On-line előadások: A Vakok Általános Iskolája, és a VGYKE egyesület bemutatása
A
Vakok Általános Iskolája, és a VGYKE egyesület bemutatása
A jelen beszámoló
az Együtt a jövőnkért elnevezésü konferencia sorozat 2021. március 30. án
megrendezett legújabb kerekasztal beszélgetésének összefoglalóját tartalmazza.
A koronavírus-járvány
okán kihirdetett veszélyhelyzet miatt, a konferencia online formában valósult
meg, a Google meets elnevezésű kommunikációs platform segítségével.
A kerekasztal
beszélgetés elején, Puskás Anett, az MVGYOSZ ifjúsági referense, egyben a
rendezvény moderátora köszöntötte a résztvevőket, aki a nyitóbeszédében kiemelte,
hogy az eseménysorozat legfontosabb célja az, hogy a tanárok, a szülők, és a
diákok alá fölé rendelt viszony nélkül tudjanak kommunikálni, és a résztvevők
megoszthassák egymással az oktatással kapcsolatos legfontosabb tapasztalataikat.
Ezt követően,
Puskás Anett ismertette az online esemény rövid programját, majd átadta a szót
a rendezvény első előadójának.
A konferencia
első prezentációját Fodor Ágnes, a Vakok és Gyengénlátók Közép-Magyarországi
Egyesületének elnöke tartotta, aki ismertette a fent említett civil szervezet megalapításának
körülményeit, valamint a fent említett egyesület által biztosított legfontosabb
szolgáltatásokat is vázolta.
Ezek közé
tartozik többek között az ügyfél szolgálat, a Louis Braille támogató szolgálat,
a pszichológiai tanácsadás, a jogsegély szolgálat, valamint a pontírás oktatása.
Ezt követően Fodor
Ágnes elnökasszony részletesen bemutatta a fent említett lehetőségeket,
amelyekkel első sorban a Budapesten, és Pest megyében élő látássérült
sorstársakat igyekeznek megszólítani.
A fenti
szolgáltatásokról további információk olvashatóak a www.vgyke.hu
honlapon, a „látássérült vagyok” menüpont alatt.
A prezentációja
végén Fodor Ágnes egy,a jövőben bevezetésre kerülő szolgáltatásról is említést
tett, ez a fogyatékkal élők nappali ellátásának bevezetése volt. A szolgáltatás
kezdeményezőinek célja elsősorban a vak, és gyengénlátó fiatalok megszólítása,
mert tapasztalataik szerint a szociális háló nem képes őket ellátni,
tekintettel arra, hogy a látási fogyatékossággal élő fiatalok igényei speciálisak.
A fenti
kezdeményezésről várhatóan idén májusban egy külön kerekasztal beszélgetést
rendeznek a szervezők.
A konferencia2.
prezentációját Somorjai Ágnes, a Vakok
Általános Iskolájának igazgatója tartotta.
Előadása elején a
fent említett oktatási intézmény vezetője egy általa elkészített grafikonon
szemléltette a résztvevők számára a látássérült diákok számában az elmúlt évek
során bekövetkezett drasztikus változást. Somorjai Ágnes ezzel kapcsolatban
elmondta, hogy míg 10 évvel ezelőtt az intézménybe bekerült látássérült diákok száma nőtt, addig
napjainkban emelkedik a fent említett iskolába felvételi kérelmet beadó halmozottan
fogyatékos gyermekek száma.
Az oktatással
kapcsolatosan az igazgató asszony elmondta, hogy az intézmény pedagógusai a szokványos
tantárgyak mellett rehabilitációs órákat is tartanak a látássérült diákok
részére.
Somorjai Ágnes a
prezentációja következő részében kifejtette, hogy a Vakok Általános Iskolájában
a súlyos fokban látássérült diákok oktatása megközelítőleg a hagyományos módon
zajlik, azonban a vak, és gyengénlátó gyermekek tanulását speciális segédeszközök
is segítik.
Ezek közül
kiemelte az atomol készletet, a törtes dobozt, az abakuszt, a beszélő
földgömböt, valamint a domború vonalzót is.
A tanulás mellett
az intézmény dolgozói biztosítanak a diákok részére nyelvi, és zenei
tehetséggondozást is.
Az igazgató
asszony a prezentációjában a fentiekhez kapcsolódva elmondta, hogy a diákjaik
rendre nagyszerű eredményekkel térnek haza a különböző tanulmányi, és sportversenyekről.
Az oktatás
mellett az intézmény dolgozói természetesen szabadidős programokat is
biztosítanak a diákok részére, ilyenek többek között a sportolást elősegítő
szakkörök, az évente megrendezésre kerülő nyári táborok, vagy a néptánc oktatás.
.
Somorjai Ágnes az
előadásában külön kiemelte az intézményben tanuló halmozottan fogyatékos
gyermekek ellátását. Ezzel kapcsolatban elmondta, hogy ebben az esetben komplex
egészségügyi problémák merülnek fel, amelyek megoldására a diákok érkezését
megelőzően fel kell készíteni a pedagógusokat.
