On-line előadások: A Látássérültek Általános Iskolája, és a Heves- megyei tagegyesület bemutatása
A Látássérültek
Általános Iskolája, és a Heves- megyei tagegyesület bemutatása
A jelen beszámoló az MVGYOSZ
által 2021. április 27.én megrendezett konferencia beszélgetésen elhangzott
legfontosabb információkat tartalmazza.
A koronavírus járvány okán kihirdetett
korlátozó intézkedések miatt, az esemény online formában került megrendezésre,
a Google Meet elnevezésű kommunikációs platformon keresztül.
A jelen dokumentum elején
fontosnak tartom megjegyezni, hogy az esemény megnyitóján technikai okok miatt sajnos
nem tudtam résztvenni.
A konferencia beszélgetés első
előadását Temesi Ágnes, a Gyengénlátók Általános Iskolájának egyik munkatársa
tartotta, aki a prezentációjában ismertette az általa képviselt oktatási
intézmény által biztosított legfontosabb szolgáltatásokat.
Ennek keretében többek között
elmondta, hogy az iskolában a látássérült gyermekek oktatása két tagozaton, 8,
vagy 9 általános iskolai évfolyamon történik. A tanintézmény ép értelmű, és
halmozottan hátrányos helyzetű tanulókat egyaránt tud fogadni. A gyengénlátó
gyermekek a Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálat Látásvizsgáló, Gyógypedagógiai
Tanácsadó, Korai Fejlesztő, Oktató és Gondozó Tagintézménye által kiállított
szakvéleményalapján nyerhetnek felvételt az iskolába.
Az oktatási intézmény tanárai
többségében gyógypedagógus végzettséggel rendelkeznek. A fent említett
szakemberek mellet a tanintézményben a munkát gyógytestnevelő, pszichológus,
könyvtáros, és zenetanár is segíti. Az intézmény által kidolgozott tanterv
igazodik a nemzeti alaptantervhez.
A Gyengénlátók Általános
Iskolájának legfontosabb célja a diákok fejlesztése, a továbbtanulás
elősegítése, valamint az alapműveltség megszerzésének támogatása.
Az intézményben a tantermek a
látássérültek speciális igényei szerint lettek kialakítva. A diákok a tanórákon
többek között nagyítókat, tableteket, és olvasó televíziókat használnak, a
matematika nevet viselő tantárgy megtanulásának elősegítésére pedig geometriai
eszközök, és Braille írással ellátott vonalzók állnak rendelkezésre.
A tanárok a délelőtti oktatás
során kiscsoportos foglalkozásokat tartanak az osztályok tanulói részére. Céljuk
a gyermekek képességeinek fejlesztése, és a diákok közti együttműködés
elősegítése.
Az iskolások a tanórákon
általában kontrasztos füzeteket használnak.
Az előadó a fentieken kívül
fontosnak tartotta megjegyezni, hogy az intézményben történő közlekedést úgynevezett
vezetősávok segítik, a lift gombjai pedig Braille feliratokkal rendelkeznek.
Az iskolához természetesen kollégium
is tartozik, amely 80 férőhellyel rendelkezik. Az elhelyezés 2, és 3 ágyas
szobákban történik. Az intézményben szintenként 2-2 közösségi helyiség áll a
diákok rendelkezésére. A tanulókat nevelők, és gyermekfelügyelők látják el.
A kollégiumban hétfőtől péntekik
3 nővér váltja egymást, elősegítendő a beteg gyermekek komplex egészségügyi ellátását.
A fent említett részleg vállalja a diákok egészségügyi vizsgálatra történő
kísérését is.
A kerekasztal beszélgetés 2. prezentációját
Kónya Katalin tartotta, aki a Gyengénlátók Általános Iskoláján belül működő utazó
gyógypedagógiai hálózat által nyújtott legfontosabb szolgáltatásokat
ismertette.
