Együtt a jövőnkért március – befogadás és hozzáférés az oktatásban
Együtt a jövőnkért március – befogadás és hozzáférés az oktatásban
2025. március 26-án lezajlott az Együtt a jövőnkért című konferencia-sorozat márciusi alkalma. A programot a Google meet nevet viselő kommunikációs platform meetingekre optimalizált felületén tartották meg 20 fő részvételével.
Az eseményt Puskás Anett, az MVGYOSZ ifjúsági referense
nyitotta meg, aki ismertette a kerekasztalbeszélgetés programját, egyúttal
tájékoztatta a résztvevőket arról is, hogy a beszélgetésről hangfelvétel is
készül, amely a későbbiekben elérhető lesz majd az MVGYOSZ on-line felületein.
A konferencia első előadását Nagyné dr. Schiffer Csilla, az
ELTE docense tartotta meg, aki az inklúzió fogalmáról, valamint az okostankönyvekhez
való hozzáférés témaköréről tartott prezentációt.
Az előadása első részében Nagyné dr. Schiffer Csilla az
inklúzió kialakulásának történelmi hátterét ismertette. Az inklúzió a sajátos
nevelési igényű diákoknak az oktatási intézményekbe való feltétel nélküli
befogadását jelenti. Az UNESCO meghatározása szerint az inklúzió egy dinamikus
szemlélet, amely képes a tanulók sokszínűségéből való eltérő nevelési igényekre
pozitívan reagálni. Ezen felül, az inkluziv közösség az egyéni
különbözőségekre, mint a tanulási folyamat mélyítését, és gazdagodását
elősegítő lehetőségként tekint.
Az inkluzív nevelés fogalma a XX-XXI. század folyamán
jelentős módosításokon ment keresztül. Ennek során az értelmezési kerete folyamatosan
bővült. A jelen bekezdésben taglalt módszertan fejlődése, és értelmezésének alakulása
főként az angolszász, és a skandináv országok tapasztalataiban, és a fenti
fogalomhoz kapcsolódó szakirodalomban érhető először tetten. Az inklúzió
fogalmának átértelmeződését elsősorban az erősödő szülői érdekérvényesülés,
majd később a különböző nemzetközi egyezmények, és együttműködések is
katalizálták.
Az inklúzió deklarált célja korábban a fogyatékkal élő diákok
befogadása, és együttnevelése volt. A fejlett társadalmak azonban felismerték,
hogy a fent említett csoportok teljes mértékű befogadása nem csupán a hátrányos
helyzetűek, hanem a többségi társadalom javára is válik. Az inklúzió
célcsoportja a XX. század felétől folyamatosan bővült. Ekkor, az inklúzió
fogalma alatt főként a fizikai, és a mentális fogyatékkal élők, később azonban már
a migránsok, és a hátrányos gazdasági- társadalmi státuszú gyermekek oktatását
is magában foglalta az inklúzió fogalma.
Napjainkra az inklúzív szemlélet mindennemű címkézést, és
kategorizálást mellőz, ezen felül a másság, valamint a sokszínűség hátrányos
helyzettől független voltát ismeri el. Az inklúzió a gyermekek közti
különbségekre az oktatás során inkább lehetőségként, nem pedig akadályozó
tényezőként tekint. A gyakorlatban pedig az iskolától elvárja, hogy a
tananyagot, és az általa alkalmazott tanítási módszereket rugalmasan alakítsa annak
érdekében, hogy ezekre a változó igényekre megfelelően tudjon reagálni.
Az előadása második részében Nagyné dr. Schiffer Csilla az
inklúzió alakulásának Magyarországi állomásait ismertette. Az európai
országokhoz hasonlóan, az inklúziv nevelés hazánkban is hosszú ideig főként a
fogyatékkal élő gyermekek oktatásával kapcsolatban merült fel. A XIX. századra
tehető a magyar gyógypedagógiai intézményrendszer kiépülése. Noha a
gyógypedagógusok közül már ekkor is többen felismerték azt, hogy az integrált
oktatás szükséges, ennek ellenére a fent említett társadalmi csoport oktatása,
és fejlesztése kizárólag szegregált oktatási intézményekben valósult meg. A
gyógypedagógia önálló tudománnyá válásával azonban több különálló intézményjött
létre. Ez a körülmény tovább erősítette mind a közoktatás, mind pedig a
gyógypedagógiai nevelésjellegét. A gyógypedagógiai intézményekben ezekben az
években úgynevezett belső szegregáció is megvalósult.
