On-line előadások: Online szemléletformáló program Komárom
Online szemléletformáló program Komárom
A koronavírus-járvány okán kihirdetett veszélyhelyzet miatt,
a szervezők az eseményt online formában tartották meg, a Google Meet nevű
kommunikációs platformon keresztül.
A rendezvényen az MVGYOSZ, és a Komárom Esztergom-megyei
tagegyesület képviselői, valamint a Komáromi Jókai Mór Gimnázium oktatói vettek
részt, a fent említett oktatási intézményben ugyanis szeptemberben egy
látássérült fiatalember kezdi majd meg középiskolai tanulmányait. .
Az esemény nyitányaként Puskás Anett, az MVGYOSZ ifjúsági
referense, egyben a rendezvény moderátora köszöntötte a résztvevőket, aki a
nyitóbeszédében többek között az iránti örömét fejezte ki, hogy a fent említett
oktatási intézmény nagy hangsúlyt fektet a látássérült fiatalok középiskolai oktatására,
tekintettel arra, hogy Magyarországon kevés olyan középiskola van, amelyek vállalják
a látássérült fiatalok tanítását.
Ezután Puskás Anett ismertette a rendezvény rövid
programját, majd átadta a szót Móni Imolának, az MVGYOSZ egyik munkatársának,
aki a látássérüléssel kapcsolatos általános információkat adott át az oktatási intézmény
dolgozói részére.
Az előadást követően ismét Puskás Anett vette át a szót, aki
a beszédében kifejtette, hogy a látássérült diákok oktatásának megvannak a
kihívásai, de ezek a rendelkezésre álló segédeszközök segítségével a legtöbb
esetben könnyen áthidalhatók.
Ezt követően, a fiatalember leendő osztályfőnöke érdekes információkat
olvasott fel a látássérült diákról készült szakvéleményből. A dokumentumból
kiderült, hogy a fiatalember egy rendkívül nyitott, empatikus személyiség.
Puskás Anett a fentiekre reagálva örömét fejezte ki a
hallottak iránt, egyben néhány jótanáccsal is ellátta az oktatási intézmény
dolgozóit.
Ennek keretében többek között kifejtette, hogy a tanév első
napján érdemes a fiatalember számára bemutatni az intézményt, és fontos az is,
hogy az osztályfőnökkel közösen eldöntsék, hogy a látássérült diák hol foglal
majd helyet az osztályteremben.
A fiatalember leendő osztályfőnöke a fentiekre reagálva
említést tett arról, hogy a Vakok és Gyengénlátók Komárom Esztergom-megyei
Egyesületének tagjai szeptemberben szemléletformáló programot rendeznek majd az
oktatási intézmény diákjai, és tanárai részére. Ennek során bemutatják a
fiataloknak a fehérbottal történő közlekedést, a beszélő segédeszközök, és
számítógépek használatát, valamint a Braille írást.
A beszélgetés következő témája a látássérült diákok tankönyvvel
való ellátásának kérdésköre volt. Ezzel kapcsolatosan Puskás Anett elmondta,
hogy a vak, és gyengénlátó személyek számára rendelkezésre áll az úgynevezett hangoskönyvtár
alkalmazás, amely okostelefonon, és számítógépen egyaránt használható. A programba
feltöltött könyvek száma folyamatosan bővül. Az applikációban sok más mellett lehetőség
van a különböző kategóriák szerinti keresésre is, úgy, mint: mesék, tankönyvek,
kötelező olvasmányok, vagy krimik.
A fentiek mellett Puskás Anett elmondta, hogy a látássérültek
tankönyvvel való ellátásának problematikájára megoldást jelenthet még a
középiskolás fiatalok közösségi szolgálat keretében történő foglalkoztatása,
amelynek során a diákok felolvashatják a középiskolai tanulmányokhoz
elengedhetetlen tankönyveket.
A fentiek mellett megoldást jelenthet a tankönyvek
scanneléssel történő digitalizálása is. Ezáltal a látássérült diákok a
rendelkezésükre álló számítógépre feltelepített képernyőolvasó szoftverek
segítségével olvashatják el a különböző oktatási segédleteket.
Ezután szóba került az informatikai eszközök használatának témaköre.
Ennek keretében Puskás Anett felsorolta azokat a népszerű képernyőolvasó
szoftvereket, amelyeket a vak, és gyengénlátó emberek használhatnak a különböző
informatikai eszközök mindennapi alkalmazása során. Ezek közé tartozik többek
között a Windows operációs rendszert futtató számítógépekre letölthető Jaws for
Windows, vagy az iPhone készülékekben megtalálható Voiceover nevet viselő
képernyőolvasó szoftver. A fent említett programok használatát az esemény
moderátora a gyakorlatban is prezentálta a résztvevők számára, egyben elmondta,
hogy a felsorolt szoftverekről bővebb információk olvashatóak az Informatika a
Látássérültekért Alapítvány honlapján.
