On-line előadások: Home-office-ban a látássérültek 10.
Home-office-ban a
látássérültek - Az egyesület szolgáltatásai
A jelen dokumentum a Vakok és
Gyengénlátók Közép-Magyarországi Regionális Egyesülete által Home-office-ban a látássérültek
címmel elindított minisorozatának 10. részében elhangzottak rövid
összefoglalóját tartalmazza.
A műsor a fent említett civil
szervezet Youtube-csatornáján volt követhető az érdeklődők számára.
A kellemes hangvételű
beszélgetésen Miks-Rédai Csaba műsorvezető, valamint az egyesület szolgáltatás
vezetői vettek részt.
A műsorvezető elsőként Balázs
Gábort, a civil szervezet rendszer gazda munkakörben tevékenykedő munkatársát
kérdezte a járvány miatt bevezetett korlátozó intézkedések okán fellépő
nehézségekről. Balázs Gábor, a fentiekkel kapcsolatban elmondta, hogy a
veszélyhelyzet kihirdetését követően a legnagyobb nehézséget a munkaállomások
kiépítése jelentette. A fenti tevékenység úgy zajlott, hogy az egyesület
rendszergazda munkakörben tevékenykedő munkatársa a tagnyilvántartó rendszert,
valamint a civil szervezet szerverét egy külső szerveren tette elérhetővé a kollégák
részére.
A kapcsolattartás természetesen on-line
formában valósult meg, a TeamViever nevet viselő alkalmazás segítségével.
Ezután következhetett a különböző
kommunikációs platformok elsajátítása annak érdekében, hogy az egyesület
munkatársai on-line konferenciákat tudjanak tartani.
Balázs Gábor, a fentiekkel kapcsolatban
kifejtette, hogy a kollégák számára ez jelentette a legnagyobb nehézséget,
tekintettel arra, hogy a munkatársak eltérő ismeretekkel rendelkeztek a fent említett
platformok használatáról.
A korlátozó intézkedések
feloldását követően, a Home-office-ra történő átálláskor kialakított
munkaállomások továbbra is megmaradtak. A rendszergazda munkatárs feladata volt az újonnan belépő kollégák részére a
meatingekhez szükséges különböző platformok használatának megtanítása.
A következő bemutatott
szolgáltatás az informatika oktatás volt. Ezt Berkó Norbert informatikus vezeti,
aki a beszélgetés során érdekességként megemlítette, hogy a Hermina
egyesületnél korábban távszem mentorként tevékenykedett.
Az egyesület informatikus
munkatársa elmondta, hogy a járvány kitörését megelőzően elsősorban a
sorstársak személyes részvételével zajlott az oktatás.
A korlátozó intézkedések kihirdetését
követően azonban, a fent említett szolgáltatást a többi lehetőséghez hasonlóan
át kellett helyezni az on-line térbe. Ettől kezdve az informatikai eszközök
használatának elsajátítása elsősorban a Google Meets nevet viselő kommunikációs
platformon valósult meg oly módon, hogy a tanórák rögzítésre kerültek, majd a
későbbiek során a fent említett tananyagokat Berkó Norbert a sorstársak
rendelkezésére bocsájtotta, megkönnyítve ezzel az otthoni felkészülést.
Végezetül, a civil szervezet
informatikus munkatársa egy személyes
gondolatot osztott meg a hallgatósággal. Véleménye szerint korosztálytól
függetlenül érdemes belevágni az okoseszközök használatának elsajátításába.
A harmadik bemutatott
szolgáltatás a Brailleírás volt. A pontírás elsajátításával kapcsolatos
foglalkozásokat a civil szervezet kötelékén belül Kósa Andrea gyógypedagógus tartja. Az egyesület
munkatársa a járvány okán bevezetett korlátozó intézkedések okán fellépő nehézségekkel
kapcsolatban elmondta, hogy a legnagyobb kihívást a számára a gyerekek lekötése
jelentette.
Ugyanakkor örvendetesnek nevezte,
hogy az órákat on-line formában is meg tudta tartani. Ez elsősorban a Skype
nevet viselő alkalmazáson keresztül zajlott.
Kósa Renáta a fentieken kívül
fontosnak tartotta elmondani, hogy a Braille írásban történő oktatáson felül, a
látássérült diákok a különböző tantárgyakból korrepetálásra tartottak igényt.
Ennek célja az on-line oktatási formára való átállás nehézségeinek orvoslása
volt.
A gyógypedagógus véleménye szerint
lényeges a gyermekek személyes alapú részvételi formában történő oktatása, mivel tapasztalatai szerint
a diákokat az iskolákban, a tanórák keretei között könnyebb lekötni, ezáltal a
figyelmük könnyen felkelthető.
