On-line előadások: A látássérült diákok helyzete az oktatásban
Együtt a jövőnkért
online: A látássérült diákok helyzete az oktatásban
Az alábbi jegyzet az MVGYOSZ által 2021. január 26-án
megrendezett Együtt a jövőnkért- a látássérült diákok részvétele az oktatásban
címmel megrendezett kerekasztal beszélgetés összefoglalója.
A meatinget a koronavírus okán kihirdetett veszélyhelyzet
miatt online formában, a Google Meet elnevezésű alkalmazás segítségével
tartották meg.
Puskás Anett ifjúsági referens bevezetőjében kiemelte, hogy az
MVGYOSZ-nek, és a tagegyesületeinek egyik legfőbb célja a társadalomban
tapasztalható negatív sztereotípiák csökkentése. Ennek érdekében arra próbálják
ösztönözni a látássérült diákokat, hogy törekedjenek a maximális potenciáljuk
elérésére. Fontosnak tartják azt is, hogy a tanulókban előmozdítsák a
motiváltságot, és az arra való törekvést, hogy célokat tűzzenek ki maguk elé,
és azokat a rendelkezésükre álló források felhasználásával meg is valósítsák.
E cél elérése érdekében fontos együttműködni a többi
látássérültekkel foglalkozó civil szervezettel. Továbbá lényeges az oktatók, és
a fent említett civil szervezetek között a tapasztalatcsere, és szükség esetén
a problémás kérdések megvitatása is.
Puskás Anett a konferencia elején kiemelte, hogy a jövőben a
kerekasztal beszélgetések nyíltak lesznek, így a diákok, a szülők, és a tanárok
is gond nélkül csatlakozhatnak a meatingekhez.
Ezt követte a konferencia tematikáinak ismertetése. A
találkozó 3 fontos téma köré csoportosult. Ezek az alábbiak voltak: a
kerekasztal beszélgetésre történő regisztráció során megfogalmazott kérdésekre
való reflektálás, a jövőbeni konferenciák témáinak ismertetése, valamint egy új
kiadvány közzétételének bejelentése.
A beérkezett kérdések között megfogalmazódtak többek között az
akadálymentesítés hiányosságaiból adódó problémák. Ezekre megoldást jelenthet a
Google Meet elnevezésű akadálymentes hozzáférést biztosító alkalmazás, a
különféle, az informatika tárgykörével kapcsolatos kérdések megválaszolására
létrejött levelező listák, és Facebook csoportok, valamint a hosszú kihagyás
után a Netmédia Alapítvány, és az MVGYOSZ támogatásával újra induló Gépház című
műsor, amely péntekenként este 8 órakor hallható az interneten fogható Hobby
rádióban.
Az okostelefonok használatával kapcsolatosan felmerülő
kérdésekre megoldást jelenthet a tavaly májusban indult I Blind nevet viselő Facebook
csoport, amire immár bárki feliratkozhat, aki érvényes tagsági viszonnyal
rendelkezik valamely tagegyesületnél.
A tankönyvellátás problematikájára az MVGYOSZ által
kifejlesztett Bodor Tibor hangoskönyvtár, a tagegyesületeknél közösségi
szolgálatot vállaló fiatalok bevonása, valamint a könyvek elektronikus formában
történő bescannelése jelenthet megoldást.
Felvetődött az emelt szintű érettségi teljesítésének kérdése
is. Puskás Anett fontosnak tartotta kiemelni, hogy az Oktatási hivatal egy 20
pontból álló ajánlást adott ki a tavalyi évben, amely szintén megtaláható a www.jovokilatasai.mvgyosz.hu internetes oldalon. Ebben olyan fontos
szempontokat fogalmaznak meg, amelyek segítséget nyújtanak a látássérült
tanulókat oktató tanárok részére az érettségi vizsga lebonyolításában.
Ilyenkor általában a diák számára előzetesen elkészített
szakvélemény az irányadó. Szükség esetén azonban a tanuló bizonyos feladatok
alól felmentést is kérhet, ilyen például a matematika érettséginél a példákban
szereplő szerkesztési műveletek végrehajtása.
Léteznek az MVGYOSZ által adaptált érettségi feladatlapok
is, amelyeket igényelni kell, mivel a jogszabályok nem teszik lehetővé azoknak az
internetes honlapokon való közzétételét.
A fentiek mellett különböző segédletek is rendelkezésre
állnak, amelyek a látássérült diákok számára előmozdítják a sikeres érettségi
vizsga letételének lehetőségét. Ezek száma folyamatosan bővül.
