On-line előadások: Nemzetközi oktatási konferencia
Nemzetközi oktatási
konferencia
A jelen dokumentum a 2021.03.16-án
az MVGYOSZ Szabolcs Szatmár- Bereg megyei tagegyesülete által „nemzetközi
oktatási konferencia”címmel megrendezett kerekasztal beszélgetés
összefoglalóját tartalmazza.
A koronavírus járvány okán
kihirdetett veszélyhelyzet miatt, a konferencia online formában került
megtartásra, a Google Meet nevet viselő program segítségével.
Megjegyzés: A fent említett alkalmazásnak
a fejlesztők által kiadott legújabb frissítése miatt, a kerekasztal
beszélgetésre történő bejelentkezés a legtöbb résztvevő számára problémát jelentett,
ezt azonban a konferencia szervezői sikeresen orvosolták.
A
kerekasztal beszélgetés elején, Csíki Nándor, az MVGYOSZ Szabolcs Szatmár Bereg
megyei egyesületének egyik önkéntese, egyben a konferencia moderátora köszöntötte
a résztvevőket, bemutatta a fent említett civil szervezet létrejöttének
történetét, és a legfontosabb szolgáltatásait, majd ismertette a rendezvény
rövid programját.
Beszédében természetesen kitért
arra is, hogy a kerekasztal beszélgetés támogatója az Alternatív Közösségek Egyesülete
volt, amely szervezet 2018 óta biztosít pályázati forrást a fent említett egyesület
részére.
Ezt követően a moderátor átadta a
szót az online konferencia előadóinak.
A kerekasztal beszélgetés első
előadását Nemes-Nagy Tünde tartotta, aki a Vakok és Gyengénlátók Szabolcs
Szatmár- Bereg megyei Egyesületének elnöke. Az elnök asszony a prezentációjában
röviden bemutatta a fent említett civil szervezet „Más szemmel” címmel elindított
projektjét. Ennek keretében Nemes-Nagy Tünde kifejtette, hogy a pályázati program
2020.04.01.-2021.03.31 közti időtartamban valósul meg. A projekt 6
programelemet tartalmaz, ezek az alábbiak: akadálymentes étlapok, a Telefotel
nevet viselő telefonos információs rendszer, a Braille ünnep országos verseny,
az északalföldi sajtótájékoztató, a külföldi kapcsolatok ápolása, valamint a
nemzetközi oktatási konferencia.
Ezt követően a szervezet elnöke
néhány mondatban bemutatta a fenti programpontokat, amelyekről részletesen
olvashatunk a www.vakegy.hu honlapon.
A kerekasztal beszélgetés második
előadását Bieber Mária, a Bevezetés a Braille írás-olvasás „rejtelmeibe” című
könyv szerzője tartotta. Az írónő a prezentációjában kifejtette, hogy a fent
említett könyv sokak számára hiánypótló kiadvány. . A segédletet 2016 őszén
adták ki, az MVGYOSZ támogatásával.
Mottója egy Arany János idézet, amely
így szól:” az olvasás által napról napra valami ragad az emberre, és utóbb azt
veszi észre, hogy más emberek is szívesen hallgatják a beszédét, mert igaz az,
hogy aki tanult valamit, a nyelve is könnyen fordul a szájában.”
A szerző a prezentációjában röviden
beszélt a tankönyv megírásának történetéről, ismertette a segédlet legfontosabb
témaköreit, valamint a kiadványban a pontírással kapcsolatosan megfogalmazott érdekességekről
is beszámolt.
A következő előadást Bertha Edina
tartotta. A prezentáció legfontosabb célja a Braille kotta népszerűsítése volt.
Bertha Edina a prezentációjában
kitért a kották kialakulásának történetére, a pontírásos rendszerek
ismertetésére, a Braille kottából való tanulás hasznosságára, végül, de nem
utolsó sorban Német Tamás zongoraművész közreműködésével „életre keltették a
kottát”.