Az intézményi hálózat célja
kettős: egyrészt azoknak a diákoknak igyekeznek segíteni, akik integrált
oktatásban vesznek részt, és a tanulás során különböző akadályokba ütköznek, másrészt
a fővárosban élő diákok speciális igényeire keresnek megoldásokat. Az előadó
elmondása szerint az integráltan tanuló látássérült diákok száma rendkívül
magas.
Az intézmény által nyújtott
szolgáltatások többek között kiterjednek a befogadó pedagógusokra, az integrált
oktatásban résztvevő gyermekekre, és a szülőkre egyaránt.
A tanárok részére nyújtott
szolgáltatások közé tartozik többek között a szemléletformáló programok
szervezése, valamint a látássérüléssel kapcsolatos ismeretek átadása.
E mellett igyekeznek az országban
működő oktatási intézményekben dolgozó gyógypedagógusokat összefogni, ennek
keretében a részükre különböző szakmai napokat, és konferenciákat rendeznek.
A fentiekkel kapcsolatban Kónya
Katalin megjegyezte, hogy a korona-vírus járvány miatt az említett konferencia
beszélgetések nagyrészt az online térben valósultak meg.
Az előadó a prezentációjában
külön kiemelte az óvodás gyermekek részére nyújtott szolgáltatásokat. Ezen
többek között egyéni, és kiscsoportos foglalkozásokat értenek. A hálózat
kiemelt hangsúlyt fektet az óvodás gyermekek fejlesztésére, mert véleményük
szerint ez lehet az eredményes iskolai integráció első lépcsőfoka.
Kónya Katalin, az iskolai
oktatásban résztvevő gyengénlátó diákok részére nyújtott szolgáltatások közül kiemelte
az iskolalátogatásokat, a segédeszköz kölcsönzés elősegítését, a rehabilitációs
órák megtartását, valamint a pszichológiai tanácsadást. Az intézet dolgozói a fentiek
mellett, az integrált oktatásban résztvevő látássérült tanulók osztálytársai
részére is szerveznek szemléletformáló programokat.
A szülők részére az
intézményrendszer dolgozói pszichológiai tanácsadást, és családi hétvégéket
szerveznek, ennek keretén belül a szülők feltehetik az oktatással kapcsolatban
felmerülő kérdéseiket.
A Gyengénlátók Általános
iskolájáról a fentiek mellett sok más információ is olvasható a https://gyengenlatok.hu/ honlapon.
A konferencia beszélgetés 3.
prezentációját Bukta Gábor, a Heves- megyei tagegyesület elnöke tartotta. Az
előadása első részében a fent említett civil szervezet vezetője bemutatkozott,
majd ismertette az egyesület által biztosított legfontosabbb szolgáltatásokat.
Ennek keretében elmondta, hogy
egyesületük immár 55 éve igyekszik ellátni a Heves megyei látássérültek
érdekvédelmét. A hosszú évek alatt, a civil szervezet keretén belül számos
szolgáltatás épült ki.
Ezek közül kiemelte a látássérült
diákok részére biztosított lehetőségeket. Ide tartozik a speciális igényekre
szabott füzetek irodatechnikai eszközökkel történő elkészítése, és az
informatikai tanácsadás.
Bukta Gábor, a prezentációja
következő részében kitért az általuk biztosított munkaerőpiaci
szolgáltatásokra. Ennek keretében kiemelte, hogy a tavalyi évben megszerezték
az úgynevezett akkreditációs tanúsítványt, ennek köszönhetően mára 13
látássérült személy védett munkaerőpiaci foglalkoztatását tudták elősegíteni.
A civil szervezet elnöke beszélt
a Közösen könnyebb címmel elindított projekttel kapcsolatos legfontosabb tapasztalatokról.
Ennek keretében elmondta, hogy az egyesület épületében egy tankonyhát alakítottak
ki, ahol az időskorú látássérült személyek átadhatják a főzéssel kapcsolatos
tapasztalataikat a fiatalabbaknak. A fenti tevékenységet természetesen egy
rehabilitációs tanár koordinálja.
