On-line előadások: Home-office-ban a látássérültek 10.

Home-office-ban a látássérültek - Az egyesület szolgáltatásai

 

A jelen dokumentum a Vakok és Gyengénlátók Közép-Magyarországi Regionális Egyesülete által Home-office-ban a látássérültek címmel elindított minisorozatának 10. részében elhangzottak rövid összefoglalóját tartalmazza.

A műsor a fent említett civil szervezet Youtube-csatornáján volt követhető az érdeklődők számára.

A kellemes hangvételű beszélgetésen Miks-Rédai Csaba műsorvezető, valamint az egyesület szolgáltatás vezetői vettek részt.

A műsorvezető elsőként Balázs Gábort, a civil szervezet rendszer gazda munkakörben tevékenykedő munkatársát kérdezte a járvány miatt bevezetett korlátozó intézkedések okán fellépő nehézségekről. Balázs Gábor, a fentiekkel kapcsolatban elmondta, hogy a veszélyhelyzet kihirdetését követően a legnagyobb nehézséget a munkaállomások kiépítése jelentette. A fenti tevékenység úgy zajlott, hogy az egyesület rendszergazda munkakörben tevékenykedő munkatársa a tagnyilvántartó rendszert, valamint a civil szervezet szerverét egy külső szerveren tette elérhetővé a kollégák részére.

A kapcsolattartás természetesen on-line formában valósult meg, a TeamViever nevet viselő alkalmazás segítségével.

Ezután következhetett a különböző kommunikációs platformok elsajátítása annak érdekében, hogy az egyesület munkatársai on-line konferenciákat tudjanak tartani. 

Balázs Gábor, a fentiekkel kapcsolatban kifejtette, hogy a kollégák számára ez jelentette a legnagyobb nehézséget, tekintettel arra, hogy a munkatársak eltérő ismeretekkel rendelkeztek a fent említett platformok használatáról.

A korlátozó intézkedések feloldását követően, a Home-office-ra történő átálláskor kialakított munkaállomások továbbra is megmaradtak. A rendszergazda munkatárs feladata volt  az újonnan belépő kollégák részére a meatingekhez szükséges különböző platformok használatának megtanítása.

A következő bemutatott szolgáltatás az informatika oktatás volt. Ezt Berkó Norbert informatikus vezeti, aki a beszélgetés során érdekességként megemlítette, hogy a Hermina egyesületnél korábban távszem mentorként tevékenykedett.

Az egyesület informatikus munkatársa elmondta, hogy a járvány kitörését megelőzően elsősorban a sorstársak személyes részvételével zajlott az oktatás.

A korlátozó intézkedések kihirdetését követően azonban, a fent említett szolgáltatást a többi lehetőséghez hasonlóan át kellett helyezni az on-line térbe. Ettől kezdve az informatikai eszközök használatának elsajátítása elsősorban a Google Meets nevet viselő kommunikációs platformon valósult meg oly módon, hogy a tanórák rögzítésre kerültek, majd a későbbiek során a fent említett tananyagokat Berkó Norbert a sorstársak rendelkezésére bocsájtotta, megkönnyítve ezzel az otthoni felkészülést.

Végezetül, a civil szervezet informatikus munkatársa egy személyes  gondolatot osztott meg a hallgatósággal. Véleménye szerint korosztálytól függetlenül érdemes belevágni az okoseszközök használatának elsajátításába.

A harmadik bemutatott szolgáltatás a Brailleírás volt. A pontírás elsajátításával kapcsolatos foglalkozásokat a civil szervezet kötelékén belül Kósa Andrea  gyógypedagógus tartja. Az egyesület munkatársa a járvány okán bevezetett korlátozó intézkedések okán fellépő nehézségekkel kapcsolatban elmondta, hogy a legnagyobb kihívást a számára a gyerekek lekötése jelentette.

Ugyanakkor örvendetesnek nevezte, hogy az órákat on-line formában is meg tudta tartani. Ez elsősorban a Skype nevet viselő alkalmazáson keresztül zajlott.

Kósa Renáta a fentieken kívül fontosnak tartotta elmondani, hogy a Braille írásban történő oktatáson felül, a látássérült diákok a különböző tantárgyakból korrepetálásra tartottak igényt. Ennek célja az on-line oktatási formára való átállás nehézségeinek orvoslása volt.

A gyógypedagógus véleménye szerint lényeges a gyermekek személyes alapú részvételi formában  történő oktatása, mivel tapasztalatai szerint a diákokat az iskolákban, a tanórák keretei között könnyebb lekötni, ezáltal a figyelmük könnyen felkelthető.

