Együtt a jövőnkért február – 200 éves a Braille-írás

Együtt a jövőnkért február – 200 éves a Braille-írás

2025. február 25-én az MVGYOSZ szervezésében lezajlott az Együtt a jövőnkért című program-sorozat februári alkalma, aminek keretében a Braille-írás 200. évfordulója előtt tisztelegtek a jelentkezők.

A konferenciát a Google meet nevet viselő kommunikációs platformon keresztül tartották meg, 23 fő részvételével.

A kerekasztalbeszélgetést Puskás Anett, az MVGYOSZ ifjúsági referense nyitotta meg, aki az expozéjában ismertette a rendezvény rövid programját. Ezen felül kifejtette, hogy a fent említett civil szervezet, és a tagegyesületei nagy hangsúlyt fektetnek a Braille-kultúra ápolására.

Ezt követően tájékoztatta a résztvevőket arról, hogy az eseményről hangfelvétel készül, ami a későbbiek során feltöltésre kerül majd az MVGYOSZ on-line felületeire.

A program első előadását dr. Gombás Judit, az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai karának egyik munkatársa tartotta meg, aki a tapintható írásrendszerek feltalálásának történeti hátterét ismertette. Ehhez Flamich Mária, és Hoffman Rita egyik írását használta fel forrásként, amely átfogó képet ad a tapintható írásrendszerek kialakulásáról. Az előadó a prezentációjában többek között kifejtette, hogy a tapintható írásrendszereket két csoportba sorolhatjuk. Léteznek pont, és vonal alapú írásrendszerek is. Ezeket intuitív módon könnyű megkülönböztetni egymástól.

A vonal alapú tapintható írásrendszereket úgy kívánták kifejleszteni, hogy azok a latin betűs írást vegyék figyelembe. A vonal alapú írásrendszerek történelmi háttere a XI. századra nyúlik vissza. Ekkor egy vak tudós próbálkozott a maga számára egy vonal alapú írásrendszer kifejlesztésével.

Az előadó a prezentációjában érdekességként megemlítette azt a körülményt, hogy Mária Terézia keresztlánya is látássérült volt. A Kempelen Farkas által kifejlesztett írásrendszer nagy könnyebbséget jelentett a számára. Addig ugyanis a hölgy párnába szúrt tűk segítségével levelezett a távoli országokban élő hozzátartozóival.

Érdemes még említést tenni a Klein nevű osztrák tudós által kifejlesztett írásrendszerről, ami a 80-as években terjedt el. Ennek egyik nehézsége az, hogy a hibákat nem lehet javítani, ezért a fent említett írásrendszer hamar háttérbe szorult.

A vonal alapú írásrendszerek egyik érdekessége az, hogy meglehetősen egyszerű volt velük dolgozni. Nehézséget jelentett ugyanakkor a használatuk során, hogy nehéz őket reprodukálni, és előállítani, ezért ezek nem maradtak fenn hosszú távon a mindennapi életben. Kivételt képez ez alól az úgynevezett Mohn-írás, amely a rehabilitációs központokban elsajátítható.

A pont alapú írásrendszerek megjelenése a Napóleoni háborúk idejére vezethető vissza. Ennek fő célja az volt, hogy a katonák a nappali világosság megléte nélkül is képesek legyenek üzeneteket váltani egymással. Ez azonban a hadseregben nem aratott osztatlan sikert, ezért a Vakok Általános iskolájában került alkalmazásra. Az írás hamar elterjedt a vak diákok körében. Louis Braille francia tudós 6 éves korában került kapcsolatba az ekkor használt pont alapú írásrendszerrel, amelyet később, felnőtt korában továbbfejlesztett. A fent említett tudós által feltalált írásrendszer alkalmazkodik az újbegyek méretéhez. Louis Braille, az évek során rájött arra, hogy egy 3 pont magas, és két pont széles karakter jobban tapintható a látássérült emberek számára. A fent említett tudós által kifejlesztett írásrendszer hamar elterjedt az egész világon.

A XX. század közepére megfogalmazódott a Braille-írás egységesítésének szükségessége, amire napjainkban ismét nagy hangsúlyt fektet az MVGYOSZ Braille Bizottsága, és az Európai Vakok Szövetsége is.

