Együtt a jövőnkért - április

 Együtt a jövőnkért április

 2022 április 26.án, az MVGYOSZ szervezésében lezajlott az Együtt a jövőnkért című programsorozat áprilisi alkalma, amely a nyelvvizsga tematikáját járta körül.

Az eseményt a Google Meet nevet viselő kommunikációs platformon valósították meg, 30 fő részvételével.

A programot Puskás Anett, az MVGYOSZ ifjúsági referense nyitotta meg, aki az expozéjában az iránti örömét fejezte ki, hogy a korábbi alkalmakhoz hasonlóan, most is az ország minden részéből jelentkeztek a szakemberek a kerekasztalbeszélgetésre.

Az ifjúsági referens emellett megjegyezte azt is, hogy a közelmúltban számos alkalommal merült fel az igény a látássérült tanulók részéről arra, hogy az Együtt a jövőnkért című programsorozat keretein belül foglalkozzanak a nyelvtanulás tematikájával.

Ezután Puskás Anett ismertette az esemény rövid programját, majd átadta a szót a kerekasztalbeszélgetés első előadójának, Tóthné dr. Udvardi Katalinnak, aki a Shetland UK  nyelviskola megalapításának történetét mesélte el. Ezzel kapcsolatosan kifejtette, hogy immár 20 éve látássérült oktatóként tevékenykedik a maga, és a férje által létrehozott oktatási intézményben.

Az előadó a prezentációja első felében az élettörténetét vázolta röviden a hallgatók részére. Ennek keretében kifejtette, hogy 17 éves koráig élte a látó emberek mindennapi életét.

Az érettségit követően történelem szakon folytatta egyetemi tanulmányait, ám az első szemeszter végére világossá vált a számára, hogy a szembetegsége miatt szakot kell váltania. Ekkor kezdett foglalkozni érdemben a nyelvtanulás kérdéskörével, és az egyetemen elvégezte az angol nyelv szakot.

Tóthné dr. Udvardi Katalin, az 1990-es években alapította meg a férjével a Setland UK nevet viselő nyelviskolát, amelyben jelenleg is látássérült oktatóként tevékenykedik.

Hozzátette, hogy az elmúlt 30 éves oktatói tevékenysége során számos esetben foglalkozott látássérült tanulókkal, a hozzájuk kapcsolódó élmények 80 százaléka pozitív volt.

A tanárnő azonban a fentiek mellett kiemelte azt is ,hogy az integrációhoz elengedhetetlen, hogy a látássérült diákok a tőlük telhető legjobb teljesítményt nyújtsák a nyelvvizsga letétele során.

A program 2. előadását dr. Hoffmann Rita, és Flamich Mária tartotta. Az előadók a prezentációjukban a sikeres nyelvvizsga letételéhez szükséges legfontosabb tudnivalókat ismertették.

A két egyetemi oktató 2014-ben dolgozta ki azt a módszert, aminek segítségével a látássérült diákok eredményes nyelvvizsgát tehetnek. Az említett oktatási módszert elsőként az MVGYOSZ egyik konferenciáján mutatták be.

Az oktatók a fentiek mellett elmondták azt is, hogy tapasztalataik szerint a nyelvtanulás témaköre folyamatosan az érdeklődés középpontjában van. Véleményük szerint a sikeres nyelvvizsga letételéhez alapvető fontosságú a motiváció, és a ráfordított idő mennyisége is. A tanuláshoz a diákok számára rendelkezésre állnak a digitális tankönyvek, és a képernyőolvasó szoftverek is. Ez utóbbiak beszédszintetizátorát érdemes átállítani a tanulók által elsajátítani kívánt nyelvre, mert a tanulók ebben az esetben a szavak helyes kiejtését is hallják.

A tehetősebb diákok a nyelvtanulás során alkalmazhatják az úgynevezett braille kijelzőket is.

Az eredményes vizsgához a fentiek mellett szükséges az is, hogy a tanulók felhasználói szintű számítógépes ismeretekkel, és készség szintű braille tudással rendelkezzenek. Fontos még a proaktivitás, az együttműködés, valamint a hatékony jegyzetelés is.

