Együtt a jövőnkért január

 Együtt a jövőnkért január

2022. január 25.én a Magyar Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetségének szervezésében lezajlott az Együtt a jövőnkért című konferenciasorozat idei első alkalma. Az eseményt a Google meets nevű kommunikációs platform on-line konferenciák megtartására  kifejlesztett felületén tartották meg.

A program nyitó beszédét dr. Nagy Sándor, az MVGYOSZ elnöke tartotta meg, aki expozéjában kiemelte, hogy az általa képviselt civil szervezet, és tagegyesületei nagy hangsúlyt fektetnek arra, hogy a látássérült személyek minél szélesebb körben hozzájuthassanak a számukra akadálymentesen elérhető kommunikációs eszközökhöz, és internetes platformokhoz, hiszen napjainkban lényeges, hogy a vak, és gyengénlátó emberek is lépést tudjanak tartani a technika fejlődésével.

Ezen kívül Nagy Sándor a beszédében kiemelt fontosságúnak nevezte azt is, hogy lehetőség szerint minél több látássérült fiatal vegyen részt a felsőoktatásban. A fenti cél megvalósítása érdekében kérték fel az országban működő felsőfokú oktatási intézmények fogyatékosügyi koordinátorait, és rehabilitációs szakembereit arra, hogy az Együtt a jövőnkért című konferenciasorozat keretében mondják el azt, hogy a Magyarországon működő egyetemek milyen szolgáltatásokat biztosítanak a fogyatékossággal élő hallgatók részére.

Végül, de nem utolsó sorban, dr. Nagy Sándor elnök, a beszédében elmondta azt is, hogy az MVGYOSZ folyamatosan figyelemmel kíséri a jogszabályokat, és szükség esetén azok módosítására, vagy újak megalkotására tesz indítványt az illetékes kormányzati szerveknél.

A nyitóbeszédet követően Móni Imola, az MVGYOSZ egyik munkatársa, egyben az esemény moderátora átadta a szót a program első előadójának: Nagy-György Éva kommunikációs szakembernek, aki a Szegedi Tudomány Egyetem által a látássérültek részére biztosított szolgáltatásokat vázolta a hallgatóság részére.

Ennek keretében többek között elmondta, hogy 2012-ben került kapcsolatba a Szegedi Tudományegyetemmel. Ekkor került megalapításra a speciális igényű hallgatók önálló életvitelének előmozdítását segítő központ, amely napjainkban is fejlesztés alatt áll. Ennek oka az, hogy az intézmény munkatársai folyamatosan igyekeznek a fogyatékossággal élő hallgatók újonnan felmerülő speciális igényeit kielégíteni.

A látássérült fiatalok részére biztosított szolgáltatásokkal kapcsolatosan Nagy-György Éva elmondta, hogy ezek elsősorban az útvonaltanítást, a segédeszközök kölcsönzésének lehetőségét, valamint a tananyagok, és a hallgatók által leggyakrabban látogatott egyetemi kampuszok fizikai akadálymentesítését foglalják magukban. Ezen kívül, az intézmény dolgozói az egyetem pedagógusai részére szemléletformáló programokat is szerveznek. Ennek során többek között megismertetik őket a speciális igényű hallgatók által használt segédeszközökkel.

Az Életvitelt Segítő Központ a fentieken kívül különböző ismeretterjesztő kiadványok elkészítésében is közreműködik. Ezeket egy alapos lektorálást követően eljuttatják a látássérült hallgatókat oktató pedagógusok részére.

A fenti tevékenységet elsősorban a 2020-ban kitört koronavírus-járvány tette szükségessé, aminek következtében az országban működő oktatási intézmények áttértek az on-line oktatásra. A fenti körülmények szükségessé tették a látássérült hallgatók, és oktatóik számára a különböző on-line platformok használatának elsajátítását, amiben természetesen a fent említett intézmény dolgozói is segítséget nyújtottak a tanulók, és pedagógusaik részére.

A konferencia 2. előadását Berényi András, a Debreceni Egyetem fogyatékosügyi koordinátora tartotta meg, aki a fent említett oktatási intézmény által, a speciális igényű hallgatók részére biztosított szolgáltatásokat vázolta a résztvevőknek. A fogyatékosügyi koordinátor, a prezentációja elején az iránti örömét fejezte ki, hogy az egyetem dolgozói kiemelten jó kapcsolatot ápolnak az MVGYOSZ munkatársaival.

