On-line tájékoztató a fogyatékossági támogatásról
On-line tájékoztató a fogyatékossági támogatásról
A jelen dokumentum a Mozgássérültek Egyesületeinek Országos Szövetségének Youtube-csatornáján megjelent videó alapján készült, amiben a fent említett civil szervezet egyik jogásza: Villányi Zsuzsanna a fogyatékossági támogatással kapcsolatos tudnivalókat ismertette.
Az előadó a prezentációja első részében arról beszélt, hogy
melyek azok a jogszabályok, amelyek a fogyatékossági támogatás megállapításának
lehetőségéről, és annak részleteiről szólnak. Az első ilyen jogszabály a
Fogyatékos személyek jogairól, és az esélyegyenlőségük biztosításáról szóló
1998. évi XXVI. törvény. A fogyatékossági támogatás részletszabályait egy
kormányrendelet határozza meg. Ez a súlyos fogyatékosság minősítésének, és
felülvizsgálatának, valamint a fogyatékossági támogatás folyósításának
szabályairól szóló kormányrendelet. Itt találhatók meg azok a szabályok,
amelyek a különböző fogyatékosság típusokra vonatkozó feltételeket
tartalmazzák.
Az előadása második részében Villányi Zsuzsanna a
fogyatékossági támogatás fogalmát ismertette. Ez egy olyan pénzbeli juttatás,
amit a jogosultak havi rendszerességgel kapnak meg. A fent említett juttatást
18 éves kortól állapítják meg abban az esetben, ha az adott személy súlyosan
fogyatékos embernek minősül. A fogyatékossági támogatás nem rendszeres pénzbeli
ellátás, minden más pénzbeli juttatással együtt megállapítható, és
folyósítható. Kivételt képez ez alól a vakok személyi járadéka, valamint a
magasabb összegű családi pótlék. Azt is fontos tudni, hogy a fogyatékossági
támogatás nem minősül jövedelemnek. A fogyatékossági támogatás két összegben
állapítható meg. Egy alacsonyabb, és egy magasabb összegű ellátás formájában. A
különbséget elsősorban az határozza meg, hogy az adott személy fogyatékossága
mellett hiányzik e az önkiszolgálási, és az önellátási képessége. Az
alacsonyabb összegben megállapítható fogyatékossági támogatás 35214, míg a
magasabb összegben megállapítható fogyatékossági támogatás 43342 forint.
Érdemes tudni, hogy a kérelmezőt a juttatás annak a hónapnak
az első napjától illeti meg, amikor a fent említett ellátást igényelte. A
fogyatékossági támogatással együtt jár egy hatósági igazolvány is, amit a
határozattal együtt postai úton juttatnak el a kérelmező részére. Ezt a
köznyelv MÁK-kártyának nevezi. Ez a kártya azért fontos, mert a közösségi
közlekedésben érvényesíthető utazási kedvezményt ennek birtokában vehetik
igénybe az arra jogosult személyek. Ugyanakkor felhasználható az egyes
adókedvezmények igénybevételénél is. A kártya a fogyatékosság állapotának felülvizsgálati
időpontjáig érvényes. Végleges állapot megléte esetén lejárati határidő nélkül
használhatják a kártyát az arra jogosult emberek. A fogyatékossági támogatás
látási, hallási, értelmi, mozgásszervi fogyatékosság, valamint kromoszóma
rendellenesség, beszéd fogyatékosság, és halmozott fogyatékosság esetén állapítható
meg.
Az előadása következő részében a jogász a fogyatékossági
támogatáshoz kapcsolódó kérelem benyújtásának menetéről beszélt. A kérelem
beadása előtti legfontosabb teendő az, hogy a fogyatékossági állapot meglétét leíró
orvosi iratokat szerezzen be az érintett. Ha az adott ember segédeszköz használatot
igényel, akkor lényeges, hogy az adott segédeszköz szerepeljen az orvos által
kiadott, a fogyatékosság meglétét igazoló iraton. Annak is szerepelnie kell a
dokumentumban, hogy a segédeszköz álandó, és szükségszerű használatára szorul
az adott személy.