A 80-as évektől
kezdve, a nemzetközi egyezmények egyre inkább az inklúzió irányába mutattak. Ez
a körülmény, elsősorban a jogalkotásban kihatott a magyar viszonyokra is. Jogi
értelemben az integrált oktatás lehetőségét az 1993ban megjelent közoktatási
törvény, valamint az 1998. évi, a fogyatékos személyek esélyegyenlőségének
biztosításáról szóló törvény teremtette meg. Bár korábban történtek előremutató
lépések, például az úgynevezett utazótanári hálózat kiépítése (ezek a
szakemberek integrált oktatási körülmények között tanuló fogyatékkal élő
gyermekek részére nyújtottak segítséget. Ennek ellenére Magyarországon a
gyakorlatban hosszú ideig főként helyi korlátozott adottságok által vezérelt
spontán integrációról lehetett beszélni, amely a valóságban nem teremti meg
maradéktalanul az esélyegyenlőséget.
Az inklúzív pedagógia napjainkban egy alapvető szemléletváltást
feltételez, aminek során az iskola, valamint a kapcsolódó intézményrendszer, és
a tágabb lakóközösség olyan módon alakul át, hogy az a gyerekek egyéni, és
időben dinamikusan változó nevelési szükségleteire válaszolni tudjon.
Az előadása következő részében az egyetemi docens az
inklúzív nevelés megvalósítása során alkalmazott legfontosabb elveket
ismertette.
Az inklúzív nevelés az iskola tananyagán, és tanítási
módszertanán keresztül épít a diákok különböző identitására, tudására, és
képességeire. A sokszínűség, és a különbözőségek elfogadása érdekében fontos a
pedagógusok szakmai felkészültségének előmozdítása, és a tanárok egész pályáján
átívelő támogatása. Az inklúzív nevelési szemlélet mindig a szakemberek szoros
együttműködésén alapul. Az inklúzív oktatás lényege, hogy azt helyi igényekhez igazítsák, azonban akadnak
olyan módszerek is, amelyek minden, a befogadó nevelés mellett elköteleződő
iskola működésének alapját képezik. Ezek közé tartozik sok más mellett a
heterogén összetételű tanulói közösség, a befogadó, és az egymást támogató
légkör biztosítása, a kóperáció, a pozitív egymásra utaltság elve, a frontális
oktatás, a tudásszerzés, a társas képességek fejlesztése, az élményekre épülő
tudásszerzés, az elért eredmények nyilvánosan történő bemutatása, az oktatásban
való részvétel feltételeinek biztosítása, az egyéni felelőségvállalás, és a
számonkérhetőség elve, a tanárok, valamint a kapcsolódó intézmények
munkatársainak hatékony együttműködése is.
A prezentációja negyedik részében Nagyné dr. Schiffer Csilla
az inklúzív nevelés megvalósulásának szintjeit vázolta. Ennek első lépcsője a
lokális integráció, amin a sajátos nevelési igényű diákoknak fizikailag ugyan
abban az intézményben, de elkülönített csoportokban megvalósuló oktatása
értendő. Ezt rideg integrációnak nevezzük. A második szint a szociális
integráció. Ennek során a nevelés központi egységei szegregált formában, de
bizonyos, az adott oktatási intézmény által biztosított kiegészítő, tanórán
kívüli foglalkozások integráltan valósulnak meg.
A következő lépcső a funkcionális integráció. Ennek során a
hátrányos helyzetű, és a többségi tanulók nevelése együttesen zajlik. Ennek két
fokozatát különböztetjük meg. Fogadáson azt az integrációt kell érteni, amikor
a hátrányos helyzetű tanulók nevelése ugyan együtt zajlik, ám az iskola a
tanári kar módszertanai tekintetében alapjaiban nem idomul az eltérő
szükségletekkel rendelkező tanulói igényekhez. Ekkor a hátrányos helyzetű
gyermekek jelenlétének elfogadásáról, de az alkalmazott tanítási módszerek alakításáról
lehet csak beszélni.
A második fokozat a befogadás. Ennek keretében már az
integráció legmagasabb formája, az inklúzív nevelés valósul meg.