Az oktatók részéről kiemelt fontosságú, hogy az adott idegennyelvhez tartozó új szavakat a tanárok a táblára történő írás során lebetűzzék. Továbbá lényeges az idegennyelvű tankönyvek digitalizálása is.

Fontos, hogy a diák a tanárral együtt nézze át a tankönyv fejezeteit annak érdekében, hogy a tanuló átfogó képet kapjon a kiadványban foglaltak vonatkozásában.

A prezentációjuk 2. részében az oktatók néhány jógyakorlatot osztottak meg a hallgatósággal. Ezzel kapcsolatosan kifejtették, hogy ha a látássérült diák a látó osztálytársa rendelkezésére bocsátja a jegyzeteit, akkor közelebb kerülhet az integrációhoz.

Fontos, hogy a tanárok a felkészítés során sok szövegalkotási feladatot adjanak a látássérült diáknak, a bekezdések sorba állítását azonban érdemes mellőzni.

Lényeges az is, hogy a tesztfeladatoknál minden válaszlehetőség külön sorba kerüljön.

Ezt követően a két oktató a nemzetközi nyelvvizsgákkal kapcsolatos gyakorlatokat vázolta a résztvevőknek. Ennek keretében megjegyezték, hogy a vizsgafeladatlapokat általában braille, vagy digitalizált formátumban bocsátják a látássérült vizsgázók rendelkezésére. A képleírással kapcsolatos feladatokat legtöbbször 2 szituációs gyakorlattal váltják ki.

A látássérült diákok számára a fentieken kívül plusz idő is rendelkezésre áll a feladatok megoldására.

A kerekasztalbeszélgetés 3. előadását Szilágyi Alex , és Horváth Anna tartotta, akik az általuk a közelmúltban eredményesen letett nyelvvizsgával, és emeltszintű idegennyelvű érettségivel kapcsolatos tapasztalataikat  osztották meg a résztvevőkkel.

Elsőként Szilágyi Alex vette át a szót, aki a közelmúltban angol nyelvből tett sikeres vizsgát. Az előadó az előzmények kapcsán többek között kifejtette, hogy elsőként az interneten keresett választ arra a kérdésre, hogy miként lehet látássérült diákként eredményes nyelvvizsgát tenni. Az interneten történő böngészés közben talált rá a jelen beszámolóban már említett Shatlend UK nevet viselő nyelviskolára, ahol az oktatók örömmel álltak rendelkezésére.

A pandémia miatt az előzetes felkészülés lehetőségét on-line formában tették lehetővé a számára.

Az oktatók a vizsga során a feladatlapokat digitalizált formában bocsátották rendelkezésére, a képleírással kapcsolatos feladatokat pedig két szituációs gyakorlattal váltották ki. A vizsga során a diák számára plusz idő is rendelkezésre állt a tesztek kitöltéséhez. 
Ezt követően Horváth Anna vette át a szót, aki az olasz nyelvi érettségivel kapcsolatos tapasztalatait osztotta meg a résztvevőkkel. Ezzel kapcsolatosan kifejtette, hogy a pandémia okán a tavalyi év sok nehézséget tartogatott az érettségiző diákok számára. A tanulónak elsőként egy kérvényt kellett írnia annak az oktatási intézménynek, amelyben az érettségi vizsgát le kívánta tenni. Ebben részletesen le kellett írnia az eredményes vizsga letételéhez szükséges legfontosabb tárgyi feltételeket, úgy mint: a saját laptop használata, valamint a digitalizált feladatlapok rendelkezésre bocsátásának szükségessége.

Az érettségi vizsga napján a tanuló egy külön teremben töltötte ki a vizsgafeladatlapot, amelyet a vizsgáztatók digitalizált formában bocsátottak rendelkezésére. A képleírással kapcsolatos feladatokat szituációs gyakorlatokkal váltották ki.

Az előadásokat követően a réztvevők feltehették az elhangzottakkal kapcsolatban felmerülő kérdéseiket, majd Puskás Anett ifjúsági referens lezárta a beszélgetést.

Pillmann Tünde

Várgesztes, 2022. május 2.