Együtt a jövőnkért - A pénzügyi tudatosság jegyében

 

Együtt a jövőnkért november – A pénzügyi tudatosság jegyében

 

2023. november 22-én, az MVGYOSZ szervezésében lezajlott az Együtt a jövőnkért című konferenciasorozat novemberi alkalma. Az eseményt a Google meet nevet viselő kommunikációs platformon keresztül valósították meg, 20 fő részvételével.

A rendezvény nyitóbeszédét Puskás Anett ifjúsági referens tartotta meg, aki az expozéjában többek között elmondta, hogy a Magyar Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetsége, és tagegyesületei nagy hangsúlyt fektetnek a pénzügyi tudatosság megteremtésének elősegítésére. Ezért született meg az a döntés, hogy az Együtt a jövőnkért című konferenciasorozat novemberi alkalmát teljes egészében a fenti témakörnek szentelik. Egyúttal segítenek megoldást találni a résztvevők által felvetett problémákra.

Ezután Puskás Anett tájékoztatta a résztvevőket arról, hogy az eseményről kép, és hangfelvétel is készül, végül ismertette a kerekasztalbeszélgetés tematikáját.

A konferencia ideje alatt egy internetes szavazáson is résztvehettek a hallgatók, aminek legfontosabb célja a Google meet nevet viselő kommunikációs felület legújabb szolgáltatásának tesztelése olt. A szavazás keretében a résztvevők hangulatára kérdeztek rá a szervezők.

A program első prezentációját Velegi Dorottya, az MVGYOSZ szakmai vezetője tartotta meg, aki az előadásában a pénzügyi tudatosság megteremtésének legfontosabb mérföldköveit ismertette.

A beszéde elején a szakmai vezető kifejtette, hogy sok ember számára a pénzügyi tudatosság fogalma egyfajta megfoghatatlan dologként jelenik meg. Ezért is tartotta fontosnak a fenti témakörnek a látássérült emberek körében való népszerűsítését.

Ezután Velegi Dorottya a pénzügyi tudatosság fogalmának, valamint a pénzügyi szektor szereplőinek ismertetésére tért ki. Ezek közé tartozik a magyar terminológiai koncepció szerint a banki, a befektetési, a biztosítói, és a pénztári szektor.

A pénzügyi tudatosság a fent említett szereplők, és az általuk biztosított szolgáltatások ismeretén alapuló tudatos választást jelenti. A pénzügyi szektor által nyújtott szolgáltatások közé sorolhatjuk az akadálymentesítést is. Ezzel kapcsolatosan azonban érdemes tudni azt, hogy Magyarországon a bankfiókokhoz tartozó weboldalak akadálymentesítését 2017 óta jogszabály határozza meg, ennek ellenére hazánkban a legtöbb bank által létrehozott weboldal nem felel meg az akadálymentesség kritériumainak.

Velegi Dorottya a beszédében kifejtette, hogy az MVGYOSZ felé számos megkeresés érkezik a tagok részéről a bankfiókok ügyfélterében elhelyezett ügyfélhívó rendszerekkel kapcsolatos negatív tapasztalatokról is. A fent említett civil szervezet ezekben az esetekben mindig fellép oly módon, hogy felveszi a kapcsolatot az adott bankfiókkal, majd tárgyalásos úton rendezi a konfliktust. A vita rendezése során a bankfiók, és az ügyfél részéről egy kompromisszumos megállapodás születik.

A konfliktus rendezésének másik módszere az adott bankfiók által működtetett weboldalon történik. Az internetes felületnek minden esetben kell tartalmaznia egy tájékoztatót az esetleges vita rendezés módjáról. A szolgáltatónak a panasztételt követően 60 nap áll rendelkezésre arra, hogy a megkeresésre reagáljon.

Amennyiben nem születik érdemi megállapodás a felek között, akkor az adott személy a Nemzeti Bankhoz fordulhat a panaszával.

Azt is érdemes tudni, hogy a pénzügyi szolgáltatókkal elektronikus formában kötött megállapodásoktól, a megkötéstől számított 14 napig elállhat az ügyfél. Az elállás tényét a szolgáltatónak tudomásul kell vennie. Ez kizárólag azokra a szolgáltatásokra vonatkozik, amelyek esetében az adott terméket, vagy szolgáltatást a szerződéskötést megelőzően nem tudta kipróbálni az ügyfél.

Az is lényeges, hogy az adott személyhez tartozó bankszámlára havonta egy bizonyos összegnek érkeznie kell, ellenkező esetben a bank felfüggeszti a folyószámlát.

A prezentációja második részében a szakmai vezető a készpénzkezelés fontosságára hívta fel a figyelmet. A készpénz egy megfogható dolog, aminek a megkülönböztetése hosszú ideig nehézséget okozott a látássérült emberek számára. A 2010-es években azonban jelentősen javult a helyzet, mivel A papír alapú készpénzek sarkaiba a Magyar Nemzeti bank 2016-ban különböző, úgynevezett statikus elemeket helyezett el, amelyek lehetővé teszik a címletek megkülönböztetését.

