Együtt a jövőnkért - április
Együtt a jövőnkért április
Az eseményt a Google Meet nevet viselő kommunikációs
platformon valósították meg, 30 fő részvételével.
A programot Puskás Anett, az MVGYOSZ ifjúsági referense
nyitotta meg, aki az expozéjában az iránti örömét fejezte ki, hogy a korábbi
alkalmakhoz hasonlóan, most is az ország minden részéből jelentkeztek a
szakemberek a kerekasztalbeszélgetésre.
Az ifjúsági referens emellett megjegyezte azt is, hogy a
közelmúltban számos alkalommal merült fel az igény a látássérült tanulók részéről
arra, hogy az Együtt a jövőnkért című programsorozat keretein belül
foglalkozzanak a nyelvtanulás tematikájával.
Ezután Puskás Anett ismertette az esemény rövid programját,
majd átadta a szót a kerekasztalbeszélgetés első előadójának, Tóthné dr. Udvardi
Katalinnak, aki a Shetland UK
nyelviskola megalapításának történetét mesélte el. Ezzel kapcsolatosan
kifejtette, hogy immár 20 éve látássérült oktatóként tevékenykedik a maga, és a
férje által létrehozott oktatási intézményben.
Az előadó a prezentációja első felében az élettörténetét
vázolta röviden a hallgatók részére. Ennek keretében kifejtette, hogy 17 éves
koráig élte a látó emberek mindennapi életét.
Az érettségit követően történelem szakon folytatta egyetemi tanulmányait,
ám az első szemeszter végére világossá vált a számára, hogy a szembetegsége
miatt szakot kell váltania. Ekkor kezdett foglalkozni érdemben a nyelvtanulás
kérdéskörével, és az egyetemen elvégezte az angol nyelv szakot.
Tóthné dr. Udvardi Katalin, az 1990-es években alapította
meg a férjével a Setland UK nevet viselő nyelviskolát, amelyben jelenleg is
látássérült oktatóként tevékenykedik.
Hozzátette, hogy az elmúlt 30 éves oktatói tevékenysége során
számos esetben foglalkozott látássérült tanulókkal, a hozzájuk kapcsolódó
élmények 80 százaléka pozitív volt.
A tanárnő azonban a fentiek mellett kiemelte azt is ,hogy az
integrációhoz elengedhetetlen, hogy a látássérült diákok a tőlük telhető legjobb
teljesítményt nyújtsák a nyelvvizsga letétele során.
A program 2. előadását dr. Hoffmann Rita, és Flamich Mária
tartotta. Az előadók a prezentációjukban a sikeres nyelvvizsga letételéhez
szükséges legfontosabb tudnivalókat ismertették.
A két egyetemi oktató 2014-ben dolgozta ki azt a módszert,
aminek segítségével a látássérült diákok eredményes nyelvvizsgát tehetnek. Az
említett oktatási módszert elsőként az MVGYOSZ egyik konferenciáján mutatták
be.
Az oktatók a fentiek mellett elmondták azt is, hogy tapasztalataik
szerint a nyelvtanulás témaköre folyamatosan az érdeklődés középpontjában van. Véleményük
szerint a sikeres nyelvvizsga letételéhez alapvető fontosságú a motiváció, és a
ráfordított idő mennyisége is. A tanuláshoz a diákok számára rendelkezésre
állnak a digitális tankönyvek, és a képernyőolvasó szoftverek is. Ez utóbbiak beszédszintetizátorát
érdemes átállítani a tanulók által elsajátítani kívánt nyelvre, mert a tanulók ebben
az esetben a szavak helyes kiejtését is hallják.
A tehetősebb diákok a nyelvtanulás során alkalmazhatják az
úgynevezett braille kijelzőket is.
Az eredményes vizsgához a fentiek mellett szükséges az is,
hogy a tanulók felhasználói szintű számítógépes ismeretekkel, és készség szintű
braille tudással rendelkezzenek. Fontos még a proaktivitás, az együttműködés,
valamint a hatékony jegyzetelés is.
