On-line előadások: Online kémia kurzus 2.
Online kémia kurzus 2.
2021. május 6-án lezajlott az
MVGYOSZ által Online kurzus kémiából címmel meghirdetett programsorozat 2.
alkalma.
A koronavírus-járvány okán bevezetett
korlátozó intézkedések miatt, a kerekasztal beszélgetés online formában került
megrendezésre, a Google Meet nevet viselő kommunikációs platformon keresztül.
A beszélgetés elején Puskás
Anett, az MVGYOSZ ifjúsági referense köszöntötte a résztvevőket. Ennek
keretében többek között kifejtette, hogy a konferencia sorozat legfontosabb
célja az Atomol készlet bemutatása és népszerűsítése volt, tekintettel arra,
hogy az integrált oktatásban a látássérült diákok nem használják a fent
említett segédeszközt a kémia nevet viselő tantárgy elsajátítása során.
Az Atomol készlet kifejlesztésének
körülményei kapcsán Puskás Anett elmondta, hogy a pedagógusok tapasztalatai
szerint a látássérült diákok számára nehézséget jelent a fent nevezett tantárgy
megtanulása. A probléma megoldásának elősegítése érdekében találta fel Szombati
Zsigmondné, a Vakok Általános Iskolájának egyik oktatója az említett
segédeszközt.
Kérdésre az ifjúsági referens
elmondta, hogy az Atomol készlet postai úton történő visszaküldése a
programsorozat lezajlását követően valósulhat meg. E mellett kifejtette azt is,
hogy a látássérült diákok, a fent említett segédeszközön felül ajándékba kaptak
egy braille írásos formában megjelentetett periódusos rendszert is, amelyet természetesen
felhasználhatnak a további tanulmányaik során.
Ezután Puskás Anett ifjúsági
referens érdekességként elmondta, hogy Szombati Zsigmondné, a fent említett
segédeszköz feltalálója Balázs Géza nyelvész professzorral beszélgetett a Kossuth
rádió szerda esti műsorában. Ennek keretében a pedagógus részletesen ismertette
a rádióhallgatók részére az Atomol készlet feltalálásának körülményeit, és az eszköz
használatával kapcsolatos legfontosabb tudnivalókat.
A beszéde 2. részében az ifjúsági
referens elmondta, hogy a jövő kilátásai nevet viselő honlapon meghirdetésre
került az Együtt a jövőnkért elnevezésű konferencia sorozat következő alkalma,
amely 2021. május 18-án, kedden kerül majd megrendezésre. Az eseményen bemutatkozik
többek között a Dunakanyari Látássérültek egyesülete, valamint a Látássérültek
Észak-alföldi Regionális egyesülete is. A program keretein belül a fent
említett civil szervezetek első sorban a fiatalok részére biztosított szolgáltatásaikat
mutatják majd be.
A kerekasztal beszélgetés
következő részében Puskás Anett átadta a szót Szombati Zsigmondnénak, aki a
prezentációja első részében az Atomol készlet használatát mutatta be
részletesen azok kedvéért, akik az Online kurzus kémiából című programsorozat
1. alkalmán nem tudtak részt venni.
A segédeszköz vonatkozásában
részletes információkat olvashatunk az alábbi honlapra kattintva: https://www.google.hu/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjJ4Ojz5JvwAhXws4sKHcMpCDQQFjABegQIAxAD&url=https%3A%2F%2Fwww.hobbyradio.hu%2Fatomol-kemia-tanitasa-latasserulteknek%2F&usg=AOvVaw3a37-Cf3xVfpVh0H3RRAi_
Az Atomol készlet használatával
behatóbban foglalkoztam az „Online kurzus kémiából 1.” című dokumentumban.
A segédeszköz bemutatását
követően, a diákok, a rendelkezésükre álló atommodellek segítségével játékos
formában szemléltették a résztvevők számára az ionos, és a kovalens kötés
kialakulását, valamint a kémiai egyenleteket, és azok levezetését is.
Ezután a pedagógus ismertette a
pontírásos formában megjelentetett periódusos rendszerrel kapcsolatos
legfontosabb tudnivalókat. Ennek keretében többek között elmondta, hogy a könyv
13 oldal terjedelemben került kiadásra.