Az oktatási
intézmény által a halmozottan fogyatékos gyermekek részére biztosított szolgáltatások
közé tartozik többek között a gyógymasszázs, a mozgásnevelés, vagy az úgynevezett
konduktív torna.
Somorjai Ágnes
igazgató asszony elmondta, hogy az intézmény diákjainak a 8. osztály elvégzését
követően lehetőségük van különböző szakmák elsajátítására is.
Hosszuk szerint
megkülönböztetünk 2, és 4 éves képzéseket. A 2 éves képzések közé tartozik a
számítógépes adatrögzítő, illetve a pék szakma elsajátításának lehetősége is.
Ez szó szerint kenyérkereseti lehetőségeket biztosít a diákok részére. A tanulók
különböző nyári gyakorlatokon vehetnek részt a képzésük során.
A fent
felsoroltak mellett az intézményben a szakácssegéd képzés bevezetését is
tervezik.
A 4 éves
időtartamban megvalósuló képzések közé tartoznak a fazekas, és a szőnyegszövő
szakmák. A képzés keretében természetesen rehabilitációs órákat is biztosítanak
a diákok részére, ennek keretében háztartási, és pénzügyi ismereteket is
elsajátíthatnak a tanulók.
Az intézményben
dolgozó pedagógusok ezzel kívánják elősegíteni az intézményben tanuló diákok
részére az önálló életvitel elsajátítását.
Krízishelyzet
esetén pszichológiai tanácsadást is igénybe vehetnek a tanulók az oktatási
intézményben a képzések időtartama alatt.
A Vakok Általános
Iskolájában az értelmileg akadályozott tanulók a fazekas szakmát tanulhatják ki,
ennek időtartama 4 év.
A prezentációja
következő részében az igazgató asszony kitért az integrált formában tanuló
látássérült diákok részére biztosított szolgáltatások ismertetésére. A fent
említett lehetőségeknek 3 fő célcsoportját különböztethetjük meg, ezek a szülők,
a befogadó pedagógusok, és az integrált gyermekek.
A diákok részére
felzárkóztató foglalkozásokat, pszichológiai tanácsadást, valamint speciális
segédeszközöket biztosítanak.
A pedagógusok
részére a tanév elején nyíltnapokat szerveznek, amelyek keretében feltehetik a
látássérültek oktatásával kapcsolatosan felmerülő kérdéseiket.
A szülők részére
biztosított szolgáltatások keretében utazótanárok segítenek a különböző
problémák megoldásában. Krízishelyzet esetén természetesen pszichológiai
tanácsadást is igénybe vehetnek az integráltan tanuló látássérült gyermekek
szülei.
Az igazgató
asszony a jövőben bevezetésre kerülő szolgáltatások közül kiemelte a
szexedukációt, valamint a „kamasz panasz” nevet viselő információs fórumot, aminek
keretében a serdülő korban lévő látássérült diákok feltehetik a fenti
témakörrel kapcsolatos kérdéseiket.
A kerekasztal
beszélgetés 3., egyben utolsó előadását Garamvölgyi Nikolett gyógypedagógus
hallgató tartotta, aki a szakmai gyakorlatát a Vakok és Gyengénlátók Országos
Szövetségénél végezte, és, aki szakdolgozatának témájául az integráció, és
inklúzió témakörét választotta.
A prezentációja elején,
Garamvölgyi Nikolett megindokolta, hogy miért választotta a fenti kérdéskört a
szakdolgozata témájául, majd beszámolt az általa végzett kutatásról, amely az
említett tárgykörben került megtartásra. A járványhelyzet miatt, az általa elkészített
kérdőívet kizárólag 8 pedagógussal tudta kitöltetni.
A felmérés során
adott válaszok alapján az alábbi tanulságokat vonhatjuk le a fent említett
kutatásból: a megkérdezett pedagógusok véleménye szerint minden oktatási
intézményben szükség lenne a gyógypedagógusok bevonására a látássérült
gyermekek oktatásába, tekintettel arra, hogy a fent említett tevékenység a
tanárok leterheltsége miatt többletfeladatokat jelent a pedagógusok számára.
Véleményük
szerint az integráció napjainkban jelen van, ám a megkérdezett oktatók úgy
vélik, hogy szükséges lenne annak tudatosítására, a többségi társadalom
bevonásával.
A prezentációkat
követően, a résztvevők feltehették a fenti témákkal kapcsolatosan felmerülő
kérdéseiket. Ezek közül érdemes kiemelni a rajz nevet viselő tantárgy
látássérültek részére történő oktatásának kérdéskörét. Somorjai Ágnes, ezzel
kapcsolatosan kifejtette, hogy az általa vezetett oktatási intézményben más
képzőművészeti tárgyakkal váltják ki a fenti órákat.
Ezt követően
Puskás Anett ifjúsági referens megköszönte mindenkinek a részvételt, és lezárta
a kerekasztal beszélgetést.
Ezt követően
Puskás Anett ifjúsági referens megköszönte mindenkinek a részvételt, és lezárta
a kerekasztal beszélgetést.
Várgesztes,
2021.04.06.