On-line előadások: Együtt a jövőnkért – a tanulást támogató eszközök, és az adaptált tankönyvek használata
Együtt a jövőnkért – a tanulást támogató eszközök, és az adaptált tankönyvek használata
A nyitóbeszédet Puskás Anett ifjúsági referens tartotta, aki
expozéjában néhány, a közelmúltban lezajlott örömteli eseményről is beszámolt.
Példaként említette az MVGYOSZ október 14-én lezajlott, a
Fehérbot nemzetközi napjához kapcsolódó rendezvényét, ahol Dr. Nagy Sándor
elnöktől több fontos bejelentés is elhangzott. Ezek közé tartozik, hogy a
kormány a Braille kijelzők Áfáját jelentősen csökkentette, ezáltal a fent említett
segédeszköz a közeljövőben megfizethető áron válik majd elérhetővé a
látássérültek számára.
Puskás Anett ifjúsági referens a beszéde következő részében
elmondta, hogy az Együtt a jövőnkért című konferenciasorozat előző alkalmáról
készült beszámoló hamarosan írásos formában is olvasható lesz az MVGYOSZ
hírlevelében.
Egyúttal arról az örömteli hírről is beszámolt, hogy a közeljövőben
a fent említett eseménysorozat előző alkalmairól készült felvételek is elérhetőek
lesznek a civil szervezet Youtube- csatornáján. Fontos tudni, hogy ez nem
jelenti a teljes nyilvánosság számára való hozzáférés lehetőségét.
A nyitóbeszédet követően Puskás Anett ismertette az esemény
rövid programját.
A kerekasztalbeszélgetés első előadását Szombati Zsigmondné
Panni, a Vakok Általános Iskolájának egyik oktatója, egyben az úgynevezett
Atomol készlet feltalálója tartotta volna meg, ám a számítógépén fellépett
technikai hibák miatt, a fent említett segédeszköz újonnan kifejlesztett
változatát Puskás Anett ifjúsági referens mutatta be, aki az Atomol készlettel
kapcsolatosan elmondta, hogy a segédeszköz újonnan kifejlesztett változata nem
tartalmazza magát a textil alapon megalkotott periódusos táblát, ellenben
magában foglalja a látássérültek számára tapintható formában elkészített atomok
modelljeit. A fent említett atomok egy mappában vannak elhelyezve. A mappa
különböző oldalakat tartalmaz, amelyek az atomok legnagyobb főcsoportjait szimbolizálják.
Az úgynevezett nemesgázok hőre domborodó papírokon, tapintható formában jelennek
meg a készletben, amely többek között tartalmazza a Braille formátumban
elérhető periódusos rendszert is.
Az újonnan kifejlesztett változat abban különbözik az
eredetitől, hogy kisebb kiszerelésben érhető el, ezáltal az ára is kedvezőbb. Fontos
tudni, hogy a segédeszköz a jövő hónaptól elérhető lesz az MVGYOSZ segédeszközboltjában.
A fent említett segédeszköz eredeti változatával bővebben
foglalkoztam az On-line kémia kurzus 1., és 2. című dokumentumokban.
A program 2. előadását Szuhaly Mihály, az Informatika a
Látássérültekért Alapítvány elnöke tartotta meg, aki a MathML, valamint a LaTex
nevű matematikai leírónyelvek használatát mutatta be részletesen. A fent
említett leírónyelvek kifejlesztésének történetével kapcsolatosan elmondta,
hogy az 1990-es, és a 2000-es években a látássérült diákok a braille írás
segítségével sajátították el a matematikát, a tanulás során pedig egyéni
jelöléseket alkalmaztak a különböző számtani képletek, és egyenletek leírására.
A fent leírtakból következik, hogy ezek kizárólag a
látássérült diákok számára voltak elolvashatók.
Ebben hozott újdonságot a beszélő számítógépek megjelenése,
ezek által ugyanis a vak, és gyengénlátó diákok számára lehetővé vált az operációs
rendszerek által támogatott szövegszerkesztő programok révén a különböző
szöveges állományok elkészítése, és felolvastatása.
A bonyolult matematikai kifejezések leírását azonban ez sem
tette lehetővé.
A fentiekből következik, hogy szükség volt egy olyan
dedikált matematikai leíró nyelv kifejlesztésére, amivel egzakt módon lehet a
matematikai tartalmakat elektronikus formában elkészíteni. A probléma megoldásának
elősegítése érdekében született meg a MathML, és a LaTeX nevet viselő
matematikai leírónyelvek kifejlesztésének ötlete.