Az előadása következő részében az egyetemi docens az
okostankönyvek használatával kapcsolatos legfontosabb tudnivalókat ismertette. Nagyné
dr. Schiffer Csilla véleménye szerint lényeges, hogy a diákok kezében
összpontosuljon a tanulásuk folyamata, így váljanak jólképzett stratégává,
ezáltal a saját tanulásuk szakértői legyenek. Ez leginkább az inklúzív oktatás
megvalósulásával, és a számukra elengedhetetlen beszélő, és optikai eszközök
használatának elsajátításával történik. Ide tartozik az úgynevezett okostankönyvek
rendszerének megléte is. Ezek 5-12. osztályig érhetőek el a diákok részére. Az
úgynevezett okostankönyvek kifejlesztése a Nemzeti Köznevelési Program
keretében valósult meg. A tankönyvek az nkp.hu honlapon érhetőek el a tanulók,
és az őket oktató pedagógusok számára. A kiadványok kifejlesztése 2016-ban
indult. A tapasztalatok szerint a fent említett könyveket a pedagógusok
szívesen alkalmazzák a látássérült diákok oktatása során. Ez elsősorban a házi
feladatok kijelölésével valósul meg.
A nemzetközi példák azt mutatják, hogy az okostankönyveknek
van jövője az oktatás területén.
Magyarországon egyre több tabletet osztanak ki a diákok
körében, ezáltal elősegítve a digitális kompetencia fejlesztést. Fontos, hogy a
tanárok, és a diákjaik használják ki az okostankönyvek által biztosított
lehetőségeket.
A pozitívumok mellett azonban érdemes szót ejteni arról is,
hogy az okostankönyveknek nem minden része érhető el a látássérült gyermekek
számára akadálymentes formában. Ezért olyan szolgáltatások kifejlesztésére van
szükség, amelyek hatékonyan tudják segíteni a vak, és a gyengénlátó diákok
oktatását.
A fenti negatív tapasztalatok megosztását követően, az
előadó néhány, az okostankönyvek használatát megkönnyítő elvet vázolt a
hallgatóság részére.
Az első az észlelhetőség elve volt, amin a tankönyvekben
szereplő információk értelmezhetőségét kell érteni. Ezzel kapcsolatosan érdemes
megjegyezni, hogy egy nemrégiben kiadott nemzetközi akadálymentesítési
szabványnak megfelelően készítették el az okostankönyveket. A szabványban benne
foglaltatik az, hogy a képleírásokhoz hangos leírások is készültek. A
tankönyvek felépítése azonos, a fejezetekkel kapcsolatos kulcsszavakra könnyen
rá lehet keresni, a leckék között a nyílbillentyűk segítségével közlekedhetünk.
A gyengénlátó gyermekek számára lehetőség nyílik a kontraszt beállítására is.
A második fontos elv a működtethetőség elve, amin az
egérrel, és a billentyűzettel történő működtetést kell érteni. Az úgynevezett
okosfeladatok a számítógép billentyűzete segítségével olvashatók el, és
oldhatók meg. Az is lényeges, hogy a feladatok megoldása során nem jelennek meg
hirdetések, és felugró ablakok sem.
A harmadik elv az érthetőség elve, azaz, hogy a
képernyőolvasó szoftverek segítségével a tanulók értelmezni tudják a tankönyvek
leckéit, és a hozzájuk kapcsolódó feladatokat is. A kiadványokba úgynevezett
navigációs, és jelzőpontokat építettek be, amelyeket a képernyőolvasó
szoftverek billentyűparancsaival érhetünk el. Ezekhez hangos leírások is kapcsolódnak.
A tankönyvek feladatai átláthatóak, és a szövegbevitel lehetősége is
támogatott. A helyesírási hibák megléte esetén felugró üzenetek jelennek meg az
adott feladatban.
Sajnálatos módon a látássérültek számára a
természettudományos tankönyvek jelenleg nem érhetőek el, a fejlesztők a későbbiek
során a fenti hiányosságokat igyekeznek pótolni. A matematika tankönyveket az értelmezhetőség
érdekében, az úgynevezett LATEX programozási nyelven készítik el. Fontos tudni,
hogy a vizuális feladatok más fajta feladattípusokkal is kiválthatók. Ezek közé
tartoznak a kvíz-kérdések, a sorbarendezés, és a feladatok behelyettesítésének
lehetősége is.
A kerekasztalbeszélgetés második részében Puskás Anett
ifjúsági referens egy okostankönyv használatát mutatta be. Ebben Majzik Zsolt
volt a segítségére.