A projekt következő eleme a
pszichológiai tanácsadás, aminek keretében pszichológus segít az egyesület tagjainak
lelki egészségük megőrzésében.
Bukta Gábor, a prezentációja
következő részében kiemelte, hogy a civil szervezet nagy hangsúlyt fektet a
hagyományok ápolására. Ennek keretében 1985 óta kultúrcsoport is működik az
egyesület berkein belül. A csoport szakmai irányítását Bíró József végzi, aki
természetesen vállalja a látássérült tagok zenei oktatását is.
A civil szervezet elnöke az
előadásában kiemelte, hogy a kultúrcsoport jelentősen hozzájárul az egyesület által
megtartott rendezvények színvonalának emeléséhez.
Bukta Gábor, a civil szervezet
által nyújtott legfontosabb szolgáltatások közül kiemelte a rehabilitációs
tanácsadást. Erre a tavalyi évben 50000000 forintot nyert az egyesület. A fent
említett keretből igyekeznek kiépíteni a rehabilitációs szolgáltatást Heves, és
Nógrád megyében. Ezzel kívánnak hozzájárulni a tagok önálló életvitelének
elősegítéséhez.
A rehabilitációs órák keretében
kiemelt hangsúlyt fektetnek a tájékozódás közlekedés, valamint a különböző
kommunikációs eszközök használatának elsajátítására.
Az egyesület úgynevezett Podcast
adást is indított, amely Vakolás néven érhető el. Ebben számos előadást
hallgathatnak meg az érdeklődők a főzés, a lovas terápia, és a tájékozódás közlekedés
témakörében.
Az elhangzott információk írásos
formában is megtekinthetőek a Heves- megyei tagegyesület Facebook oldalán.
A konferencia beszélgetés utolsó
előadását Garamvölgyi Nikolett gyógypedagógiaszakos hallgató tartotta, aki
szakmai gyakorlatát a Magyar Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetségénél
végezte. A hallgató az előadása keretében beszámolt arról, hogy az úgynevezett
Digitális jólét programban megtalálható, a diákok tudásának elmélyítését célzó
feladatok közül választott ki 10 darabot. Az előadó ezzel kapcsolatosan
érdekesség ként megemlítette, hogy az általa összegyűjtött feladatok a
látássérültek körében is nagyon népszerűek, tekintettel arra, hogy akadálymentesen
hozzáférhetőek mindenki számára.
A fentiek mellett azonban
fontosnak tartotta megjegyezni, hogy a feladatok megoldásához minden esetben
digitális eszközökre van szükség.
A gyakorlatok mindegyike a
középiskolás korosztály számára lett kitalálva.
A feladatok olyan témaköröket
ölelnek fel, mint a matematika, az irodalom, vagy a történelem.
Ezt követően Garamvölgyi Nikolett
részletesen ismertette az általa kiválasztott feladatokat.
A digitális programmal
kapcsolatosan részletes információkat olvashatunk a www.digitalisjoletprogram.hu
honlapon.
A prezentációk végén, a
résztvevők feltehették az elhangzottakkal kapcsolatos kérdéseiket. Ennek
keretében szóba került a szemléletformáló programok fogadtatása a pedagógusok
körében. Kónya Katalin ezzel kapcsolatosan elmondta, hogy a fenti rendezvények
fogadtatása változó.
Felmerült a segédeszközök
beszerzésének kérdése is. Ezzel kapcsolatosan elhangzott, hogy a speciális
eszközök beszerzése nehézséget okoz, ezért ezt pályázati forrásokból igyekeznek
megoldani.
A konferencia beszélgetés végén
Puskás Anett ifjúsági referens megköszönte mindenkinek a részvételt, majd
lezárta a kerekasztal beszélgetést.
Pillmann Tünde
Várgesztes, 2021.05.03.