On-line előadások: Online kémia kurzus
Online kémia kurzus
A jelen dokumentum az MVGYOSZ
által 2021. április 22-én Online kémia kurzus címmel megrendezett kerekasztal
beszélgetés keretében elhangzott információk összefoglalását tartalmazza.
A koronavírus-járvány okán
kihirdetett veszélyhelyzet miatt, a konferencia online formában került
megrendezésre, a Google Meet elnevezésű kommunikációs platform segítségével.
A rendezvény elején, Puskás Anett
ifjúsági referens köszöntötte a résztvevőket, aki a nyitóbeszédében kifejtette,
hogy a kerekasztal beszélgetés sorozat a reális jövő című pályázati projekt keretében
valósul meg, az EMMI támogatásával.
Az ifjúsági referens az
expozéjában fontosnak tartotta kiemelni azt is, hogy az eredeti tervek szerint
a projekt sorozat a diákok, és tanáraik személyes részvételével valósult volna
meg, ám a pandémia ezt nem tette lehetővé. Az MVGYOSZ vezetősége a fertőzöttségi
adatok számának drasztikus emelkedését látva, a konferencia online formában történő
megrendezéséről döntött.
Puskás Anett ifjúsági referens a beszéde következő részében
elmondta, hogy a programot megelőzően, az MVGYOSZ postai úton elküldte a látássérült
általános iskolás diákok részére az Atomol nevet viselő, a kémia tantárgy
elsajátítását elősegítő eszközt.
A beszéde zárása ként, az
ifjúsági referens elmondta, hogy a konferenciának a jövőben még lesz
folytatása. Ennek keretében a Braille-írásos formában kiadott periódusos
rendszer használatát ismerhetik meg a résztvevők.
A konferencia következő részében
Puskás Anett ifjúsági referens átadta a szót a kerekasztal beszélgetés egyetlen
előadójának, Szombati Zsigmondné Panninak, aki első ként bemutatkozott, majd ismertette
az Atomol nevet viselő segédeszközkészlet kifejlesztésének rövid történetét.
A tanárnő a prezentációja elején elmondta,
hogy immár 30 éve tanít a Vakok Általános Iskolájában matematika, és kémia
szakon. Az évek során azonban szembesülnie kellett azzal a problémával, hogy a
látássérült diákok számára nehézséget jelent a kémia elnevezésű tantárgy
megtanulása.
Ekkor fogalmazódott meg benne a
gondolat, hogy érdemes lenne egy olyan segédeszközt kifejleszteni, amely megoldást
jelenthet a fenti problémára. Így született meg az úgynevezett Atomol segédeszköz
készlet feltalálásának ötlete.
A beszámolóm következő részében a
fent említett segédeszközzel kapcsolatos legfontosabb tudnivalókat kívánom
ismertetni.
Mi az az Atomol
készlet
A készlet 100 darabból áll, és többek
között egy tároló egységet, valamint különböző atomokat tartalmaz. A készlet
alapanyaga filc, az atommagot, valamint az elektron pályákat viszont vékony
zsinór választja el egymástól. Az atommagban lévő protonokat gyöngyök, míg az
elektronokat gombok helyettesítik. A szabadon lévő elektron pályákat a
feltaláló gomblyukak segítségével modellezi. A különböző molekulák kialakulását
a fent említett gombok, és gomblyukak
összekapcsolásával lehet szemléltetni a látássérült diákok számára.
A fentieken kívül az eszköz
vonatkozásában fontos tudni azt is, hogy a tároló egység zsebekkel van ellátva,
az elemeknek a periódusos rendszerben történő elhelyezkedésének megfelelően,
amelyeken sík, és Braille-írással vannak jelölve az atomok nevei. A fenti
megoldással biztosítható a periódusos rendszer megismerése.
A fent leírtakból kitűnik, hogy az
eszköz fejleszti többek között a látássérült diákok kreativitását, és a logikai
gondolkodását is.
A prezentációja következő
részében az előadó egy videó segítségével, vizuálisan is szemléltette a résztvevőknek
a fent leírt információkat.
Ezt követően Szombati Zsigmondné egy
rövid játékra invitálta a látássérült diákokat, melynek keretében a
rendelkezésükre álló Atomol készlet segítségével modellezték az ionos, és a
kovalens kötés létrejöttének folyamatát, majd a résztvevők feltehették az elhangzottak
kapcsán felmerült kérdéseiket. Ennek keretében szóba került többek között az
is, hogy a középiskolás diákok részére napjainkban nem állnak rendelkezésre
olyan segédeszközök, amelyek segítségével az atomok térbeli elhelyezkedését
lehetne szemléltetni. Ezzel kapcsolatosan a konferencia beszélgetés keretében elhangzott,
hogy az MVGYOSZ keresi a megoldást a fenti problémára.
Ezt követően ismét Puskás Anett
vette át a szót, aki a záróbeszédében elmondta, hogy az MVGYOSZ is beszerzett
egy példányt a fent említett segédeszközből. Ezzel kapcsolatosan kifejtette azt
is, hogy amennyiben a járványhelyzet lehetővé teszi, akkor a tagegyesületek
tagsága részére is lehetőséget biztosítanak az Atomol készlet megismerésére, és
kipróbálására.
Ezután a résztvevők megállapodtak
az online kémia kurzus időpontjában. A rendezvényt a tervek szerint 2021.
április 29-én fogják megtartani.
A konferencia zárása ként Puskás
Anett ifjúsági referens megköszönte mindenkinek a részvételt, majd lezárta a
programot.
Pillmann Tünde
Várgesztes, 2021.
április 27.