A két leírónyelv abból a szempontból egységesnek tekinthető,
hogy értelmezhető formában teszik elsajátíthatóvá a bonyolult számtani kifejezéseket
a látássérültek számára.
A fenti cél elérésével tehát megnyílt a látássérült diákok számára
az a lehetőség, hogy a különböző matematikai kifejezések, például az egyenletek
tagjait egyenként járják be a számítógépen fellelhető billentyűk segítségével.
Ez úgy valósul meg, hogy amennyiben egy szövegben egy matematikai
tartalom látható, akkor azt a képernyőolvasó szoftverek bejelentik, ekkor a látássérült
felhasználók egy enter billentyű leütésével aktiválhatják azt, ezután a
matematikai kifejezés tagjait egyenként bejárhatják a billentyűk segítségével.
A fent említett matematikai leírónyelvek használatára
elsősorban a közoktatásban dolgozó látássérült diákoknak, és szüleiknek,
valamint a gyermekeket oktató pedagógusoknak, és szakembereknek lehet
szükségük. A fenti megoldással a vak, és gyengénlátó tanulóknak módjuk van látó
társaikhoz hasonlóan a dolgozatok, és a házi feladatok megírására. Ehhez
azonban arra van szükség, hogy az adott általános iskola matematika tanára
partner legyen a fenti leírónyelvek elsajátításában, ezáltal a vak, és
gyengénlátó diákok is követni tudják az óra menetét.
A MatML, és a LaTeX nevet viselő programnyelvek elsajátításának
megkönnyítése érdekében, az Informatika a Látássérültekért Alapítvány
munkatársai elérhetővé tettek egy segédletet, amely érthető formában segít a
fenti programnyelvek használatának elsajátításában. A kiadvány elérhető a www.infoalap.hu honlapon, a letöltések
menüpont alatt.
Az oktató anyagot egy bevezető résszel is kiegészítették,
amely a html formátumú dokumentumok kezelésének módját foglalja magában.
Az oktatócsomag része
az úgynevezett Nemeth nevet viselő pontírásos formában megjelent jelölésrendszer,
amelyet egy Amerikában élő látássérült személy fejlesztett ki. A
jelölésrendszer angolszász területen meglehetősen népszerűvé vált a vak, és
gyengénlátó diákok körében.
A jelenleg rendelkezésre álló kisegítő szoftverek közül a
Jaws for Windows, az Orka, valamint a Voiceover nevet viselő képernyőolvasó
programok képesek a fenti leíró nyelvek akadálymentes kezelésére.
Azoknak a felhasználóknak, akiknek nincs a számítógépükön képernyőolvasó
szoftver, segítséget jelenthet az úgynevezett Deksz program, amely a szöveges tartalmakat
mp3 formátumba alakítja át. Ezáltal a különböző matematikai kifejezések hangos
formában válnak elérhetővé a számukra.
További segítséget jelenthet a Microsoft 365 programcsomag,
ám ennek használatát az alapítvány munkatársai elsősorban a haladó felhasználók
számára javasolják, mivel a képernyőolvasó szoftverek nem kezelik teljességgel akadálymentesen
a felsorolt programcsomagban található alkalmazások felületét.
Mivel a vak, és a gyengénlátó diákok részére külön kell
leírni a matematikai kifejezéseket, ezért számukra fontos az adaptált
tankönyvek megjelentetése. Erre jelent megoldást az Informatika a
Látássérültekért Alapítvány munkatársai által adaptált 12. osztályos matematika
tanköny. A kiadvány október 20-ától vált elérhetővé az érintettek számára. A tankönyvben
megtalálható ábrák a látássérült tanulók számára egy szöveges magyarázó
szövegek kíséretében jelennek meg. Az alapítvány munkatársai a jövőben
igyekeznek a többi matematikai feladatgyűjteményt is adaptált formában
elérhetővé tenni.
dokumentumban.
A program 3. előadását Rauch Róbert, a Pécsi Tudomány
Egyetem informatikus munkatársa, egyben a Hobbyrádióban hallható Gépház című informatikai
magazin egyik oszlopos tagja tartotta meg, aki az adaptált tankönyvek
használatát mutatta be részletesen. A bemutatót a 11. osztályos tankönyv
használatának prezentálásával illusztrálta.
