Együtt a jövőnkért május – Érettségi, és továbbtanulás
Együtt a jövőnkért május – Érettségi, és továbbtanulás
Az esemény elején Puskás Anett ifjúsági referens köszöntötte
a résztvevőket, majd felkérte Velegi Dorottyát, az MVGYOSZ megbízott szakmai
vezetőjét a kerekasztalbeszélgetés megnyitására. A fent említett civil
szervezet munkatársa az expozéjában kiemelt fontosságúnak nevezte a látássérült
diákok felsőfokú oktatásban való részvételét, amely megfelelő alapot
biztosíthat a nyílt munkaerőpiacon való elhelyezkedéskor.
Ezt követően ismét Puskás Anett vette át a szót, aki
megköszönte a szakmai vezető üdvözlő szavait, majd vázolta a program rövid
tematikáját.
A kerekasztalbeszélgetés vendégei Horváthné Kovács Katalin,
és lányai: Virág, és Dorka voltak, akik már javában készülnek a szóbeli
érettségi vizsgára. A felkészüléshez a hátteret a szüleik biztosítják a
számukra.
A két lány kálváriája akkor kezdődött, amikor az általuk
látogatott alapfokú oktatási intézményben bevezetésre került a gépírás nevet
viselő tantárgy. Az iskola informatika tanára ugyanis nyíltan elutasította,
hogy a két diák részére elősegítse a fent említett tárgy elsajátítását.
Horváthné Kovács Katalin ekkor az MVGYOSZ
ügyfélszolgálatához fordult a fenti problémával, akik Velegi Dorottyához
irányították a kétségbeesett édesanyát. Az intézmény munkatársa természetesen
készséggel állt a szülők rendelkezésére a fenti nehézség kezelésének
elősegítésében.
Később, a
továbbtanulás sem jelentett könnyebbséget a számukra. A kitűnő felvételi
vizsga ellenére a két lány által kiválasztott oktatási intézmény vezetője, és
pedagógusai elutasították a látássérült diákok oktatását. A szülőknek ekkor egy
másik középiskolát kellett keresni. Végül egy Budapest környéki oktatási intézményre
esett a választás, ahol Virág, és Dorka megkezdhette középiskolai tanulmányait.
Az intézmény történelemtanára azonban papír alapú
tananyagokat bocsájtott a diákok rendelkezésére, amelyeket Virág, és Dorka
kizárólag az előzetes digitalizálást követően tudott feldolgozni. Ebben az
édesanyjuk nyújtott segítséget a számukra.
A fenti nehézségek miatt Horváthné Kovács Katalin a
Menetszél Alapítványhoz fordult a problémájával. Az intézmény céljai közé
tartozik a tankönyvek digitalizálása, a hozzátartozók tehermentesítése, és a
tehetséggondozás. E mellett felkészítik a fiatalokat az élet legfontosabb
kihívásaira.
A fentiek mellett szükség esetén korrepetálást is
biztosítanak a gyermekek számára. Ezen kívül a szülők részére személyes
konzultációkat tartanak.
Az alapítvány tevékenységei között fontos szerepet játszik
az érzékenyítő programok megszervezése, és lebonyolítása.
Az egyesület célkitűzéseiről további információkat
olvashatunk a www.menetszelegysulet.hu
honlapon, a Rólunk menüpont alatt.
A koronavírus járvány kitörésekor a lányok szülei
magántanárhoz fordultak a digitális oktatásra való áttéréssel kapcsolatos
problémák miatt. Ez azonban jelentős anyagi terhet rótt a hozzátartozókra.
A korlátozó intézkedések eltörlését követően a korrepetálás
tovább folytatódott. Jelenleg a két lány érettségi vizsgára való felkészítése
zajlik oly módon, hogy Virág, és Dorka a tételek felmondását gyakorolja.
Ezen felül, a két lány a BULÁKE Egyesület által működtetett
Szemléletmód Rehabilitációs Központ által biztosított elemi rehabilitációs
folyamatban is részt vesz.
A fentiekre reflektálva, Puskás Anett sikeres felkészülést
kívánt a lányoknak az érettségi vizsgára.
E mellett megkérte az MVGYOSZ tagegyesületeinek képviselőit,
hogy továbbítsák a hozzájuk forduló látássérült diákok részére azokat a jó
gyakorlatokat, amelyekkel lehetővé válik számukra az oktatásban való részvétel.
Ezen kívül kiemelkedő fontosságúnak nevezte az iskolák
dolgozói, és tanulói részére szervezett érzékenyítő programok lebonyolítását.
A kerekasztal beszélgetésen szóba került a tankönyvek
digitalizálásának kérdésköre. Ezzel kapcsolatosan Velegi Dorottya kifejtette,
hogy a kiadványok digitalizálását jelenleg az MVGYOSZ munkatársai végzik. A
tankönyvet szöveges formátumban állítják elő. Ennek előzménye egy, az MVGYOSZ
által készített felmérés volt, aminek eredményeként a megkérdezett látássérült
diákok a TXT formátumban megírt könyveket tartották a leg alkalmasabbnak a képernyőolvasó
szoftverrel való használat tekintetében. A könyvekben megjelenő képi
információkat szöveges formátumban jelenítik meg a civil szervezet munkatársai.
A kiadványokat az MVGYOSZ szakemberei postai úton juttatják
el a vak, és a gyengénlátó diákok részére.
A konferenciát követően Puskás Anett ifjúsági referens
kitért a kerekasztalbeszélgetés júniusi alkalmára is, ahol az oktatás területén
felmerülő szükségletek felmérése zajlik majd a résztvevő szakemberek
segítségével. Az esemény a Vakok kertjében kerül majd lebonyolításra.
A rendezvény végén az érdeklődők feltehették az
elhangzottakkal kapcsolatosan felmerült kérdéseiket, majd Puskás Anett lezárta
a kerekasztal beszélgetést.
Pillmann Tünde
Várgesztes, 2024. május 22.