Együtt a jövőnkért - A pénzügyi tudatosság jegyében
Együtt a jövőnkért november – A pénzügyi tudatosság jegyében
2023. november 22-én, az MVGYOSZ szervezésében lezajlott az
Együtt a jövőnkért című konferenciasorozat novemberi alkalma. Az eseményt a
Google meet nevet viselő kommunikációs platformon keresztül valósították meg,
20 fő részvételével.
A rendezvény nyitóbeszédét Puskás Anett ifjúsági referens
tartotta meg, aki az expozéjában többek között elmondta, hogy a Magyar Vakok és
Gyengénlátók Országos Szövetsége, és tagegyesületei nagy hangsúlyt fektetnek a
pénzügyi tudatosság megteremtésének elősegítésére. Ezért született meg az a
döntés, hogy az Együtt a jövőnkért című konferenciasorozat novemberi alkalmát
teljes egészében a fenti témakörnek szentelik. Egyúttal segítenek megoldást találni
a résztvevők által felvetett problémákra.
Ezután Puskás Anett tájékoztatta a résztvevőket arról, hogy
az eseményről kép, és hangfelvétel is készül, végül ismertette a kerekasztalbeszélgetés
tematikáját.
A konferencia ideje alatt egy internetes szavazáson is
résztvehettek a hallgatók, aminek legfontosabb célja a Google meet nevet viselő
kommunikációs felület legújabb szolgáltatásának tesztelése olt. A szavazás
keretében a résztvevők hangulatára kérdeztek rá a szervezők.
A program első prezentációját Velegi Dorottya, az MVGYOSZ
szakmai vezetője tartotta meg, aki az előadásában a pénzügyi tudatosság
megteremtésének legfontosabb mérföldköveit ismertette.
A beszéde elején a szakmai vezető kifejtette, hogy sok ember
számára a pénzügyi tudatosság fogalma egyfajta megfoghatatlan dologként jelenik
meg. Ezért is tartotta fontosnak a fenti témakörnek a látássérült emberek
körében való népszerűsítését.
Ezután Velegi Dorottya a pénzügyi tudatosság fogalmának,
valamint a pénzügyi szektor szereplőinek ismertetésére tért ki. Ezek közé
tartozik a magyar terminológiai koncepció szerint a banki, a befektetési, a
biztosítói, és a pénztári szektor.
A pénzügyi tudatosság a fent említett szereplők, és az
általuk biztosított szolgáltatások ismeretén alapuló tudatos választást
jelenti. A pénzügyi szektor által nyújtott szolgáltatások közé sorolhatjuk az
akadálymentesítést is. Ezzel kapcsolatosan azonban érdemes tudni azt, hogy
Magyarországon a bankfiókokhoz tartozó weboldalak akadálymentesítését 2017 óta jogszabály
határozza meg, ennek ellenére hazánkban a legtöbb bank által létrehozott
weboldal nem felel meg az akadálymentesség kritériumainak.
Velegi Dorottya a beszédében kifejtette, hogy az MVGYOSZ
felé számos megkeresés érkezik a tagok részéről a bankfiókok ügyfélterében
elhelyezett ügyfélhívó rendszerekkel kapcsolatos negatív tapasztalatokról is. A
fent említett civil szervezet ezekben az esetekben mindig fellép oly módon,
hogy felveszi a kapcsolatot az adott bankfiókkal, majd tárgyalásos úton rendezi
a konfliktust. A vita rendezése során a bankfiók, és az ügyfél részéről egy
kompromisszumos megállapodás születik.
A konfliktus rendezésének másik módszere az adott bankfiók
által működtetett weboldalon történik. Az internetes felületnek minden esetben
kell tartalmaznia egy tájékoztatót az esetleges vita rendezés módjáról. A
szolgáltatónak a panasztételt követően 60 nap áll rendelkezésre arra, hogy a
megkeresésre reagáljon.
Amennyiben nem születik érdemi megállapodás a felek között,
akkor az adott személy a Nemzeti Bankhoz fordulhat a panaszával.
Azt is érdemes tudni, hogy a pénzügyi szolgáltatókkal
elektronikus formában kötött megállapodásoktól, a megkötéstől számított 14
napig elállhat az ügyfél. Az elállás tényét a szolgáltatónak tudomásul kell
vennie. Ez kizárólag azokra a szolgáltatásokra vonatkozik, amelyek esetében az
adott terméket, vagy szolgáltatást a szerződéskötést megelőzően nem tudta
kipróbálni az ügyfél.
Az is lényeges, hogy az adott személyhez tartozó
bankszámlára havonta egy bizonyos összegnek érkeznie kell, ellenkező esetben a
bank felfüggeszti a folyószámlát.
A prezentációja második részében a szakmai vezető a
készpénzkezelés fontosságára hívta fel a figyelmet. A készpénz egy megfogható
dolog, aminek a megkülönböztetése hosszú ideig nehézséget okozott a látássérült
emberek számára. A 2010-es években azonban jelentősen javult a helyzet, mivel A
papír alapú készpénzek sarkaiba a Magyar Nemzeti bank 2016-ban különböző,
úgynevezett statikus elemeket helyezett el, amelyek lehetővé teszik a címletek
megkülönböztetését.