Az oktatók részéről kiemelt fontosságú, hogy az adott
idegennyelvhez tartozó új szavakat a tanárok a táblára történő írás során
lebetűzzék. Továbbá lényeges az idegennyelvű tankönyvek digitalizálása is.
Fontos, hogy a diák a tanárral együtt nézze át a tankönyv
fejezeteit annak érdekében, hogy a tanuló átfogó képet kapjon a kiadványban
foglaltak vonatkozásában.
A prezentációjuk 2. részében az oktatók néhány jógyakorlatot
osztottak meg a hallgatósággal. Ezzel kapcsolatosan kifejtették, hogy ha a
látássérült diák a látó osztálytársa rendelkezésére bocsátja a jegyzeteit, akkor
közelebb kerülhet az integrációhoz.
Fontos, hogy a tanárok a felkészítés során sok
szövegalkotási feladatot adjanak a látássérült diáknak, a bekezdések sorba állítását
azonban érdemes mellőzni.
Lényeges az is, hogy a tesztfeladatoknál minden
válaszlehetőség külön sorba kerüljön.
Ezt követően a két oktató a nemzetközi nyelvvizsgákkal
kapcsolatos gyakorlatokat vázolta a résztvevőknek. Ennek keretében megjegyezték,
hogy a vizsgafeladatlapokat általában braille, vagy digitalizált formátumban
bocsátják a látássérült vizsgázók rendelkezésére. A képleírással kapcsolatos
feladatokat legtöbbször 2 szituációs gyakorlattal váltják ki.
A látássérült diákok számára a fentieken kívül plusz idő is
rendelkezésre áll a feladatok megoldására.
A kerekasztalbeszélgetés 3. előadását Szilágyi Alex , és
Horváth Anna tartotta, akik az általuk a közelmúltban eredményesen letett nyelvvizsgával,
és emeltszintű idegennyelvű érettségivel kapcsolatos tapasztalataikat osztották meg a résztvevőkkel.
Elsőként Szilágyi Alex vette át a szót, aki a közelmúltban angol
nyelvből tett sikeres vizsgát. Az előadó az előzmények kapcsán többek között kifejtette,
hogy elsőként az interneten keresett választ arra a kérdésre, hogy miként lehet
látássérült diákként eredményes nyelvvizsgát tenni. Az interneten történő
böngészés közben talált rá a jelen beszámolóban már említett Shatlend UK nevet viselő
nyelviskolára, ahol az oktatók örömmel álltak rendelkezésére.
A pandémia miatt az előzetes felkészülés lehetőségét on-line
formában tették lehetővé a számára.
Ezt követően Horváth Anna vette át a szót, aki az olasz nyelvi érettségivel kapcsolatos tapasztalatait osztotta meg a résztvevőkkel. Ezzel kapcsolatosan kifejtette, hogy a pandémia okán a tavalyi év sok nehézséget tartogatott az érettségiző diákok számára. A tanulónak elsőként egy kérvényt kellett írnia annak az oktatási intézménynek, amelyben az érettségi vizsgát le kívánta tenni. Ebben részletesen le kellett írnia az eredményes vizsga letételéhez szükséges legfontosabb tárgyi feltételeket, úgy mint: a saját laptop használata, valamint a digitalizált feladatlapok rendelkezésre bocsátásának szükségessége.
Az érettségi vizsga napján a tanuló egy külön teremben
töltötte ki a vizsgafeladatlapot, amelyet a vizsgáztatók digitalizált formában
bocsátottak rendelkezésére. A képleírással kapcsolatos feladatokat szituációs
gyakorlatokkal váltották ki.
Az előadásokat követően a réztvevők feltehették az
elhangzottakkal kapcsolatban felmerülő kérdéseiket, majd Puskás Anett ifjúsági
referens lezárta a beszélgetést.
Pillmann Tünde
Várgesztes, 2022. május 2.