A kérelem benyújtására formai kötöttség is van. Az érintett
embernek ki kell töltenie a Kérelem fogyatékossági támogatás megállapításra
című dokumentumot. Ez tartalmazza az érintett személyre vonatkozó személyes
adatokat, illetve azt is, hogy hogyan kéri a juttatás folyósítását, végül, de
nem utolsó sorban tartalmaz egy nyilatkozatot, ami arra vonatkozik, hogy
részesül e az igénylő valamelyik, a fogyatékossági támogatást kizáró
ellátásban. Ezek közé tartozik a vakok személyi járadéka, és a magasabb összegű
családi pótlék. A nyomtatványhoz több mellékletet is kell csatolni. Ezek közé
tartozik többek között a háziorvos által kiállított beutaló, ezen nyilatkozik
az orvos a betegénél fennálló fogyatékossági állapotról, és a fogyatékosságot
alátámasztó iratok meglétéről is. Ezen felül nyilatkozik a beteg önkiszolgálási
képességéről.
A másik fontos csatolandó dokumentum a beteg fogyatékosságát
igazoló szakorvosi vélemény. Lényeges, hogy ezeknek az iratoknak naprakésznek
kell lenniük. Ez azért fontos, mert ezekből a dokumentumokból tájékozódik a
hatóság orvosszakértője arról, hogy az adott személynek milyen stádiumban van a
betegsége. Lényeges a személyigazolvány csatolása, illetve egy gondnokság alatt
álló személy esetében a gondnok kirendelő határozatot is mellékelni kell a
kérelemhez. Ha a hatóság a csatolt iratokból nem tudja egyértelműen eldönteni,
hogy az adott személynél fenn áll-e a fogyatékosság állapota, akkor személyes
vizsgálatot rendelhet el. Az önkiszolgálás, és az önellátás képességének
vizsgálatánál a háziorvos, illetve a szakorvosi vizsgálat megállapításai az irányadók.
Ennek során az orvos azt vizsgálja, hogy a kérelmező igényel-e segítséget a
főzésben ,a mosásban, a bevásárlásban, a közlekedésben, a mindennapi ügyei
intézésében, valamint önmaga ellátásában. Ezen felül fontos a lakáson belüli
közlekedés képessége is. Lényeges, hogy ha a beteg az önellátási képességének
hiánya miatt igénybe veszi egy támogató
szolgálat, vagy egy ápoló segítségét, akkor az erről szóló szerződést is
csatolni kell a kérelemhez. A dokumentum benyújtása elektronikus úton az
ügyfélkapun keresztül, postai úton, vagy személyesen történhet. Ez utóbbi
esetben az adott személy lakóhelye szerinti kormányhivatal családtámogatási
osztályának ügyfélszolgálatán érdemes érdeklődni az igény benyújtásának
menetéről.
Ha a kérelem megérkezett a hatósághoz, akkor annak
munkatársai megvizsgálják a fogyatékosság fennállásának tényét, és az
önellátási képeség meglétét is. Ezután a hatóság egy határozat formájában dönt
a fogyatékossági támogatás jogosultságáról.
Érdemes megjegyezni a kérelmezőnek, hogy mikor, és milyen
formában vette készhez a határozatot, mivel ennek pontos időpontját is bele
kell írni a keresetlevélbe. A dokumentum benyújtásához 30 nap áll a
rendelkezésre. Lényeges azt is megindokolni, hogy miért nem értünk egyet a
határozatban foglalt megállapításokkal. Ezt a szakorvosi iratokban foglaltakra
való hivatkozással tehetjük meg. Fontos leírni a hatósági eljárásra vonatkozó
elvárásainkat is, amelyek a határozat megsemmisítésére is vonatkozhatnak. Ennek
érdekében érdemes leírni azokat a körülményeket, amelyek arról szólnak, hogy melyek
azok az élethelyzetek, amikben az érintett mások segítségét veszi igénybe. Fontos
tudni a keresetlevélről, hogy a címzettje a bíróság, ezért érdemes élni a
Tisztelt Bíróság címzéssel. A levelet annak a kormányhivatalnak kell elküldeni,
amely a határozatot meghozta. Ha az igénylő egy lényeges pontot kihagyott a
keresetlevélből, akkor egy szoros határidő mellett lehetősége van annak
pótlására. A bíróság nem maga dönti el a fogyatékossági állapot, és az
önkiszolgálási képesség fennállását, hanem szakértőt von bele az ügyvitelbe. Az
adott személynek a döntés meghozatalához nem kell megjelennie a bíróság előtt.
A tájékoztatót követően Villányi Zsuzsanna megköszönte mindenkinek
a figyelmet, majd lezárta a tájékoztatót.
Pillmann Tünde
Várgesztes, 2025. február 27.