On-line előadások: Önkéntesség, ifjúsági közösségi szolgálat, diákmunka

 

Önkéntesség, ifjúsági közösségi szolgálat, diákmunka

 

2021. november 23-án a Magyar Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetségének szervezésében lezajlott az Együtt a jövőnkért című konferencia sorozat idei utolsó alkalma. A programot a Google meets nevű kommunikációs platformon tartották meg. Az esemény nyitóbeszédét Puskás Anett ifjúsági referens tartotta meg, aki a köszöntőjében sajnálatos körülménynek nevezte, hogy a kerekasztal beszélgetésen egyetlen diákszövetkezet sem képviseltette magát.

Ezt követően egy személyes példával illusztrálta az önkéntesség tárgykörében megszerzett tapasztalatait. Ennek keretében elmondta, hogy 20 éves korában, egy trombózis következtében vált látássérültté. A fenti körülmények miatt egy éves időtartamra szüneteltette az egyetemi tanulmányait. Ezidő alatt elvégzett egy rehabilitációs tanfolyamot, ezáltal a maradék látását jobban ki tudta használni. A tanfolyamot követően, a Rehabilitációs Központban önkéntes tevékenységeket vállalt.

A fenti kapcsolat révén, a diploma megszerzése után több, a látássérültek érdekvédelmével foglalkozó civil szervezet is álláslehetőséget ajánlott fel a számára.

Az ifjúsági referens véleménye szerint az általa megosztott történet legfontosabb tanulsága az, hogy az önkéntes munka területén szerzett tapasztalatok akár a látássérültek munkaerő piacon való elhelyezkedését is elősegíthetik.

Ezután Puskás Anett ismertette a konferencia rövid programját, majd átadta a szót Szetner Tímea egyetemi hallgatónak, aki jelenleg az MVGYOSZ-nél végez gyakornoki tevékenységeket. Az egyetemi hallgató a prezentációját egy Kozma Imre atyától származó idézettel kezdte, mi szerint „ akkor vagyok boldog, ha felismerem, hogy mire vagyok képes a másik emberért”. Elmondása szerint azért választotta ezt az idézetet, mert tapasztalatai szerint egészségi állapottól függetlenül minden ember élete során számos alkalommal segítő, és segítségre szoruló szerepben is megjelenhet.

A prezentációja 2. részében az egyetemi hallgató a Magyar Máltai Szeretetszolgálat kötelékein belül végezhető önkéntes tevékenységeket vázolta a hallgatóság részére. Ezek közül megemlítette az idős korú emberek segítését, az iskolás gyermekek korrepetálását, valamint a rászoruló családok részére a tartós élelmiszereket tartalmazó csomagok elkészítését, és kiosztását. .

Az idős korú emberek segítése keretében végezhető tevékenységekkel kapcsolatosan példaként hozta fel a házimunkában való segítségnyújtást, a bevásárlást, valamint a közös beszélgetést.

A kortárs segítés témakörében  lehetőségként megemlítette a korrepetálást, valamint a különböző szabadidős programok megszervezését, ezek elsősorban a nyári hónapokban valósulhatnak meg. További fontos segítség lehet a tanszerek kiosztása, amelyet elsősorban gyengénlátó önkéntesek végezhetnek.

A program következő részében Puskás Anett ifjúsági referens ismertette a résztvevők számára az ifjúsági közösségi szolgálat törvényi hátterét. Ezzel kapcsolatosan kifejtette, hogy a középiskolás diákoknak a középfokú tanulmányaik elvégzésének időtartama alatt 50 óra  ifjúsági közösségi szolgálatot kell teljesíteniük. A fenti tevékenység alól kizárólag az kaphat mentességet, akinek a szakértői bizottság által kiadott szakértői vélemény ezt lehetővé teszi.

Fontos tudni, hogy az ifjúsági közösségi szolgálat a magántanulóknak, és a tartós betegeknek is kötelező, de természetesen csak abban az esetben, ha ezt a beteg állapota lehetővé teszi.

Ezzel kapcsolatosan Puskás Anett ifjúsági referens elmondta, hogy sajnálatos módon számos esetben tapasztalható motiválatlanság a diákok részéről. A fent leírtakhoz csatlakozva Pál Zsolt, a Hobbyrádió főszerkesztője elmondta, hogy a fent említett rádió csatorna is szívesen fogad látássérült diákokat ifjúsági közösségi szolgálat keretében, ám sokszor azt tapasztalják, hogy a fiatalok nem végzik el a számukra kijelölt feladatokat. Példaként említette az egyik látássérült fiú esetét, aki az általa megszervezett szabadidős programon nem vett részt.

Ezt követően ismét Puskás Anett vette át a szót, aki az előadása következő részében kifejtette, hogy véleménye szerint az ifjúsági közösségi szolgálatot érdemes egy látó osztálytárssal párban végezni, tekintettel arra, hogy számos, a jelen beszámoló elején vázolt tevékenység kizárólag a fent említett módon végezhető el.

Az ifjúsági referens ezt követően átadta a szót Nemes-Nagy Tündének, a Vakok, és Gyengénlátók Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei egyesületének elnökének, aki az ifjúsági közösségi szolgálat keretében az általa képviselt civil szervezetnél végezhető tevékenységeket ismertette. Ezzel kapcsolatosan elmondta, hogy a látássérült fiatalokat már az általános iskola megkezdésétől kezdve igyekeznek motiválni a fenti tevékenységek elvégzésére oly módon, hogy a korcsoportjukra szabott feladatokat jelölnek ki számukra.

Ezáltal, a középiskola megkezdése után, a látássérült diákok szívesen kapcsolódnak be az egyesület napi tevékenységeibe.

Az általa képviselt civil szervezetnél ifjúsági közösségi szolgálat keretében végezhető tevékenységek között említette sok más mellett a Telefotel nevű szolgáltatás bővítéséhez kapcsolódó feladatokat, a szabadidős programok megszervezését, a beszámolók készítését, valamint a kiadványok felolvasását.

Ezt követően Puskás Anett ifjúsági referens átadta a szót Szetner Tímeának, aki a látássérült diákok által vállalható közösségi szolgálat legfontosabb területeit ismertette. Ezzel kapcsolatosan megemlítette többek között az idősek gondozását, a kortársak részére szabadidős programok megszervezését, az osztályfőnöki óra keretében megtartott szemléletformáló programokat, illetve, különösen az ádventi időszakban, a rászoruló gyermekek részére mikuláscsomagok elkészítését.

A prezentációja következő részében, az egyetemi hallgató áttért a látássérültek által végezhető diákmunkák témakörére. Ennek keretében elmondta, hogy diákmunkát kizárólag a 16. életévüket betöltött fiatalok végezhetnek. A látássérültek által végezhető munkák közül kiemelte a számítógépen végezhető tevékenységeket, végül, de nem utolsó sorban, a tartós élelmiszerek csomagolásával összefüggő feladatokat.

A gyengénlátó diákok esetében szóba jöhet az árufeltöltés, vagy a konyhai kisegítő munka is.

A prezentációkat követően, a résztvevők feltehették az elhangzottakkal kapcsolatos kérdéseiket, ezután Puskás Anett lezárta a beszélgetést.

Az ifjúsági közösségi szolgálattal kapcsolatosan további információk olvashatók  az Oktatási Hivatal honlapján.

Pillmann Tünde

Várgesztes, 2021. november 24.