Az említett felsőfokú oktatási intézmény által biztosított szolgáltatások vonatkozásában elmondta, hogy azok elsősorban a személyi segítést, a mentálhigiénés tanácsadást, a tananyagok akadálymentesítését, valamint a kulturális programokon való részvétel elősegítését foglalják magukban. Az egyetemi karokon tevékenykedő fogyatékosügyi koordinátorok ezen kívül részt vesznek a hallgatói kérelmek elbírálásában.

Berényi András, a prezentációjában fontosnak tartotta megemlíteni azt is, hogy egy úgynevezett mentori hálózatot építettek ki az intézmény berkein belül. A hálózat tagjai elsősorban az előadásokon való jegyzetelésben, és a vizsgákra való felkészülésben nyújtanak segítséget a speciális igényű hallgatók részére.

Végül, de nem utolsó sorban, a fogyatékosügyi koordinátor kiemelte, hogy az egyetem egy új programot indított, Iránytű néven. Ennek keretében az intézmény dolgozói minden évben nyíltnapot tartanak a középfokú oktatásban résztvevő látássérült hallgatók, és hozzátartozóik részére, aminek keretében bemutatják az intézmény által biztosított szolgáltatásokat. A fenti program célja a látássérült hallgatók felsőfokú oktatásban való részvételének elősegítése.

A konferencia 3., egyben utolsó előadását Weisz Ildikó, az Együtt-látók Alapítvány kuratóriumi elnöke tartotta, aki az előadásában az általa képviselt intézmény által biztosított szolgáltatásokat ismertette. Az előadó a bevezetőjében elmondta, hogy az alapítvány 2012-ben alakult meg. A központot elsősorban olyan szakemberek hozták létre, akik korábban a látássérült gyermekek oktatásában szereztek fontos tapasztalatokat. Az intézmény dolgozói a fent említett információkat olyan személyek részére kívánták átadni, akik felnőtt korukban veszítették el a látásukat.

Az alapítvány tevékenysége 3 fontos pillér köré épült ki.

Az első pillér az útvonal tanítás, amely meghatározó részévé vált a központ által biztosított szolgáltatásoknak. A kezdeti években a mentálhigiénés tanácsadás, a mindennapos tevékenység elsajátításának lehetősége, és a braille írás megtanítása kizárólag alacsonyabb óraszámban valósulhatott meg, a pályázati források hiánya miatt.

A második fontos pillér az iskolai szemléletformáló programok szervezése. A programok megvalósítása során fontos volt a látássérült tapasztalati szakértők bevonása. A rendezvények ideje alatt igyekeztek a látássérüléssel kapcsolatos legfontosabb információkat átadni a megyében működő oktatási intézmények dolgozói, és diákjai számára.

A 3. fontos pillér az integráció elősegítése volt. Ennek keretében az integrált oktatásban résztvevő látássérült diákok, és szüleik részére igyekeznek segítséget nyújtani oly módon, hogy az alapítvány anyagi forrásaitól függően speciális segédeszközöket vásárolnak a számukra. Ezen kívül, az intézmény dolgozói egy speciális kiadványt is készítettek a tanárok részére Befogadó segítség címmel, amelyben ismertetik a látássérüléssel kapcsolatos legfontosabb információkat, és a speciális segédeszközökhöz történő hozzájutás módját. 

Weisz Ildikó, a fentiek mellett megemlítette a Hangzó Miskolc című projektet is, aminek keretében a város nevezetességeit hangos narráció formájában ismertetik meg a látássérült emberekkel. A hangos narrációk meghallgathatók az alapítvány youtube-csatornáján, és facebook-oldalán.

A rehabilitációs központról további információk olvashatóak a www.egyuttlatok.hu honlapon.

Az előadásokat követően a résztvevők feltehették az elhangzottakkal kapcsolatos kérdéseiket, majd Móni Imola moderátor megköszönte mindenkinek a részvételt, és lezárta a programot.  

Pillmann Tünde

Várgesztes, 2022. február 2.