Együtt a jövőnkért január – érettségi látássérült diákként
Együtt a jövőnkért január – érettségi látássérült diákként
2025. január 29-én, a Magyar Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetségének szervezésében lezajlott az Együtt a jövőnkért című programsorozat idei első alkalma. A kerekasztalbeszélgetést a Google meet nevet viselő kommunikációs platformon keresztül valósították meg, 24 fő részvételével.
A rendezvény elején dr. Nagy Sándor, az MVGYOSZ elnöke szólt
a megjelentekhez. Ennek keretében többek között kifejtette, hogy napjainkban a
munkaerőpiacra való belépés egyik előfeltétele az érettségi bizonyítvány
megléte, ezért a Magyar Vakok és Gyengénlátók Országos Szövetségének vezetősége
fontosnak tartja, hogy az Együtt a jövőnkért című kerekasztalbeszélgetés
sorozat januári alkalmát teljes egészében a fenti témának szenteljék.
Ezt követően, a civil szervezet elnöke kellemes időtöltést
kívánt a résztvevőknek.
Puskás Anett, a fentiekre reagálva megköszönte dr. Nagy
Sándor üdvözlő szavait, majd ismertette a konferencia rövid programját,
egyúttal tájékoztatta a résztvevőket arról, hogy az eseményről hangfelvétel is
készül, amely a közeljövőben feltöltésre kerül majd az MVGYOSZ internetes
felületeire.
A kerekasztalbeszélgetés további részében, a jelentkezők
áttekintették az érettségi vizsgával kapcsolatos legfontosabb tudnivalókat.
A megmérettetésre való jelentkezés előfeltétele a szakértői
vélemény megléte, amelyet a területileg illetékes Pedagógiai Szakszolgálat állít
ki. A fent említett dokumentum tartalmazza azokat a kedvezményeket, amelyeket a
sajátos nevelési igényű diákok igénybevehetnek a megmérettetés ideje alatt
annak érdekében, hogy a látó társaikhoz hasonló feltételekkel vegyenek részt az
érettségi vizsgán. A szakértői véleményt, a tanulók 16 éves koráig 2 évente meg
kell újítani.
Az idei tavaszi érettségi vizsgákra február 15.ig
jelentkezhetnek a diákok.
Ezután a kormányhivatal rögzíti a vizsgákkal kapcsolatosan
beérkezett kérvényeket, majd elkészítik az érettségi vizsgák beosztását.
Ezt követően, a tanulóknak egy kérvényt szükséges írniuk
annak az oktatási intézménynek az igazgatója felé, ahol az érettségi vizsgát le
kívánják tenni. Ebben rögzíteniük kell azokat a kedvezményeket, amelyeket
igénybe szeretnének venni a megmérettetés ideje alatt. Ezek közé tartoznak az
adaptált feladatlapok, a laptop használatának lehetősége, és a plusz idő is. A
kérvényhez csatolni kell az illetékes Pedagógiai Szakszolgálat által kiállított
szakértői véleményt. A kedvezményeket az Oktatási Hivatal által kiadott
„Mentesítések” című dokumentum tartalmazza, amelyet az alábbi honlapról
tölthetünk le: https://www.oktatas.hu/kozneveles/erettsegi/altalanos_tajekoztatas/vizsgamentesseg.
Az is lényeges, hogy az érettségi vizsga lebonyolítását
végző iskola dolgozói, és az adott sajátos nevelési igényű tanulók folyamatosan
együttműködjenek a megmérettetés ideje alatt.
Az igénybevehető kedvezmények közül szóba kerültek az
adaptált érettségi feladatlapokkal kapcsolatos tudnivalók is. Erről érdemes
megjegyezni, hogy az Oktatási Hivatal honlapjára kizárólag a korábbi években
kiadott feladatlapok kerültek feltöltésre. Ez azért jelent nagy gondot a
látássérült diákok számára, mert a tanulók, a felkészülés során nem tudják a
megmérettetésen előforduló összes feladattípust gyakorolni.
A fenti problémára reagálva Puskás Anett, a konferencia
során ígéretet tett arra, hogy a közeljövőben megkeresik az Oktatási Hivatal
illetékes munkatársait a fenti problémával.
Ezen felül, az adaptált feladatlapokkal kapcsolatosan
megjegyezte, hogy azok általában txt formátumban kerülnek előállításra. Az
adaptációt a vak, és a gyengénláltó diákokkal foglalkozó gyógypedagógus
szakemberek végzik.