Az aprópénzek megkülönböztetését megkönnyíti az a tény, hogy azok széle, és mérete eltérő.

Ezen felül érdemes tudni azt is, hogy a készpénz kezelésének megtanulása az elemi rehabilitációs folyamat része. Ennek keretében elsajátíthatják a vak, és a gyengénlátó emberek az úgynevezett többzsebes pénztárca használatának módját is.

A másik módszer a papír alapú készpénzek címleteinek megkülönböztetésére az okostelefonokra letölthető alkalmazások beszerzése. Ezek közé tartozik sok más mellett az MVGYOSZ által kifejlesztett Távszem nevű applikáció.

Az előadása harmadik részében Velegi Dorottya a hitelfelvételekkel kapcsolatos legfontosabb tudnivalókat ismertette. A fenti témakörről érdemes tudni, hogy a hitelek közvetítésében kizárólag a Magyar Nemzeti Bank által vizsgáztatott pénzügyi szervek, és emberek vehetnek részt. Arról, hogy a pénzügyi szektor szereplői közül ki felel meg a fenti kritériumoknak, a Magyar Nemzeti Bank. honlapján tájékozódhatunk. A hitel felvételét megelőzően az adott személynek érdemes érdeklődni a törlesztés feltételeiről.

Amennyiben az ügyfél az adott összeget nem tudja a szerződésben meghatározott időpontig visszafizetni, akkor a bank két fajta jövedelmet különböztet meg. Ezek az elsődleges, és a másodlagos jövedelem. Az első kategóriába tartozik sok más mellett a munkabér, míg a másodlagos jövedelembe sorolhatóak a nyugdíjszerű ellátások. A törlesztés során a bank elsőként az elsődleges jövedelemből vonja le a törlesztőrészletet. A másodlagos jövedelemhez kizárólag végső esetben nyúlhat a bank a jogszabályban meghatározott feltételek alapján.

A szakmai vezető, a prezentációja következő részében kitért a fizetési szolgáltatókkal kapcsolatos tudnivalók ismertetésére. Ezek közé tartoznak azok a szolgáltatók, amelyek egy, az e- kereskedelmi rendszerben végzett ügylet során az általunk megadott bankkártya adatokat kigyűjtik, majd levonják a kártyáról a tranzakció során meghatározott összeget. Ezek közé tartoznak a bankfiókok által biztosított fizetési weboldalak, illetve az olyan szolgáltatók, mint a Simple Play. A fizetési szolgáltatóknál végzett ügyletek során nem az adott szolgáltatóknak adjuk meg a fizetési adatainkat, hanem egy olyan cégnek, ami megvédi az adatainkat attól, hogy azok illetéktelen kezekbe kerüljenek. Így a pénzünk mindaddig biztonságban van, amig le nem zajlik a pénzügyi tranzakció.

A hamisítás ellen való küzdelemben segítséget nyújthat az adott bankszámlához tartozó erős ügyfélhitelesítési rendszermegléte.

Az internetes vásárlás előtt érdemes tájékozódni az adott webáruházzal kapcsolatos tudnivalókról, és nem szabad bedőlni a túl kedvező ajánlatokkal kecsegtető ígéreteknek.

Velegi Dorottya, az előadása negyedik részében a pénztárakról adott átfogó ismereteket a résztvevők számára. Ezek közé tartoznak sok más mellett az egészség, a nyugdíj, és a takarék pénztárak is.

Ezzel kapcsolatosan érdemes tudni, hogy ha a fent említett pénztárakba évente egy meghatározott összeget befizetünk, akkor a pénzt egy adott célra használhatjuk fel. Ha az összeghez nem tartozik adókioltó módszer, akkor az állam a befizetett összeg 20%-át visszautalja az ügyfél részére. Ezt a lehetőséget azoknak érdemes igénybe venni, akik nem tudnak egyetlen, a fogyatékossághoz kapcsolódó kedvezményt sem igénybe venni. A pénztárak között történő eligazodásban képzett szakemberek is segítik az ügyfeleket.

A másik lehetőség az úgynevezett navigátor oldal használata.

Ha bajba kerülünk, mert a befektető eltűnik a pénzünkkel,akkor első körben az adott szolgáltatóhoz érdemes fordulni a problémával, amit az úgynevezett panasztételi e-mail címen tehetünk meg.

Ha az eljárás során nem történik érdemi előrelépés a felek között, akkor az adott személy a Magyar Nemzeti Bankhoz is fordulhat.

A másik lehetőség az, hogy az ügyfél a békéltető testülethez folyamodik segítségért. A testület célja a felek közötti kompromisszumos megoldás kidolgozása, és megkötése.

A szakmai vezető a prezentációja következő részében az úgynevezett fintek szolgáltatókról beszélt. A fent említett cégek története 5 éves múltra tekint vissza. A szolgáltatások igénybevételénél nagy előnyt jelenthet az a tény, hogy gyorsan, és könnyen lehet hozzájuk csatlakozni. A fintek cégek gyorsan reagálnak a technológia fejlődésével kapcsolatos innovációkra.