A dr. Gombás Judit által forrásként felhasznált cikk az alábbi honlapról tölthető le PDF formátumban: https://www.iskolakultura.hu/index.php/iskolakultura/article/view/21065

A konferencia második előadását dr. Nagyné Berke Mónika, az MVGYOSZ szolgáltatásvezetője tartotta meg, aki a fent említett civil szervezet által az idei évre tervezett, a Braille-írás feltalálásának 200. évfordulójához kapcsolódó programokat ismertette.

A megemlékezés a Hat pontból hat pontban című konferenciasorozat első állomásával indult. Ennek keretében az MVGYOSZ munkatársai összegyűjtötték a fent említett civil szervezetnek a pontíráshoz kapcsolódó szolgáltatásait. Ezen felül egy, a fent említett írásrendszer feltalálásának fontos állomásait bemutató tárlatot is megtekinthettek a résztvevők. A kiállítás egész évben látogatható lesz az MVGYOSZ székházában.

Január 10-én került meghirdetésre egy hat hétig tartó kvízjáték, amely a Braille-kvíz nevet viselte. Ennek keretében hat, a pontírással kapcsolatos kérdést válaszolhattak meg a játékos kedvű látássérült emberek. A győztesek egy 20000 forint értékű vásárlási utalványt nyertek, amelyet az MVGYOSZ segédeszközboltjában vásárolhatnak le.

2025. január 29-én került meghirdetésre a Vallomások a Braile-írásról című próza író pályázat. Ennek keretében az MVGYOSZ munkatársai olyan írásokat várnak, amelyekben a pályázók megemlékeznek a fent említett írásrendszerrel való első találkozásról. A tender nyertesei jelképes ajándékot kapnak.

Az MVGYOSZ munkatársai a negyedévente megjelenő Vakok Világa című folyóiratban az idei esztendőben elindítják a Braille-rovatot, aminek keretében a pontíráshoz kapcsolódó mesék jelennek meg az újságban.

A megemlékezéshez természetesen az MVGYOSZ tagegyesületei is csatlakoznak. Erre jó példa a 2025. nyarán, a Vakok és Gyengénlátók Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Egyesületének szervezésében megvalósuló Braille írás, és olvasás verseny, valamint a Braille-maraton is. Ennek keretében a vak, és a gyengénlátó emberek pontírásos formátumban előállított verseket, és novellákat olvasnak fel. A verseny győztesei értékes tárgyjutalomban részesülnek.

A tagegyesületek által, az oktatási intézményekben megvalósítandó szemléletformáló programokon külön figyelmet fordítanak majd a Braille-írás feltalálásának 200. évfordulójára. Ennek keretében különböző játékos feladatokat oldhatnak meg a diákok.

A fent említett civil szervezetek ezen felül különböző vetélkedőket is szerveznek a pontírás népszerűsítésére. Az egyik, az előadó által említett játék a Braille-vadász nevet viseli. A vetélkedő keretében különböző pontírásos formátumban megfogalmazott üzeneteket kell megkeresni a résztvevőknek.

Az idei esztendőben egy olyan Braille-abc kerül majd kiadásra, amely 3d nyomtatással készül. Ez egy örök érvényű Braille-abc lesz.

Az idei évben is megkezdődött a Braille nyomdában a pontírásos formátumban készülő tankönyvek előállítása az általános iskolás diákok részére. 2025ben 1500 kiadvány kerül majd elkészítésre.

2025. őszén, a Nemzeti Bank egy emlékérmet ad ki a Braille-írás feltalálásának 200. évfordulójának tiszteletére.

2025. szeptemberében, az olvasás világnapján, a Vakok Világa című folyóiratban megjelenő mesékből egy antológia kerül majd kiadásra.

Október 15-én, a Vakok Általános Iskolájában, a Fehérbot nemzetközi napján adják át a Braille emlékérmeket, amelyeket az idei évben a fent említett írásrendszer népszerűsítésében kiemelkedő teljesítményt nyújtó pedagógusok részére kerülnek kiosztásra.