A következő fontos téma a segédeszközökkel való ellátás
problematikája volt. Erre megoldást jelenthet az újonnan kifejlesztett Atomol
készlet, amely a kémia tanításában játszhat fontos szerepet, a hangos földgömb,
ami a földrajz elsajátítását könnyíti meg, vagy a különféle informatikai segédeszközök,
mint az ubi nevet viselő program, ami a matematika megtanulásában segítheti a látássérült
diákokat.
A következő téma a 2021-es évben megvalósuló programok
ismertetése volt.
Január 28-án kerül megrendezésre az Infoalap közreműködésével
egy online konferencia, amely a látássérült gyermekek informatika oktatását megkönnyítő
megoldásokat taglalja.
Februárban tartják meg a különböző civilszervezetek által
kifejlesztett újdonságok bemutatását szolgáló kerekasztal beszélgetést,
amelyhez bárki csatlakozhat.
Szintén ebben a hónapban kerül megtartásra a Szabolcs
Szatmár Bereg megyei tagegyesület rendezésében a fiatalok lehetőségei címmel
egy meating, amely azzal foglalkozik majd, hogy a diákok, és tanáraik kihez
fordulhatnak a felmerülő problémáikkal. Ennek szükségessége azért merült fel,
mert a különféle oktatási rendszerek, mint például a Neptun, korántsem
tekinthetőek akadálymentesnek. Ennek kiküszöbölésére a diákok kérhetnek
személyi segítőt az egyetemek fogyatékosügyi koordinátorainál.
A fenti téma kapcsán érdekességként megfogalmazódott, hogy
az Infoalap kifejlesztette a Neptun rendszer akadálymentes verzióját, ám ez egy
frissítésnek köszönhetően már nem elérhető. Ezért az MVGYOSZ jogászok
segítségével keresi a megoldást, a Neptun rendszer ismételt akadálymentessé
tételére.
A március 15-ei hosszú hétvégén pályázati forrásból egy 4
napos tábor kerül megrendezésre az MVGYOSZ Thököly úti telephelyén. Ezen 10
látássérült diák vehet részt. A tábor keretében a tanulók szaktanári
segítséggel vehetik át a különböző tantárgyakat, valamint bemutatásra kerülnek
részükre a fent említett segédeszközök.
Amennyiben a járványhelyzet nem teszi lehetővé a személyes
jelenlétet, abban az esetben online formában kerül megtartásra a program.
Ezen kívül lehetőségként megfogalmazódott egy, a
Természettudományi Múzeumban tartandó tárlatvezetés is, melynek során a
természettudományokkal kapcsolatos ismereteiket bővíthetik a diákok.
A konferencia 3. témája egy kiadvány megjelentetése volt,
amely tartalmazza az eddigi Együtt a jövőnkért kerekasztal beszélgetések
anyagait. Ez elsődlegesen a középiskolákban oktató tanárok részére jelenthet
fontos segítséget. A kiadvány sok más mellett azokra a meatingek során
bemutatott segédeszközökre hivatkozó linkeket tartalmazza majd, amelyekre
rákattintva a tanárok fontos információkat ismerhetnek meg a fentiek
vonatkozásában.
Felvetődött, hogy a résztvevők egy együttműködési megállapodás
aláírásával közreműködőként jelenjenek meg a fent említett kiadványban. Az
együtt a jövőnkért weboldal folyamatosan bővül, a kiadvány pedig egy aktuális
dátummal kerül a későbbiekben kiadásra. Frissülő kiadása pedig az együtt a
jövőnkért honlapja lesz.
Végezetül, a program zárása ként a résztvevők rögzítették,
hogy fontos a látássérült diákok motivációjának erősítése az iskola
elvégzéséhez.
A fentiek mellett az is lényeges szempont, hogy az
akadálymentes lehetőségeket hozzáférhetővé kell tenni számukra.
Továbbá érdemes a jó példákat bemutatni a társadalom részére
a munkavállalás világából is, hiszen a tanulmányaik elvégzését követően az
immár felnőtté vált látássérült személyek kikerülnek a munkaerőpiacra.
A fentiekre azért van szükség, mert tapasztalataink szerint
a munkaadók körében sajnálatos módon még mindig alacsony a fogyatékkal élők
foglalkoztatásának hajlandósága. Ezért fontos lenne a látássérültek által
használt képernyőolvasó szoftverek, és a hozzájuk igényelhető úgynevezett
országlicensz elérhetőségének terjesztése a fenti célcsoport részére.
A résztvevők a konferenciát egy idézettel zárták ”hamár
szemednek nincs fénye
mutasd meg a világnak, hogy mit tudsz, és mire vagy képes!”
Pillmann Tünde
Várgesztes 2021. február 1.