Ezt követően Velegi Dorottya a beszámolójában egy ismert fintek szolgáltatót emelt ki. Ez a revolut nevet viseli. A fent említett szolgáltató nagy előnye, hogy jelentősen megkönnyíti a virtuális bankkártya létesítését. Ettől kezdve kizárólag egy meghatározott összeget használhatunk fel a pénzügyi tranzakciók alkalmával. A  virtuális kártya nyitásával sok kedvezmény is rendelkezésünkre állhat. Amennyiben a fent említett cég elektronikus felületén pénzügyi utalást valósítunk meg, akkor a műveletnek nincs tranzakciós díja.

Velegi Dorottya, az előadása utolsó részében a betétbiztosításokról beszélt. Ezzel kapcsolatban fontos tudni, hogy minden banknak kötelező az Országos Betétbiztosítási alapba egy meghatározott összeget befizetni. Ha egy biztosítási cég csődbe megy, akkor a Betétbiztosítási alapból legfeljebb 100000 euró összegig kártalanítják az ügyfeleket.

A magyarországi bankoknak, a biztosítóknak, a hitelintézeteknek, és a pénztáraknak a felügyeleti szerve a Magyar Nemzeti Bank. A fent említett intézmény 2017-ben kiadott egy irányelvet az egyenlő bánásmód megteremtésének szükségességéről. Ennek betartását évente ellenőrzik.

A konferencia második előadását Puskás Anett, az MVGYOSZ ifjúsági referense tartotta meg, aki az egyetemi hallgatóknak a tanulmányaik során felmerülő bevételeit, és kiadásait ismertette.

A bevételek közé tartozik a munkaviszonyból, vagy a megbízási díjból eredő jövedelem, a tanulmányi ösztöndíj, és a diákhitel is.

Az ifjúsági referens a prezentációjában külön kitért a diákhitellel kapcsolatos tudnivalók ismertetésére. A hitel fajtái a diákhitel egy, és a diákhitel kettő. Míg az előbbi konstrukció szabad felhasználású, addig a másikat annak az intézménynek utalják át, aminél az adott diák egyetemi tanulmányokat folytat. A hitel visszafizetését a fogyatékkal élő emberek esetében mindaddig szüneteltetik, amig a fogyatékosság ténye fenn áll, és az adott személy részére folyósított pénzügyi juttatások átutalásában nincs változás. Az ifjúsági referens figyelmeztette a fiatalokat arra, hogy az általuk felvett hitelt minél hamarabb érdemes elkezdeni törleszteni.

A tanulmányi ösztöndíjjakról szólva Puskás Anett elmondta, hogy azok megállapításánál az adott oktatási intézmény kiemelten vizsgálja a hallgató által megszerzett kreditpontok számát, és a diák szociális helyzetét, és fogyatékosságát is.

A fentiek mellett említést tett arról is, hogy az MVGYOSZ tagegyesületeinél tanulmányi támogatások is igénybe vehetők, amelyek elsősorban a segédeszközök beszerzésénél jelenthetnek fontos segítséget. A digitális eszközök megvásárlásakor azonban érdemes figyelembe venni a pénz, a minőség, és a megfelelő készülék megtalálásához szükséges idő hármasát.

Puskás Anett, az egyetemi hallgatók kiadásai között említette sok más mellett az étkezésre, a szállásra, és az utazásra fordítandó összegeket. A szállásra attól függően, hogy egy kollégiumi férőhelyet, vagy egy albérleti szobát vesznek igénybe a hallgatók, általában 25, és 200000 forint közötti összeggel kell számolniuk a fiataloknak. A befizetés történhet banki átutalás, és készpénzes fizetés formájában egyaránt.

Az előadások után a konferencia résztvevői feltehették az elhangzottakkal kapcsolatos kérdéseiket Velegi Dorottya szakmaivezetőnek. A hozzászólások között szó esett a bankok által üzemeltetett weboldalak akadálymentességének hiányosságairól is. Erre reagálva Velegi Dorottya azt tanácsolta a látássérült résztvevőknek, hogy probléma esetén érdemes az MVGYOSZ honlapján fellelhető kapcsolati űrlapon röviden leírni a problémát. Ekkor a fent említett civil szervezet megkeresi az adott bankfiókot, és az intézmény munkatársaival együttműködve igyekszik egyfajta kompromisszumos megoldást kidolgozni.

A kerekasztalbeszélgetés végén ismét Puskás Anett vette át a szót, aki elmondta, hogy az Együtt a jövőnkért című konferencia sorozat decemberi alkalmán az akadálymentes játékok kerülnek majd terítékre, egyúttal megtörténik majd az idei évben elért eredmények számbavétele is.

Ezután Puskás Anett megköszönte mindenkinek a figyelmet, majd lezárta a beszélgetést.

Pillmann Tünde

Várgesztes, 2023. november 22.