A prezentációja végén Bertha
Edina kiemelte, hogy az MVGYOSZ a szolgáltatásai keretében bárki részére segítséget
nyújt a Braille kotta megtanulásában. Pontírással ellátott kották igényelhetők
a kotta@mvgyosz.hu e-mail címen.
A következő előadást Flammich
Rita, és Hofmann Mária tartotta, a felsőoktatás hozzáférhetősége a
látássérültek számára itthon és a vadnyugaton címmel. Prezentációjuk első
részében az előadók bemutatkoztak, majd ismertették a prezentációjuk
legfontosabb pontjait.
Előadásukban kitértek egy
felmérésre, amelyet az Egyesült Államokban végeztek el, a felsőoktatásban
résztvevő látássérült hallgatók körében. Ebben kitértek többek között a
hallgatók és az oktatók közti kommunikációra, a tanároknak a technikai feltételekkel
kapcsolatos ismereteire, valamint a hazánkban megtartott szemléletformáló
programokra is. A felsoroltak közül egy fontos pontot szeretnék kiemelni a
jelen beszámolómban, mégpedig a fenti programokkal kapcsolatosan megfogalmazott
véleményeket, amelyek negatív érzéseket váltottak ki bennem.
A felmérés során a fentiek
vonatkozásában az alábbi megállapításokat tették a megkérdezett látássérült hallgatók:
Véleményük szerint a szemléletformáló
programok csorbítják a látássérült személyek méltóságát, a látó ember a saját
kudarcait, és félelmeit keresi a szimulációs gyakorlatokban. Ezért, amikor az
ép látású személy kilép a szimulációs helyzetből, ismét szánalomra méltó embereknek
látja a látássérülteket. A megkérdezett hallgatók szerint a fent említett szimulációs
gyakorlatokkal szemben a szakmaiságot lenne érdemes előtérbe helyezni.
A fentiekkel ellentétben, az
egyesületünk által tartott szemléletformáló programokon azt tapasztalom, hogy a
látó gyermekek örömmel vesznek részt a fenti rendezvényeken, és szívesen végzik
el az életkori sajátosságaik figyelembevételével, és magas szakmai kompetenciával
összeállított feladatokat, amelyek kidolgozásába az egyesületünk a látássérült
sorstársakat is bevonja. .
Az előadók a kerekasztal
beszélgetésen röviden ismertették az említett kutatásnak az előző bekezdésben
felsorolt pontokra vonatkozó legfontosabb tanulságait. Gondolok itt a
látássérült hallgatók, és oktatóik közti alá fölé rendelt viszony
kialakulására, a plusz pontrendszer negatív következményeire, valamint a
tanuláshoz szükséges speciális segédeszközök biztosításának fontosságára is.
Ezt követően említést tettek egy,
az Egyesült Államokban működő szolgáltatásról, amely elősegíti a látássérült
hallgatók oktatásban való részvételét. Ennek keretében lehetőséget biztosítanak
többek között a tankönyvek akadálymentes formába történő átalakítására.
A fentiek mellett az oktatók
részére speciális felkészítő kurzusokat szerveznek, amelyek mindenki számára
nyilvánosak.
Prezentációjuk végén, az előadók
összehasonlították a két oktatási rendszert. Ennek keretében kifejtették, hogy míg
itthon a felsőoktatási intézményekbe való bejutást plusz pontokkal támogatják, addig
az Egyesült Államokban kizárólag azok juthatnak be a főiskolákra, és az
egyetemekre, akik fel vannak készülve az oktatási rendszer sajátosságaira. Míg
Magyarországon a felsőfokú oktatási intézményekben való bennmaradást is
támogatják, addig az Egyesült Államokban kizárólag azok végezhetik el a
felsőoktatási kurzusokat, akik képesek a tananyagok elsajátítására.
Míg Magyarországon a szemléletformáló
programokat tartják célravezetőnek a többségi társadalom szemléletének formálásában,
addig Amerikában ebben fogyatékos businest látnak.
A prezentációjuk végén az előadók
az elhangzottak kapcsán az alábbi tanulságot szűrték le: a látássérülteknek van
helyük a felsőoktatásban, de kizárólag megfelelő felkészültség birtokában.