Az oktatási intézmény tanárai részéről felmerült a
matematikatanítás problematikája is. Erre reagálva Puskás Anett említést tett
2olyan lehetőségről, amelyek megkönnyítik a látássérültek számára a fent
nevezett tantárgy elsajátítását. Ezek a LaTeX, valamint a Matml nevet viselő
platformok. Ezek a látássérültek számára is értelmezhető formában segítik elő a
matematika nevű tantárgy oktatását.
Puskás Anett a fentiek mellett említést tett arról is, hogy
az MVGYOSZ részéről zajlik egy akadálymentes matematikai feladatgyűjtemény
elkészítése, amelyben sok más mellett tapintható ábrák segítik majd a különböző
síkidomok megismerését. Véleménye szerint a matematika tanárnak az oktatás
során érdemes lenne a fent említett kiadványból házifeladatot előírni a látássérült
diák részére, amelyet külső segítség nélkül is meg tud oldani.
A beszélgetés során felmerült az idegennyelv tanulásának
kérdésköre is. Ennek vonatkozásában Puskás Anett elmondta, hogy a korábban felsorolt
képernyőolvasó szoftverek képesek az idegennyelvű szövegek felolvasására is a
különböző beszédszintetizátoroknak köszönhetően. E mellett az ifjúsági referens
lényegesnek tartotta kiemelni azt is, hogy a tanórákon a táblára történő írás
során fontos a hangos visszajelzés, ezáltal a látássérült diák megtanulhatja a különböző
idegen szavak helyesírását is.
A Jókai Mór Gimnázium egyik oktatója szóba hozta a kémia
tanításának problémakörét. Erre reagálva Puskás Anett említést tett az Atomol
nevet viselő segédeszközről, amelynek segítségével a látássérült fiatalok
megtanulhatják az atomok felépítését. A fenti eszköz használatáról egy videó is
megtalálható a jövő kilátásai honlapján.
A beszélgetés keretein belül a fentiek mellett szó esett a
földrajz nevet viselő tantárgy elsajátításához elengedhetetlen beszélő földgömbről
is, amelyen a látássérültek számára tapintható formában lelhetőek fel a különböző
domborzati viszonyok. A fentieken kívül az eszközön úgynevezett forró pontok is
megtalálhatóak, amelyek úgynevezett NFC címkékkel vannak ellátva. Ezek egy
speciális toll segítségével felolvastathatóak. A fent említett információkat
Puskás Anett ifjúsági referens a gyakorlatban is prezentálta a résztvevő
oktatók számára.
Puskás Anett a fentiek vonatkozásában elmondta, hogy az
említett segédeszköz a jövőben kölcsönözhető formában elérhetővé válik majd az
MVGYOSZ tagegyesületeinél.
A Jókai Mór Gimnázium oktatói részéről felmerült az a
kérdés, hogy érdemes lehet e a látássérült diák oktatásába egy mentort bevonni,
elősegítendő az eredményes tanulást. Ezzel kapcsolatban az esemény moderátora elmondta,
hogy ezt főleg az utolsó évre javasolják. Ezáltal az érettségire való felkészülés
gyorsabbá válhat. E mellett kiemelte, hogy az MVGYOSZ a szülőknek az oktatásba
történő bevonását nem javasolja.
Szintén nem javasolják a diákok különböző tantárgyakból
történő felmentését. E helyett érdemes lehet a látás használatához elengedhetetlen
feladatokat más gyakorlatokkal kiváltani. Erre jó példa a videóvágásnak a
hangfájlok szerkesztésével történő kiváltása.
A rendezvény utolsó témája a látássérültek sportban való
részvételének kérdésköre volt. Ennek kapcsán Nagyné Papp Edit, a Vakok, és
Gyengénlátók Komárom Esztergom-megyei Egyesületének elnöke röviden ismertette a
csörgőlabda nevet viselő sportjáték legfontosabb szabályait, egyben megköszönte
az eseményen való részvétel lehetőségét.
A beszélgetés zárásaként Puskás Anett ifjúsági referens
megköszönte mindenkinek a hozzászólást, és a részvételt, majd lezárta a
rendezvényt.
Pillmann
Tünde
Várgesztes, 2021.07.07.