A Braille-írás 200. évfordulójának tiszteletére az Európai Vakok Szövetsége olyan innovatív megoldásokat vár a vak emberekkel foglalkozó szakemberektől, civil szervezetektől, és magánszemélyektől, amelyek a pontíráshoz kapcsolódnak. Az összegyűjtött jó gyakorlatokat az év minden napján az alábbi honlapon teszik közzé: www.livingbraille.eu/topic/braille-200/

A jövőben megvalósítandó tervekről szólva dr. Nagyné Berke Mónika szolgáltatásvezető kifejtette, hogy az idei esztendőben el kívánják indítani a Braille kijelzők kölcsönzésének lehetőségét. Ennek jogi háttere azonban még kiforratlan, a fenti szolgáltatás kidolgozásán az MVGYOSZ jogászai jelenleg is dolgoznak.

Végül, a civil szervezet munkatársa minden résztvevőt arra buzdított, hogy vegyenek részt a pontírás feltalálásának 200. évfordulójának tiszteletére szervezett programokon.

A konferenciasorozat 3. előadását Varga-Koncz Daniella, az Elte Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai karának egyik hallgatója tartotta, aki a prezentációja első részében a Braille-írás, és az oktatás kapcsolatáról beszélt, az interneten megjelent szakirodalmak tükrében. Ennek keretében sok más mellett elmondta, hogy a Braille-írás teszi lehetővé a vak, és a gyengénlátó emberek számára a különböző 

kiadványok elolvasását. A fent említett írásrendszer elsajátításához olyan szakemberekre van szükség, akik rendelkeznek a pontírás megtanulásához szükséges ismeretekkel. Ezen felül napjaikban olyan speciális eszközök is rendelkezésre állnak, amelyek segítséget nyújtanak a pontírás elsajátításában. Ilyen eszközök lehetnek sok más mellett a Braille kijelzők. A digitalizáció megjelenésével a fenti írásrendszer egyre inkább háttérbe szorul, ám jelenleg is sok látássérült ember szeretné megtanulni a Braille-írást. Ennek egyik nehézségét a Braille formátumban megjelenő könyvek korlátozott száma jelenti. A pontírás segítséget nyújt abban, hogy a látássérült emberek integrálódjanak az oktatásba, és önállóan végezhessék el a tanórákon meghatározott feladatokat.

A Braille-írás oktatásának fejlesztése során számos újítás került bevezetésre. Ezek elősegítik a vak, és a gyengénlátó emberek számára az egyenlő esélyű hozzáférést.

A Braille-abc-s könyv 2019-ben került bemutatásra. A kiadvány megjelentetésének legfontosabb célja a pontírás megtanulásának elősegítése. A Braille-írás fontosságát természetesen az MVGYOSZ tagegyesületei is hangsúlyozzák.

Az előadása második részében a hallgató a pontírás, és a diszlexia kapcsolatáról beszélt. A diszlexia egy olyan tanulási zavar, ami elsősorban a szavak leírásában, és azok elolvasásában okoz gondot. A Braille-írást nemcsupán a vak, és a gyengénlátó emberek alkalmazzák, hanem a diszlexiás személyek is. Ennek oka az, hogy a hagyományos olvasással ellentétben a pontírás egy tapintáson alapuló olvasást tesz lehetővé. Ezáltal sok információ válik feldolgozhatóvá a diszlexiás emberek számára. A fenti zavarral küzdő diákok a Braille-írás elolvasásakor könnyebben értelmezik a különböző szövegegységeket, mint a sík írásos formánál. A diszlexiás emberekre jellemző, hogy a különböző szövegek elolvasása során a betűket felcserélik, és az olvasásuk lassúvá válik. Ha viszont megtanulják a pontírást, akkor könnyebben megy számukra az olvasás. A diszlexiás embereknél lényeges a képességek fejlesztése is, ezáltal javul a szótagolásuk. Ezen felül, a Braille-írás elsajátítása javítja az íráskészséget is.

A kerekasztalbeszélgetés végén, a résztvevők egyetértettek abban, hogy fontos nagy hangsúlyt fektetni a Braille kultúra ápolására, ellenkező esetben a látássérült emberek számos szolgáltatástól eshetnek el.

Ezután Puskás Anett ifjúsági referens megköszönte mindenkinek a részvételt, és az értékes hozzászólásokat, majd lezárta a beszélgetést.

Pillmann Tünde

Várgesztes, 2025. február 25.