A konferencia utolsó előadását
Judit Ausenbauer, a Regensburgi Vakok Iskolájának egyik tanára tartotta.
Prezentációjában kitért többek között a látássérülés jogi jelentésének
meghatározására, valamint ismertette a Német oktatási rendszer sajátosságait.
Az oktató prezentációjában
kifejtette, hogy a látássérültség fennállásának igazolását követően, a Németországban
élő vak, és gyengénlátó személyek vaksági pótlékot igényelhetnek. Ennek összege
életkoronként, és tartományonként eltérő lehet.
Judit Ausenbauer beszédében
kitért arra is, hogy a Németországban élő látássérültként nyilvántartott személyek
pontos számára vonatkozóan nem áll rendelkezésre pontos adat.
Ezt követően, Ausenbauer asszony
ismertette a látássérültek oktatási, és munkaerőpiaci helyzetét.
A látási fogyatékossággal élő
személyek járhatnak speciális, és integrált oktatási intézményekbe is. Az
iskola kiválasztását különböző tanácsadó szolgálatok segítik. A döntés mindig
függ az iskolai felügyeleti hatóságoktól, és más feltételektől.
A jelen beszámolóban a látássérültek
oktatásával kapcsolatosan elhangzott információk közül kiemelném a Regensburgi
Általános Iskolával kapcsolatban megfogalmazott legfontosabb tudnivalókat.
Az előadó a beszédében
kifejtette, hogy a fent említett iskola egy államilag elismert oktatási
intézmény. Napközis, és bentlakásos lehetőségeket egyaránt biztosítanak a
látássérült általános, és középiskolás diákok részére. A tantermeik speciális
eszközökkel vannak felszerelve úgy, mint: képernyőolvasó szoftverekkel ellátott
számítógépek, és tabletek.
A fent említett oktatási
intézmény tantermei természetesen megfelelnek a látássérültek részére történő
fizikai akadálymentesítéshez elengedhetetlen feltételeknek. Ide tartoznak többek
között a vezetősávok, valamint az ajtókon megtalálható Braille feliratok.
A gyógypedagógus ezután kitért a
felsőoktatás helyzetének ismertetésére. Ennek keretében kifejtette, hogy a főiskolák,
és az egyetemek speciális képernyőolvasó szoftverekkel ellátott úgynevezett
munkaállomásokkal rendelkeznek, ezen kívül a látássérült hallgatókat személyi segítők is
segítik a kurzusok elvégzéséhez szükséges tankönyvek akadálymentes formába történő
átkonvertálásában. Ez elsősorban Word formátumba való átalakítást foglal
magában. . A főiskolai képzések elvégzéséhez természetesen speciális eszközöket
is igényelhetnek a hallgatók.
A látássérültek munkaerő piaci
helyzetével kapcsolatosan Ausenbauer asszony elmondta azt is, hogy a gyengélnátó
tanulók egy része általában a mérnöki kart választja. A vakok közül a hallgatók
többsége elsősorban jogi, és pszichológiai tanulmányokat folytat.
Ausenbauer asszony ezt követően
megköszönte a konferencián való részvétel lehetőségét, és lezárta előadását.
Ezután a résztvevők
hozzászólhattak az elhangzottakhoz. Ezek közül kiemelném Németh Orsolya
hozzászólását, aki a braille írás megtanulásának fontosságát emelte ki.
Ennek keretében kifejtette, hogy napjainkban
a látássérült diákok általában elsősorban hallás útján, a számítógépre
telepített képernyőolvasó szoftverek segítségével tanulják meg a feladott tananyagot.
Ez azt eredményezi, hogy nem sajátítják el a Magyar helyesírás legfontosabb
szabályait. Ezért tartotta fontosnak kiemelni, hogy a vak, és gyengénlátó
diákok megismerkedjenek a Braille írással.
A hozzászólásokat követően, Csíki
Nándor moderátor lezárta a kerekasztal beszélgetést, és megköszönte mindenkinek
a részvételt, és az értékes hozzászólásokat.
Pillmann Tünde
Várgesztes,
2021.03.22.