A következő bemutatott szolgáltatás
a masszázs volt. Ezt az egyesület kötelékében Pásztor Tibor gyógymasszőr végzi,
aki az elmúlt másfél év vonatkozásában kifejtette, hogy a vendégei jól kezelték
a karantén helyzetet. A korlátozó intézkedések bevezetését megelőzően a
vendégek érkezése közti időintervallumban nagy hangsúlyt fektetett a
munkakörnyezet fertőtlenítésére.
A veszélyhelyzet kihirdetését követően
Pásztor Tibor gyógymasszőr az egyesület tagsága részére egy olyan edzéstervet
készített, amelyet a vak, és gyengénlátó személyek otthonukban tartózkodva is
könnyen elsajátíthatnak.
Végezetül, az egyesület
munkatársa az iránti örömének adott hangot, hogy a korlátozások feloldásával
egyre több látássérült személy veszi igénybe a fent említett szolgáltatást.
A következő bemutatott szolgáltatás
a Láthatár segédeszközbolt által a tagság részére nyújtott lehetőségek
ismertetése volt. Ezek vonatkozásában Balázs Gábor elmondta, hogy a karantén
intézkedések bevezetését követően a szolgáltatás kizárólag e-mailben, és
telefonon történő megkeresés formájában volt elérhető a látássérült személyek
számára. A tagság által megrendelt csomagokat heti 1 alkalommal, postai úton
juttatták el a vevők részére.
Ezt követően Balázs Gábor az iránti
örömének adott hangot, hogy a karantén intézkedések feloldásával, idén
júniustól, ismét személyesen vehető igénybe a fent említett szolgáltatás, ám
ehhez előzetes időpont egyeztetés szükséges.
Végezetül, az egyesület
munkatársa a jövőbeni tervekkel kapcsolatban elmondta, hogy a következő évtől a
segédeszközboltban kapható termékek kiszállítását igyekeznek a külföldi
országokra is kiterjeszteni.
A műsor következő részében Házi
Tamás ismertette a VGYKE által Foglalkoztatás 2020 néven elindított
szolgáltatást. Az egyesület munkatársa elmondta, hogy a korlátozó intézkedések
bevezetésekor a legnagyobb kihívást az álláskeresési szolgáltatás
igénybevételéhez szükséges dokumentumok kitöltése jelentette a számára,
tekintettel arra, hogy ehhez a tagok személyes jelenléte vált szükségessé. Ez
természetesen kizárólag a karanténintézkedések szigorú betartásával valósulhatott
meg.
Házi Tamás elmondta, hogy
tapasztalatai szerint a munkaadók nyitottak a Home-office-ban történő
munkavégzésre.
Végezetül Házi Tamás elmondta,
hogy tapasztalataik szerint a látássérültek elsősorban az informatikával
kapcsolatos munkaköröket töltik be legszívesebben.
A műsor következő részében az
egyesület médiacsatornáinak karbantartásával összefüggő tevékenységeket mutatta
be Helmes Renáta szolgáltatásvezető, aki elmondta, hogy számára a különböző
kommunikációs platformok elsajátítása jelentette a legnagyobb nehézséget, ebben
a civil szervezet informatikus munkatársa nyújtott segítséget a számára.
Helmes Renáta az általa végzett
tevékenységekkel kapcsolatosan kifejtette, hogy az egyesület
Youtube-csatornáján, honlapján, és Facebook oldalán elsősorban a látássérülteket
érintő napi hírek, valamint a Lámpás klubok által megtartott rendezvények videó,
és hanganyagai kerülnek elhelyezésre.
A beszélgetés következő részében
az egyesület által működtetett ügyfélszolgálat legfontosabb tevékenységei
kerültek bemutatásra. A szolgáltatás vonatkozásában Leány Ferenc elmondta, hogy
a karanténintézkedések bevezetésével az ügyfélszolgálat működése a telefonon,
és e-mailben érkező megkeresésekre történő válaszolásokra korlátozódott.
A szigorú intézkedések
feloldásával idén nyáron ismét kinyitott az egyesület ügyfélszolgálata, ezáltal
lehetőség nyílt a személyes megjelenésre. Az ügyfélszolgálat munkatársai természetesen
továbbra is a járványügyi intézkedések betartásával fogadják ügyfeleiket.
A műsor végén Miks-Rédai Csaba
műsorvezető megköszönte mindenkinek a részvételt, majd lezárta a beszélgetést.
Pillmann Tünde
Várgesztes, 2021.
szeptember 8.