A következő bemutatott szolgáltatás a masszázs volt. Ezt az egyesület kötelékében Pásztor Tibor gyógymasszőr végzi, aki az elmúlt másfél év vonatkozásában kifejtette, hogy a vendégei jól kezelték a karantén helyzetet. A korlátozó intézkedések bevezetését megelőzően a vendégek érkezése közti időintervallumban nagy hangsúlyt fektetett a munkakörnyezet fertőtlenítésére.

A veszélyhelyzet kihirdetését követően Pásztor Tibor gyógymasszőr az egyesület tagsága részére egy olyan edzéstervet készített, amelyet a vak, és gyengénlátó személyek otthonukban tartózkodva is könnyen elsajátíthatnak.

Végezetül, az egyesület munkatársa az iránti örömének adott hangot, hogy a korlátozások feloldásával egyre több látássérült személy veszi igénybe a fent említett szolgáltatást.

A következő bemutatott szolgáltatás a Láthatár segédeszközbolt által a tagság részére nyújtott lehetőségek ismertetése volt. Ezek vonatkozásában Balázs Gábor elmondta, hogy a karantén intézkedések bevezetését követően a szolgáltatás kizárólag e-mailben, és telefonon történő megkeresés formájában volt elérhető a látássérült személyek számára. A tagság által megrendelt csomagokat heti 1 alkalommal, postai úton juttatták el a vevők részére.

Ezt követően Balázs Gábor az iránti örömének adott hangot, hogy a karantén intézkedések feloldásával, idén júniustól, ismét személyesen vehető igénybe a fent említett szolgáltatás, ám ehhez előzetes időpont egyeztetés szükséges.

Végezetül, az egyesület munkatársa a jövőbeni tervekkel kapcsolatban elmondta, hogy a következő évtől a segédeszközboltban kapható termékek kiszállítását igyekeznek a külföldi országokra is kiterjeszteni.

A műsor következő részében Házi Tamás ismertette a VGYKE által Foglalkoztatás 2020 néven elindított szolgáltatást. Az egyesület munkatársa elmondta, hogy a korlátozó intézkedések bevezetésekor a legnagyobb kihívást az álláskeresési szolgáltatás igénybevételéhez szükséges dokumentumok kitöltése jelentette a számára, tekintettel arra, hogy ehhez a tagok személyes jelenléte vált szükségessé. Ez természetesen kizárólag a karanténintézkedések szigorú betartásával valósulhatott meg.

Házi Tamás elmondta, hogy tapasztalatai szerint a munkaadók nyitottak a Home-office-ban történő munkavégzésre.

Végezetül Házi Tamás elmondta, hogy tapasztalataik szerint a látássérültek elsősorban az informatikával kapcsolatos munkaköröket töltik be legszívesebben.

A műsor következő részében az egyesület médiacsatornáinak karbantartásával összefüggő tevékenységeket mutatta be Helmes Renáta szolgáltatásvezető, aki elmondta, hogy számára a különböző kommunikációs platformok elsajátítása jelentette a legnagyobb nehézséget, ebben a civil szervezet informatikus munkatársa nyújtott segítséget a számára.

Helmes Renáta az általa végzett tevékenységekkel kapcsolatosan kifejtette, hogy az egyesület Youtube-csatornáján, honlapján, és Facebook oldalán elsősorban a látássérülteket érintő napi hírek, valamint a Lámpás klubok által megtartott rendezvények videó, és hanganyagai kerülnek elhelyezésre.

A beszélgetés következő részében az egyesület által működtetett ügyfélszolgálat legfontosabb tevékenységei kerültek bemutatásra. A szolgáltatás vonatkozásában Leány Ferenc elmondta, hogy a karanténintézkedések bevezetésével az ügyfélszolgálat működése a telefonon, és e-mailben érkező megkeresésekre történő válaszolásokra korlátozódott.

A szigorú intézkedések feloldásával idén nyáron ismét kinyitott az egyesület ügyfélszolgálata, ezáltal lehetőség nyílt a személyes megjelenésre. Az ügyfélszolgálat munkatársai természetesen továbbra is a járványügyi intézkedések betartásával fogadják ügyfeleiket.

A műsor végén Miks-Rédai Csaba műsorvezető megköszönte mindenkinek a részvételt, majd lezárta a beszélgetést.

Pillmann Tünde

Várgesztes, 2021. szeptember 8.