Az adaptált kiadványok HTML formátumban jelennek meg. Ezek
használatát elsősorban aMicrosoft Edge, vagy régebbi operációs rendszert
futtató számítógépek esetén az Internet explorer nevet viselő böngésző
programokkal érdemes használni. A kiadványok megnyitását a számítógép helyimenü
gombjával, vagy a Shift +f10 billentyűkombinációval kezdeményezhetjük. A fenti
billentyű hatására megjelenő opciók közül válasszuk a társítás almenüt, amit a
jobbra nyíl billentyűvel nyithatunk ki, végül a folyamat befejezéséhez A
képernyőn megjelenő lehetőségek közül válasszuk a Microsoft Edgeopciót, és
nyomjunk entert. Ekkor megnyílik a tankönyv, amely fejezetekre, és
alfejezetekre tagolva jelenik meg.
A látássérültek számára rendelkezésre álló navigációs
lehetőségek közül érdemes a címsorok közti navigációt választani. Ezáltal a
tankönyvben megtalálható fejezetek, és alfejezetek között közlekedhetünk. A
címsorok között történő lépkedéshez nyomjuk meg a h billentyűt egészen addig, amig
a kívánt fejezetet nem halljuk a Jaws for Windows képernyőolvasó
felolvasásában.
A fejezeten belül megtalálható szöveges információkat a
nyílbillentyűkkel olvashatjuk el.
Az adaptált tankönyvekben az egyes kifejezésekre, vagy
oldalszámokra történő keresés lehetősége is rendelkezésre áll. Ennek kezdeményezéséhez
elsőként nyomjuk le a Controll + Jaws gomb, + f billentyűkombinációt, majd a
megjelenő párbeszéd panelhez tartozó szerkesztő mezőbe írjuk be a megkeresni
kívánt kifejezést, vagy oldalszámot, majd üssünk entert a párbeszédpanel ok
gombján állva. Ekkor megjelenik a találatok listája.
A fentiek mellett természetesen a tankönyvekben található
formázások felolvastatására is van lehetősége a látássérült felhasználóknak.
Ehhez azonban a Jaws beszédsémájának átváltására van szükség. A fenti művelet
elvégzéséhez nyomjuk meg az alt + Jaws gomb, + s billentyűkombinációt. Ekkor
meghallgathatjuk a fent említett képernyőolvasó szoftverben rendelkezésünkre
álló hangsémákat. Ezek közül válasszuk a színek séma lehetőséget, majd
aktiváljuk azt az Enter billentyűvel.
Ha ezt követően olvassuk a tankönyvben megjelenő
információkat, akkor azok felolvasása közben elhangzanak az adott szövegrész
formázási paraméterei, például dőlt, vagy félkövér betűtípus. A fenti sémát
kikapcsolhatjuk az alap beszédséma választásával, amely a fent leírt módszerrel
aktiválható.
A tankönyvekben a vizuálisan megjelenő információkat az
MVGYOSZ adaptálást végző munkatársai kísérő szöveggel látják el, amelyekben
leírásra kerülnek a képeken megjelenő magyarázatai.
A tanulásban akadályozott diákok részére továbbra is a txt
formátumban megjelenő tankönyvek használata jelenthet megoldást.
A prezentációkat követően ismét Puskás Anett ifjúsági
referens vette át a szót, aki a jelentkezési űrlapon beküldött kérdésekre
válaszolt. Ezek közül kiemelném a látássérültek számára rendelkezésre álló
domború térképek tematikáját. Ezzel kapcsolatban elmondta,hogy a vak, és
gyengénlátó diákok a tanulás során továbbra is a hőre domborodó papíron
megjelenő ábrákat használhatják. A térképek fejlesztése jelenleg is folyamatban
van. Ennek egyik állomása volt a tavalyi évben az úgynevezett beszélő földgömb
megjelenése, amely egy címkéző toll segítségével olvassa fel hangos formában a
világ domborzati viszonyaihoz kapcsolódó információkat. Remélhetőleg a
közeljövőben a fenti segédeszköz is elérhető lesz az MVGYOSZ segédeszköz
boltjában.
A kérdések megválaszolását követően Puskás Anett ifjúsági
referens megköszönte mindenkinek a részvételt, majd lezárta a beszélgetést.
Pillmann Tünde
Várgesztes, 2021. október 21.