Az érettségi vizsgán előforduló különböző feladattípusokkal
kapcsolatosan Puskás Anett kifejtette, hogy a feladatokban szereplő képeken megtalálható
adatokat szövegesen jelenítik meg a szakemberek az adaptáció során. Az adaptált
érettségi feladatlapokat a vak, és az aliglátó gyermekek szülei elkérhetik az ifjusag@mvgyosz.hu e-mailcímen keresztül.
A gyengénlátó tanulók nagyított formátumban előállított
feladatlapokat igényelhetnek. Ezeket általában Arial Black betűtípusban
állítják elő.
Ezzel kapcsolatosan Weisz Ildikó gyógypedagógus megjegyezte,
hogy a tapasztalatai szerint, a fent említett betűtípus sok gyengénlátó tanuló
számára zavaró lehet. A felvetésre reagálva az ifjúsági referens elmondta, hogy
a látássérült diákokkal foglalkozó pedagógusok más formátumban előállított
feladatlapokat is igényelhetnek a tanulók részére. Ez az Oktatási Hivatal honlapján
keresztül valósulhat meg.
Puskás Anett, a kerekasztalbeszélgetés ideje alatt említést
tett a laptop igénybevételének
lehetőségéről is. A fent említett eszközt általában az az oktatási intézmény
biztosítja a látássérült diák számára, ahol az érettségi vizsgát le fogja
tenni. Fontos, hogy a készülékek rendelkezzenek képernyőolvasó szoftverrel,
amely hangos formában felolvassa a kijelzőn megjelenő információkat.
A fenti kedvezményt azok a tanulók is igénybevehetik, akik
kizárólag szóbeli vizsgát szeretnének tenni. Ebben az esetben a diákok a
tételek kidolgozására alkalmazhatják az említett segédeszközt.
A kerekasztalbeszélgetés ideje alatt szóba került a nyelvi
érettségi kérdésköre is. Ezzel kapcsolatosan Kőrösiné dr. Babinszki Vera
felvetette, hogy szükség lenne of-line
szótárak előállítására, mert a tapasztalatai szerint a látássérültek számára
nem állnak rendelkezésre ilyen kiadványok. Erre reflektálva Szedresi Károly
elmondta, hogy a Magyar Elektronikus Könyvtár internetes felületére, a fenntartók
részéről feltöltésre kerültek a fent említett dokumentumok.
A nyelvi érettségin alkalmazott hanganyagokkal kapcsolatosan
Polák Péter említést tett arról, hogy a 2022-es évben bevezettek egy új rendszert,
aminek eredményeként megszüntették a cd formátumban előállított hanganyagok
használatát. Ezeket a továbbiakban titkosított formában bocsájtják az oktatási
intézmények rendelkezésére. Ettől kezdve a hanganyagok az iskolák igazgatóinak számítógépére
a vizsga napján reggel 7 órától letölthetők az Oktatási Hivatal honlapjáról.
A nyelvi érettségi során is felmerül a digitális
feladatlapok biztosításának lehetősége, ezek adaptálását, ahogy azt a jelen
dokumentum egy korábbi részében már említettem, a vak, és a gyengénlátó
tanulókkal foglalkozó gyógypedagógus szakemberek végzik.
Puskás Anett, az információk ismertetését követően
felajánlotta a látássérült tanuló részére azt, hogy a korábban adaptált nyelvi
érettségi feladatlapokat, egy elektronikus levél formájában továbbítja a diák,
és édesanyja részére.
A kerekasztalbeszélgetés végén Ghymes Bálint kért szót, aki
egy, a vak, és a gyengénlátó diákok részére kifejlesztendő digitális
platformról tett említést, aminek segítségével a látássérült tanulók interaktív
formában készülhetnek fel az érettségi vizsgáikra. A fejlesztést egyetemi
hallgatók végzik. Jelenleg a platformmal kapcsolatos igények felmérése zajlik.
A kutatásban való részvétel egy internetes űrlap kitöltésével valósulhat meg.
Az űrlap az alábbi internetes oldalon tölthető ki: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfDYyDtAoDVBFRBjqB_hLS9youzxyW5AuPND38hv0jJsp0A0w/viewform?usp=header
A kerekasztalbeszélgetés végén Puskás Anett összefoglalta az
érettségi vizsgával kapcsolatos tudnivalókat, majd megköszönte mindenkinek az
értékes hozzászólásokat, és lezárta a programot.
Pillmann Tünde
Várgesztes, 2025.
január 29.