Az aprópénzek megkülönböztetését megkönnyíti az a tény, hogy
azok széle, és mérete eltérő.
Ezen felül érdemes tudni azt is, hogy a készpénz kezelésének
megtanulása az elemi rehabilitációs folyamat része. Ennek keretében
elsajátíthatják a vak, és a gyengénlátó emberek az úgynevezett többzsebes
pénztárca használatának módját is.
A másik módszer a papír alapú készpénzek címleteinek
megkülönböztetésére az okostelefonokra letölthető alkalmazások beszerzése. Ezek
közé tartozik sok más mellett az MVGYOSZ által kifejlesztett Távszem nevű
applikáció.
Az előadása harmadik részében Velegi Dorottya a
hitelfelvételekkel kapcsolatos legfontosabb tudnivalókat ismertette. A fenti
témakörről érdemes tudni, hogy a hitelek közvetítésében kizárólag a Magyar
Nemzeti Bank által vizsgáztatott pénzügyi szervek, és emberek vehetnek részt.
Arról, hogy a pénzügyi szektor szereplői közül ki felel meg a fenti
kritériumoknak, a Magyar Nemzeti Bank. honlapján tájékozódhatunk. A hitel
felvételét megelőzően az adott személynek érdemes érdeklődni a törlesztés
feltételeiről.
Amennyiben az ügyfél az adott összeget nem tudja a
szerződésben meghatározott időpontig visszafizetni, akkor a bank két fajta
jövedelmet különböztet meg. Ezek az elsődleges, és a másodlagos jövedelem. Az
első kategóriába tartozik sok más mellett a munkabér, míg a másodlagos
jövedelembe sorolhatóak a nyugdíjszerű ellátások. A törlesztés során a bank
elsőként az elsődleges jövedelemből vonja le a törlesztőrészletet. A másodlagos
jövedelemhez kizárólag végső esetben nyúlhat a bank a jogszabályban meghatározott
feltételek alapján.
A szakmai vezető, a prezentációja következő részében kitért
a fizetési szolgáltatókkal kapcsolatos tudnivalók ismertetésére. Ezek közé
tartoznak azok a szolgáltatók, amelyek egy, az e- kereskedelmi rendszerben
végzett ügylet során az általunk megadott bankkártya adatokat kigyűjtik, majd
levonják a kártyáról a tranzakció során meghatározott összeget. Ezek közé
tartoznak a bankfiókok által biztosított fizetési weboldalak, illetve az olyan
szolgáltatók, mint a Simple Play. A fizetési szolgáltatóknál végzett ügyletek
során nem az adott szolgáltatóknak adjuk meg a fizetési adatainkat, hanem egy
olyan cégnek, ami megvédi az adatainkat attól, hogy azok illetéktelen kezekbe
kerüljenek. Így a pénzünk mindaddig biztonságban van, amig le nem zajlik a
pénzügyi tranzakció.
A hamisítás ellen való küzdelemben segítséget nyújthat az
adott bankszámlához tartozó erős ügyfélhitelesítési rendszermegléte.
Az internetes vásárlás előtt érdemes tájékozódni az adott
webáruházzal kapcsolatos tudnivalókról, és nem szabad bedőlni a túl kedvező
ajánlatokkal kecsegtető ígéreteknek.
Velegi Dorottya, az előadása negyedik részében a pénztárakról
adott átfogó ismereteket a résztvevők számára. Ezek közé tartoznak sok más
mellett az egészség, a nyugdíj, és a takarék pénztárak is.
Ezzel kapcsolatosan érdemes tudni, hogy ha a fent említett
pénztárakba évente egy meghatározott összeget befizetünk, akkor a pénzt egy
adott célra használhatjuk fel. Ha az összeghez nem tartozik adókioltó módszer,
akkor az állam a befizetett összeg 20%-át visszautalja az ügyfél részére. Ezt a
lehetőséget azoknak érdemes igénybe venni, akik nem tudnak egyetlen, a
fogyatékossághoz kapcsolódó kedvezményt sem igénybe venni. A pénztárak között
történő eligazodásban képzett szakemberek is segítik az ügyfeleket.
A másik lehetőség az úgynevezett navigátor oldal használata.
Ha bajba kerülünk, mert a befektető eltűnik a pénzünkkel,akkor
első körben az adott szolgáltatóhoz érdemes fordulni a problémával, amit az
úgynevezett panasztételi e-mail címen tehetünk meg.
Ha az eljárás során nem történik érdemi előrelépés a felek
között, akkor az adott személy a Magyar Nemzeti Bankhoz is fordulhat.
A másik lehetőség az, hogy az ügyfél a békéltető testülethez
folyamodik segítségért. A testület célja a felek közötti kompromisszumos
megoldás kidolgozása, és megkötése.
A szakmai vezető a prezentációja következő részében az
úgynevezett fintek szolgáltatókról beszélt. A fent említett cégek története 5
éves múltra tekint vissza. A szolgáltatások igénybevételénél nagy előnyt jelenthet
az a tény, hogy gyorsan, és könnyen lehet hozzájuk csatlakozni. A fintek cégek
gyorsan reagálnak a technológia fejlődésével kapcsolatos innovációkra.