A fentiek mellett érdemes tudni
azt is, hogy a periódusos rendszerben olyan információk kerülnek feltüntetésre
az atomok vonatkozásában, mint az adott atom neve, és rövidítése, az oxidációs
száma, a sűrűsége, a rendszáma, a moláris tömege, az olvadás, és forráspontja,
valamint a halmazállapota.
A periódusos rendszer segítségével
a diákok többek között kémiai számításokat végezhetnek, a fent említett
információk felhasználásával.
A pedagógus hozzá tette, hogy a
diákok a Vakok Általános Iskolájában a tanulmányaik lezárását követően egy
periódusos rendszert is kapnak útravalóul, amelyet természetesen felhasználhatnak
a középiskolai tanulmányaik során.
A konferencia következő részében,
a résztvevők megfogalmazhatták az elhangzottakkal kapcsolatos észrevételeiket. Ennek
keretében szóba került, hogy érdemes lenne a periódusos rendszerben az
atomokat, és az elemeket külön választani. Ez 2 darab Excell formátumban
megjelentetett periódusos rendszer formájában valósulhatna meg. Ezek közül az
egyik táblázat az atomok, a másik pedig az elemek legfontosabb tulajdonságait
tartalmazná. A periódusos rendszer Excell táblázatok formájában történő
elkészítésére Horváth Dorina látássérült tanuló tett ígéretet, a résztvevők legnagyobb
megelégedésére.
A konferencia beszélgetésen szóba
került, hogy a látássérült diákok a kémia nevet viselő tantárgyat egyfajta
„mesevilágként” képzelik el. Ennek a legfőbb oka az, hogy amennyiben a
pedagógusok a különböző molekulák tapintható modelljeit nem adják a tanulók
kezébe, akkor a tanulás során kizárólag a képzeletükre hagyatkozhatnak. A résztvevők
véleménye szerint a fenti probléma megoldása érdekében fontos lenne a látó
pedagógusok részére a pontírásos formában elkészített periódusos rendszert, és
az Atomol készletet bemutatni, természetesen a járványügyi korlátozások
figyelembevételével.
A fentiek mellett felmerült az a
kérdés, hogy szükséges e a látássérült tanulóknak a kémia nevet viselő tantárgy
elsajátítása. Ennek kapcsán a résztvevők arra a következtetésre jutottak, hogy
a fenti tantárgy megtanulása szükséges az alapműveltség megszerzéséhez. Ennek
elengedhetetlen feltétele az Atomol készlet használatának elsajátítása.
A konferencia utolsó részében
ismét Puskás Anett vette át a szót, aki a beszédében megemlítette, hogy a
járványügyi korlátozások figyelembevétele mellett augusztusban tervezik
megvalósítani az Együtt a jövőnkért nevet viselő program sorozat
zárórendezvényét Zuglóban, a Vakok kertjében. Ennek keretében bemutatásra kerül
többek között az Atomol készlet. A pontos időpont vonatkozásában bővebb
tájékoztatást olvashatunk majd az MVGYOSZ hírlevelében, és a
jovokilatasai.mvgyosz.hu weboldalon.
A beszéde utolsó részében Puskás
Anett olyan, első sorban az IOS operációs rendszert futtató okostelefonokra
letölthető alkalmazásokat mutatott be, amelyek elősegítik a kémia nevet viselő
tantárgy elsajátítását. Ezek közül megemlítette a Vegyjel quiz, a Periódusos
rendszer, valamint a Kémia elnevezésű alkalmazásokat. Elmondása szerint a fenti
programok azért nem kerültek eddig bemutatásra, mert nem biztosítanak
teljeskörű akadálymentes hozzáférést a látássérült diákok részére.
Puskás Anett a beszéde végén
kiemelt fontosságúnak nevezte a jó gyakorlatok megismertetését. Ennek keretében
többek között elmondta, hogy a fenti cél megvalósítása érdekében jött létre a
Jövő kilátásai nevet viselő weboldal, amelyen számos pozitív példát olvashatnak
az érdeklődők.
Ezután, az ifjúsági referens
megköszönte mindenkinek a részvételt.
Pillmann Tünde
Várgesztes, 2021. május
10.