On-line előadások: Önkéntesség, ifjúsági közösségi szolgálat, diákmunka
Önkéntesség, ifjúsági közösségi szolgálat, diákmunka
2021. november 23-án a Magyar Vakok és Gyengénlátók Országos
Szövetségének szervezésében lezajlott az Együtt a jövőnkért című konferencia
sorozat idei utolsó alkalma. A programot a Google meets nevű kommunikációs
platformon tartották meg. Az esemény nyitóbeszédét Puskás Anett ifjúsági
referens tartotta meg, aki a köszöntőjében sajnálatos körülménynek nevezte,
hogy a kerekasztal beszélgetésen egyetlen diákszövetkezet sem képviseltette
magát.
Ezt követően egy személyes példával illusztrálta az
önkéntesség tárgykörében megszerzett tapasztalatait. Ennek keretében elmondta, hogy
20 éves korában, egy trombózis következtében vált látássérültté. A fenti
körülmények miatt egy éves időtartamra szüneteltette az egyetemi tanulmányait.
Ezidő alatt elvégzett egy rehabilitációs tanfolyamot, ezáltal a maradék látását
jobban ki tudta használni. A tanfolyamot követően, a Rehabilitációs Központban
önkéntes tevékenységeket vállalt.
A fenti kapcsolat révén, a diploma megszerzése után több, a
látássérültek érdekvédelmével foglalkozó civil szervezet is álláslehetőséget
ajánlott fel a számára.
Az ifjúsági referens véleménye szerint az általa megosztott történet
legfontosabb tanulsága az, hogy az önkéntes munka területén szerzett
tapasztalatok akár a látássérültek munkaerő piacon való elhelyezkedését is
elősegíthetik.
Ezután Puskás Anett ismertette a konferencia rövid
programját, majd átadta a szót Szetner Tímea egyetemi hallgatónak, aki jelenleg
az MVGYOSZ-nél végez gyakornoki tevékenységeket. Az egyetemi hallgató a prezentációját
egy Kozma Imre atyától származó idézettel kezdte, mi szerint „ akkor vagyok
boldog, ha felismerem, hogy mire vagyok képes a másik emberért”. Elmondása
szerint azért választotta ezt az idézetet, mert tapasztalatai szerint egészségi
állapottól függetlenül minden ember élete során számos alkalommal segítő, és
segítségre szoruló szerepben is megjelenhet.
A prezentációja 2. részében az egyetemi hallgató a Magyar
Máltai Szeretetszolgálat kötelékein belül végezhető önkéntes tevékenységeket
vázolta a hallgatóság részére. Ezek közül megemlítette az idős korú emberek
segítését, az iskolás gyermekek korrepetálását, valamint a rászoruló családok
részére a tartós élelmiszereket tartalmazó csomagok elkészítését, és
kiosztását. .
Az idős korú emberek segítése keretében végezhető
tevékenységekkel kapcsolatosan példaként hozta fel a házimunkában való
segítségnyújtást, a bevásárlást, valamint a közös beszélgetést.
A kortárs segítés témakörében lehetőségként megemlítette a korrepetálást,
valamint a különböző szabadidős programok megszervezését, ezek elsősorban a
nyári hónapokban valósulhatnak meg. További fontos segítség lehet a tanszerek
kiosztása, amelyet elsősorban gyengénlátó önkéntesek végezhetnek.
A program következő részében Puskás Anett ifjúsági referens
ismertette a résztvevők számára az ifjúsági közösségi szolgálat törvényi
hátterét. Ezzel kapcsolatosan kifejtette, hogy a középiskolás diákoknak a középfokú
tanulmányaik elvégzésének időtartama alatt 50 óra ifjúsági közösségi szolgálatot kell
teljesíteniük. A fenti tevékenység alól kizárólag az kaphat mentességet, akinek
a szakértői bizottság által kiadott szakértői vélemény ezt lehetővé teszi.
Fontos tudni, hogy az ifjúsági közösségi szolgálat a
magántanulóknak, és a tartós betegeknek is kötelező, de természetesen csak
abban az esetben, ha ezt a beteg állapota lehetővé teszi.
Ezzel kapcsolatosan Puskás Anett ifjúsági referens elmondta,
hogy sajnálatos módon számos esetben tapasztalható motiválatlanság a diákok
részéről. A fent leírtakhoz csatlakozva Pál Zsolt, a Hobbyrádió főszerkesztője
elmondta, hogy a fent említett rádió csatorna is szívesen fogad látássérült
diákokat ifjúsági közösségi szolgálat keretében, ám sokszor azt tapasztalják,
hogy a fiatalok nem végzik el a számukra kijelölt feladatokat. Példaként
említette az egyik látássérült fiú esetét, aki az általa megszervezett
szabadidős programon nem vett részt.
Ezt követően ismét Puskás Anett vette át a szót, aki az
előadása következő részében kifejtette, hogy véleménye szerint az ifjúsági
közösségi szolgálatot érdemes egy látó osztálytárssal párban végezni,
tekintettel arra, hogy számos, a jelen beszámoló elején vázolt tevékenység kizárólag
a fent említett módon végezhető el.
Az ifjúsági referens ezt követően átadta a szót Nemes-Nagy
Tündének, a Vakok, és Gyengénlátók Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei egyesületének
elnökének, aki az ifjúsági közösségi szolgálat keretében az általa képviselt
civil szervezetnél végezhető tevékenységeket ismertette. Ezzel kapcsolatosan
elmondta, hogy a látássérült fiatalokat már az általános iskola megkezdésétől
kezdve igyekeznek motiválni a fenti tevékenységek elvégzésére oly módon, hogy a
korcsoportjukra szabott feladatokat jelölnek ki számukra.
Ezáltal, a középiskola megkezdése után, a látássérült diákok
szívesen kapcsolódnak be az egyesület napi tevékenységeibe.
Az általa képviselt civil szervezetnél ifjúsági közösségi
szolgálat keretében végezhető tevékenységek között említette sok más mellett a
Telefotel nevű szolgáltatás bővítéséhez kapcsolódó feladatokat, a szabadidős
programok megszervezését, a beszámolók készítését, valamint a kiadványok
felolvasását.
Ezt követően Puskás Anett ifjúsági referens átadta a szót
Szetner Tímeának, aki a látássérült diákok által vállalható közösségi szolgálat
legfontosabb területeit ismertette. Ezzel kapcsolatosan megemlítette többek
között az idősek gondozását, a kortársak részére szabadidős programok
megszervezését, az osztályfőnöki óra keretében megtartott szemléletformáló
programokat, illetve, különösen az ádventi időszakban, a rászoruló gyermekek
részére mikuláscsomagok elkészítését.
A prezentációja következő részében, az egyetemi hallgató
áttért a látássérültek által végezhető diákmunkák témakörére. Ennek keretében
elmondta, hogy diákmunkát kizárólag a 16. életévüket betöltött fiatalok
végezhetnek. A látássérültek által végezhető munkák közül kiemelte a számítógépen
végezhető tevékenységeket, végül, de nem utolsó sorban, a tartós élelmiszerek
csomagolásával összefüggő feladatokat.
A gyengénlátó diákok esetében szóba jöhet az árufeltöltés,
vagy a konyhai kisegítő munka is.
A prezentációkat követően, a résztvevők feltehették az
elhangzottakkal kapcsolatos kérdéseiket, ezután Puskás Anett lezárta a
beszélgetést.
Az ifjúsági közösségi szolgálattal kapcsolatosan további
információk olvashatók az Oktatási
Hivatal honlapján.
Pillmann Tünde
Várgesztes, 2021.
november 24.