Ezt követően Velegi Dorottya a beszámolójában egy ismert
fintek szolgáltatót emelt ki. Ez a revolut nevet viseli. A fent említett
szolgáltató nagy előnye, hogy jelentősen megkönnyíti a virtuális bankkártya
létesítését. Ettől kezdve kizárólag egy meghatározott összeget használhatunk
fel a pénzügyi tranzakciók alkalmával. A
virtuális kártya nyitásával sok kedvezmény is rendelkezésünkre állhat. Amennyiben
a fent említett cég elektronikus felületén pénzügyi utalást valósítunk meg,
akkor a műveletnek nincs tranzakciós díja.
Velegi Dorottya, az előadása utolsó részében a
betétbiztosításokról beszélt. Ezzel kapcsolatban fontos tudni, hogy minden
banknak kötelező az Országos Betétbiztosítási alapba egy meghatározott összeget
befizetni. Ha egy biztosítási cég csődbe megy, akkor a Betétbiztosítási alapból
legfeljebb 100000 euró összegig kártalanítják az ügyfeleket.
A magyarországi bankoknak, a biztosítóknak, a
hitelintézeteknek, és a pénztáraknak a felügyeleti szerve a Magyar Nemzeti
Bank. A fent említett intézmény 2017-ben kiadott egy irányelvet az egyenlő
bánásmód megteremtésének szükségességéről. Ennek betartását évente ellenőrzik.
A konferencia második előadását Puskás Anett, az MVGYOSZ
ifjúsági referense tartotta meg, aki az egyetemi hallgatóknak a tanulmányaik
során felmerülő bevételeit, és kiadásait ismertette.
A bevételek közé tartozik a munkaviszonyból, vagy a
megbízási díjból eredő jövedelem, a tanulmányi ösztöndíj, és a diákhitel is.
Az ifjúsági referens a prezentációjában külön kitért a
diákhitellel kapcsolatos tudnivalók ismertetésére. A hitel fajtái a diákhitel
egy, és a diákhitel kettő. Míg az előbbi konstrukció szabad felhasználású,
addig a másikat annak az intézménynek utalják át, aminél az adott diák egyetemi
tanulmányokat folytat. A hitel visszafizetését a fogyatékkal élő emberek
esetében mindaddig szüneteltetik, amig a fogyatékosság ténye fenn áll, és az
adott személy részére folyósított pénzügyi juttatások átutalásában nincs változás.
Az ifjúsági referens figyelmeztette a fiatalokat arra, hogy az általuk felvett hitelt
minél hamarabb érdemes elkezdeni törleszteni.
A tanulmányi ösztöndíjjakról szólva Puskás Anett elmondta,
hogy azok megállapításánál az adott oktatási intézmény kiemelten vizsgálja a
hallgató által megszerzett kreditpontok számát, és a diák szociális helyzetét, és
fogyatékosságát is.
A fentiek mellett említést tett arról is, hogy az MVGYOSZ
tagegyesületeinél tanulmányi támogatások is igénybe vehetők, amelyek elsősorban
a segédeszközök beszerzésénél jelenthetnek fontos segítséget. A digitális
eszközök megvásárlásakor azonban érdemes figyelembe venni a pénz, a minőség, és
a megfelelő készülék megtalálásához szükséges idő hármasát.
Puskás Anett, az egyetemi hallgatók kiadásai között
említette sok más mellett az étkezésre, a szállásra, és az utazásra fordítandó
összegeket. A szállásra attól függően, hogy egy kollégiumi férőhelyet, vagy egy
albérleti szobát vesznek igénybe a hallgatók, általában 25, és 200000 forint
közötti összeggel kell számolniuk a fiataloknak. A befizetés történhet banki
átutalás, és készpénzes fizetés formájában egyaránt.
Az előadások után a konferencia résztvevői feltehették az
elhangzottakkal kapcsolatos kérdéseiket Velegi Dorottya szakmaivezetőnek. A
hozzászólások között szó esett a bankok által üzemeltetett weboldalak
akadálymentességének hiányosságairól is. Erre reagálva Velegi Dorottya azt
tanácsolta a látássérült résztvevőknek, hogy probléma esetén érdemes az MVGYOSZ
honlapján fellelhető kapcsolati űrlapon röviden leírni a problémát. Ekkor a
fent említett civil szervezet megkeresi az adott bankfiókot, és az intézmény munkatársaival
együttműködve igyekszik egyfajta kompromisszumos megoldást kidolgozni.
A kerekasztalbeszélgetés végén ismét Puskás Anett vette át a
szót, aki elmondta, hogy az Együtt a jövőnkért című konferencia sorozat decemberi
alkalmán az akadálymentes játékok kerülnek majd terítékre, egyúttal megtörténik
majd az idei évben elért eredmények számbavétele is.
Ezután Puskás Anett megköszönte mindenkinek a figyelmet,
majd lezárta a beszélgetést.
Pillmann Tünde
Várgesztes, 2023.
november 22.