Együtt a jövőnkért - A mozgás mindenkié

 

Együtt a jövőnkért – A mozgás mindenkié

 

2023. február 22-én, az MVGYOSZ szervezésében lezajlott az Együtt a jövőnkért című nagysikerű konferenciasorozat idei első alkalma. A programot a Google Meet nevet viselő kommunikációs platformon valósították meg.

Az eseményt Puskás Anett, az MVGYOSZ ifjúsági referense nyitotta meg, aki a beszéde elején érdekességként megemlítette azt a tényt, hogy a kerekasztalbeszélgetéssorozat idei első alkalma egybe esik a parasport napjával. Egyúttal fontosnak tartotta kiemelni azt is, hogy az MVGYOSZ tapasztalatai szerint egyre kevesebb látássérült fiatal sportol, ezért a fent említett civil szervezet munkatársai nagy hangsúlyt fektetnek a vak, és a gyengénlátó emberek sportolási lehetőségeinek felkutatására, és népszerűsítésére. A szervezők a kerekasztalbeszélgetéssel azoknak a szakembereknek kívánnak információkat nyújtani, akik látássérült fiatalokkal foglalkoznak.

Az expozéja 2. részében, az ifjúsági referens tájékoztatta a résztvevőket arról, hogy a programról videófelvétel készül, aminek leirata hamarosan közzétételre kerül majd a jovokilatasai.mvgyosz.hu honlapon.

Ezután Puskás Anett átadta a szót Kovácsné Fülöp Beátának, a Gyengénlátók Általános Iskolája testnevelés oktatójának, aki a gyengénlátók számára elérhető mozgásformákról tartott előadást.

A prezentációja első részében a pedagógus kifejtette, hogy az oktatás ideje alatt más-más mozgásformák állnak rendelkezésre a vak, és a gyengénlátó gyermekek számára. A vak diákok ugyanis nem küszködnek olyan szembetegségekkel, amelyek a testnevelés órákon való részvételt befolyásolják. Fontos tudni, hogy a látássérült fiatalok mozgásfejlődése jelentősen eltér az éplátású gyermekek fejlődésétől, ezért nem mindegy, hogy a szakemberek hogyan viszonyulnak a látássérült diákhoz. Mivel a gyengénlátó gyermekek vizuális észlelése gyenge, ezért a mozgásterük kis területre korlátozódik. E miatt azt tapasztalják a szakemberek, hogy a mozgásfejlődés jelentősen eltér a normálistól. Egy nemrégiben közzétett kutatási eredmény bizonyítja, hogy minél súlyosabb egy embernél a látássérülés mértéke, annál nagyobb a mozgásfejlődésben való eltérés az éplátású embertársakéhoz képest.

Fontos tudni azt is, hogy mivel a látássérült gyermekeknél bizonyos izomcsoportok nem fejlődnek megfelelő módon, ezért gerincdeformitás, a lábboltozatának rendellenességei, és helytelen testtartás figyelhető meg. A speciális testnevelés oktatás segítségével azonban a fent felsorolt problémák a minimális szintre csökkenthetők.

A prezentációja 2. részében az oktató a Gyengénlátók Általános Iskolájában folyó testnevelés oktatással kapcsolatos legfontosabb tudnivalókat vázolta.

Ennek keretében elmondta, hogy az alapfokú oktatási intézményben jelenleg 98 gyengénlátó gyermek tanul. Az iskolában a testnevelés oktatása személyre szabottan, a meglévő szakértői vélemény figyelembevételével történik. E mellett a gyermekek szükség esetén konduktori segítséget is kapnak.

A gyermekek részére lehetőség van csörgőlabda edzésen, és úszásoktatásban való részvételre is.

A kerekasztalbeszélgetés 2. előadását dr. Gombás Judit, a Látássérült Emberek Szabadidő és Sportegyesületének egyik munkatársa tartotta. Az előadó elsőként az általa képviselt civil szervezet létrejöttének körülményeit vázolta. Ennek keretében elmondta, hogy a Látássérült Emberek Szabadidő és Sportegyesülete azzal a céllal alakult meg, hogy a vak, és a gyengénlátó emberek sportolási lehetőségekhez való hozzájutását elősegítse. Dr. Gombás Judit az iránti örömének is hangot adott, hogy egyre több látássérült ember csatlakozik önkéntesként az egyesülethez.

A civil szervezet által heti rendszerességgel megvalósított programok közé tartoznak sok más mellett az aerobik edzések, valamint a sítáborok is.

A prezentációja 2. részében dr. Gombás Judit egy felmérésről is beszámolt, aminek tanulsága szerint az oktatásban résztvevő vak, és gyengénlátó diákok túlnyomó többsége nem vesz részt a testnevelés órákon. Az oktatási intézményben dolgozó pedagógusok ezt általában a speciális eszközök meglétének hiányával indokolják.

A fenti problémára reflektálva Forgács Szabolcs elmondta, hogy az ELTE Speciális Hallgatói Ügyeket Támogató Irodája (süti) megkereste a fővárosban működő iskolákat, és felajánlotta a tanárok részére a testnevelés oktatásához szükséges koncepció kidolgozását, a pedagógusok azonban elzárkóztak a lehetőségtől. Ezt a látássérült diákok testnevelés oktatásának balesetveszélyességével indokolták.

Fontos tudni, hogy a Magyar Paralimpiai Bizottság honlapján számos, a látássérült emberek sportolási lehetőségeivel foglalkozó szakmai anyag található. Az MVGYOSZ fontosnak tartja ezen anyagok népszerűsítését.

A kerekasztalbeszélgetés 3., egyben utolsó előadását Majzik Zsolt, és Puskás Dávid tartotta. A két parasportoló elsőként az életútját vázolta a résztvevők számára.

Ennek keretében Majzik Zsolt elmondta, hogy 14 éves korában veszítette el a látását, ekkor a Vakok Általános Iskolájában folytatta alapfokú tanulmányait, ahol megismerkedett a csörgőlabda sportággal, amit azóta is kedvel.

Ezután Puskás Dávid vette  át a szót, aki a beszédében kifejtette, hogy születésekor veszítette el a látását. Tanulmányait a Vakok Általános Iskolájában végezte, ahol megismerkedett az úszással, a judoval, és a csörgőlabdával is, amit a mai napig a legkedveltebb hobbyjának tart.

A két sportoló a prezentációjában az iránti örömének is hangot adott, hogy a sportolás révén lehetőségük nyílt a külföldi versenyeken való részvételre is, amelyek életre szóló élményeket jelentettek a számukra.

A prezentációjuk utolsó részében pedig azokat a sportolási lehetőségeket ismertették, amelyek népszerűek a vak, és a gyengénlátó emberek körében. Ezek közé tartozik többek között a csörgőlabda, az atlétika, és az úszás is.

A kerekasztalbeszélgetés végén ismét Puskás Anett vette át a szót, aki arra kívánja ösztönözni az MVGYOSZ tagegyesületeit, hogy a rendelkezésre álló pályázati források felhasználásával a megyéjükben élő látássérült fiatalok számára minél több szabadidős programot szervezzenek.

A beszélgetés végén a résztvevők feltehették az elhangzottakkal kapcsolatos kérdéseiket, majd az ifjúsági referens lezárta a kerekasztalbeszélgetést.

Pillmann Tünde

Várgesztes, 2023. február 23.