Együtt a jövőnkért május – Érettségi, és továbbtanulás

Együtt a jövőnkért május – Érettségi, és továbbtanulás

 2024. május 22-én, az MVGYOSZ szervezésében lezajlott az Együtt a jövőnkért című programsorozat májusi alkalma. A kerekasztalbeszélgetést a Google meet nevet viselő, elsősorban az on-line meetingek, és értekezletek megtartására optimalizált felületén tartották meg. A program apropóját a májusban elindult érettségi vizsgák adták.

Az esemény elején Puskás Anett ifjúsági referens köszöntötte a résztvevőket, majd felkérte Velegi Dorottyát, az MVGYOSZ megbízott szakmai vezetőjét a kerekasztalbeszélgetés megnyitására. A fent említett civil szervezet munkatársa az expozéjában kiemelt fontosságúnak nevezte a látássérült diákok felsőfokú oktatásban való részvételét, amely megfelelő alapot biztosíthat a nyílt munkaerőpiacon való elhelyezkedéskor.

Ezt követően ismét Puskás Anett vette át a szót, aki megköszönte a szakmai vezető üdvözlő szavait, majd vázolta a program rövid tematikáját.

A kerekasztalbeszélgetés vendégei Horváthné Kovács Katalin, és lányai: Virág, és Dorka voltak, akik már javában készülnek a szóbeli érettségi vizsgára. A felkészüléshez a hátteret a szüleik biztosítják a számukra.

A két lány kálváriája akkor kezdődött, amikor az általuk látogatott alapfokú oktatási intézményben bevezetésre került a gépírás nevet viselő tantárgy. Az iskola informatika tanára ugyanis nyíltan elutasította, hogy a két diák részére elősegítse a fent említett tárgy elsajátítását.

Horváthné Kovács Katalin ekkor az MVGYOSZ ügyfélszolgálatához fordult a fenti problémával, akik Velegi Dorottyához irányították a kétségbeesett édesanyát. Az intézmény munkatársa természetesen készséggel állt a szülők rendelkezésére a fenti nehézség kezelésének elősegítésében.

Később, a  továbbtanulás sem jelentett könnyebbséget a számukra. A kitűnő felvételi vizsga ellenére a két lány által kiválasztott oktatási intézmény vezetője, és pedagógusai elutasították a látássérült diákok oktatását. A szülőknek ekkor egy másik középiskolát kellett keresni. Végül egy Budapest környéki oktatási intézményre esett a választás, ahol Virág, és Dorka megkezdhette középiskolai tanulmányait.

Az intézmény történelemtanára azonban papír alapú tananyagokat bocsájtott a diákok rendelkezésére, amelyeket Virág, és Dorka kizárólag az előzetes digitalizálást követően tudott feldolgozni. Ebben az édesanyjuk nyújtott segítséget a számukra.

A fenti nehézségek miatt Horváthné Kovács Katalin a Menetszél Alapítványhoz fordult a problémájával. Az intézmény céljai közé tartozik a tankönyvek digitalizálása, a hozzátartozók tehermentesítése, és a tehetséggondozás. E mellett felkészítik a fiatalokat az élet legfontosabb kihívásaira.

A fentiek mellett szükség esetén korrepetálást is biztosítanak a gyermekek számára. Ezen kívül a szülők részére személyes konzultációkat tartanak.

Az alapítvány tevékenységei között fontos szerepet játszik az érzékenyítő programok megszervezése, és lebonyolítása.

Az egyesület célkitűzéseiről további információkat olvashatunk a www.menetszelegysulet.hu honlapon, a Rólunk menüpont alatt.

A koronavírus járvány kitörésekor a lányok szülei magántanárhoz fordultak a digitális oktatásra való áttéréssel kapcsolatos problémák miatt. Ez azonban jelentős anyagi terhet rótt a hozzátartozókra.

A korlátozó intézkedések eltörlését követően a korrepetálás tovább folytatódott. Jelenleg a két lány érettségi vizsgára való felkészítése zajlik oly módon, hogy Virág, és Dorka a tételek felmondását gyakorolja.

Ezen felül, a két lány a BULÁKE Egyesület által működtetett Szemléletmód Rehabilitációs Központ által biztosított elemi rehabilitációs folyamatban is részt vesz.

A fentiekre reflektálva, Puskás Anett sikeres felkészülést kívánt a lányoknak az érettségi vizsgára.

E mellett megkérte az MVGYOSZ tagegyesületeinek képviselőit, hogy továbbítsák a hozzájuk forduló látássérült diákok részére azokat a jó gyakorlatokat, amelyekkel lehetővé válik számukra az oktatásban való részvétel.

Ezen kívül kiemelkedő fontosságúnak nevezte az iskolák dolgozói, és tanulói részére szervezett érzékenyítő programok lebonyolítását.

A kerekasztal beszélgetésen szóba került a tankönyvek digitalizálásának kérdésköre. Ezzel kapcsolatosan Velegi Dorottya kifejtette, hogy a kiadványok digitalizálását jelenleg az MVGYOSZ munkatársai végzik. A tankönyvet szöveges formátumban állítják elő. Ennek előzménye egy, az MVGYOSZ által készített felmérés volt, aminek eredményeként a megkérdezett látássérült diákok a TXT formátumban megírt könyveket tartották a leg alkalmasabbnak a képernyőolvasó szoftverrel való használat tekintetében. A könyvekben megjelenő képi információkat szöveges formátumban jelenítik meg a civil szervezet munkatársai.

A kiadványokat az MVGYOSZ szakemberei postai úton juttatják el a vak, és a gyengénlátó diákok részére.

A konferenciát követően Puskás Anett ifjúsági referens kitért a kerekasztalbeszélgetés júniusi alkalmára is, ahol az oktatás területén felmerülő szükségletek felmérése zajlik majd a résztvevő szakemberek segítségével. Az esemény a Vakok kertjében kerül majd lebonyolításra.

A rendezvény végén az érdeklődők feltehették az elhangzottakkal kapcsolatosan felmerült kérdéseiket, majd Puskás Anett lezárta a kerekasztal beszélgetést.

Pillmann Tünde

Várgesztes, 2024. május 22.