A prezentált irodalom tankönyvet az 5. osztályos diákok
számára fejlesztették ki. A kiadvány tesztelése a Jaws for Windows nevet viselő
képernyőolvasó szoftver segítségével zajlott. A Nemzeti Köznevelési Portálra
feltöltött tankönyvek kinézete az internetes böngészés során elénk táruló
weboldalakra hajaz. A kiadványok a különböző témaköröket felölelő leckékből, és
a hozzájuk kapcsolódó feladatokból épülnek fel. A keresést a tankönyvek elején
fellelhető tartalomjegyzék is segíti. Ezen felül lehetőség van egy adott
kulcsszóra történő keresésre is. A fejezetek címsorokra tagolódnak, amelyek
között a h, és a Shift + h billentyűkombinációkkal navigálhatunk. A leckék
szövegét a nyílbillentyűk segítségével olvashatjuk el. A kiadványban szereplő
képekhez képleírások is tartoznak. Ezek elkészítését képzett gyógypedagógus
szakemberek végzik. E mellet lehetőség van a Jaws for Windows nevet viselő
képernyőolvasó szoftver képfelismerő funkcióját is alkalmazni.
A tankönyvekbe beépített mesterséges intelligencia funkció
lehetővé teszi a képhez tartozó kérdések megválaszolását. A kérdést a megjelenő
szerkesztő mezőbe gépelhetjük be, ezután nyomjuk meg az Enter gombot annak
érdekében, hogy a kérdésünk feldolgozásra kerüljön a beépített mesterséges
intelligencia funkció által. A kérdésünkre adott választ a nyílbillentyűkkel
olvastathatjuk el.
Az úgynevezett párosító feladatoknál a párosítani kívánt
fogalmakat az Enter billentyűvel választhatjuk ki. Sajnálatos módon a párosítás
megfelelő voltát nem tudjuk ellenőrizni, kizárólag akkor, ha a feladat
megoldását követően megnyomjuk a fenti művelet elvégzésére szolgáló gombot.
Ekkor elhangzik a helyesmegoldások száma. A látó emberek számára a megoldások
helyességét különböző színekkel jelzi a rendszer. A fenti akadálymentességi
problémákat a fejlesztők számára érdemes bejelenteni annak érdekében, hogy a
teljes körű akadálymentesség elve minél hamarabb megvalósuljon.
A konferencia utolsó részében az ifjúsági referens egy
interaktív beszélgetésre hívta a hallgatóságot, amiben a dokumentum korábbi
részeiben említett problémákra igyekeztek megoldást találni. A résztvevők
egyetértettek abban, hogy fontos lenne a látássérült diákok informatikai
kompetenciájának felmérése, és szükség szerint annak fejlesztése. Ebben fontos
segítséget jelenthetnének az ország különböző régióiban működő rehabilitációs
központban dolgozó szakemberek.
Az informatika oktatásában további segítséget jelenthetne
egy, a nyári hónapokban megrendezésre kerülő tábor, aminek keretében a Jaws for
Windows nevet viselő képernyőolvasó szoftver kezelésének alapjait sajátíthatnák
el a gyermekek.
Fontos lenne, hogy az MVGYOSZ tagegyesületeinél működő
úgynevezett Okos klubok keretében elősegítsük a vak, és a gyengénlátó tanulók
számára az informatikai eszközök kezelésének elsajátítását. Az is lényeges,
hogy az informatikai alapokat a gyermekek 3. osztályos korától el kell kezdeni
megtanítani, ezáltal a diákok képesek lesznek tartani a lépést a digitalizáció
fejlődésével. E mellett természetesen elengedhetetlen a braille -írás
megtanítása is a vak, és a gyengénlátó diákok számára.
Végül, de nem utolsó sorban fontos lenne egy szülőkből, és
szakemberekből álló munkacsoport felállítása is, akik a látássérült diákok
oktatása során felmerülő problémákra keresnének megoldást. Az MVGYOSZ
munkatársai a jövőben felveszik a kapcsolatot a Nemzeti Közenevelési Portál
üzemeltetőivel annak érdekében, hogy a konferencia során felmerült problmákra
megnyugtató választ találjanak.
A kerekasztalbeszélgetés végén Puskás Anett megköszönte
mindnekinek a figyelmet, majd lezárta a beszélgetést.
A Nemzeti köznevelési portál használatát részletesen
bemutató cikk az alábbi honlapon található meg: https://jovokilatasai.mvgyosz.hu/2021/01/12/digitalis-tankonyvek-a-nemzeti-koznevelesi-portalon/
Pillmann Tünde
Várgesztes, 2025. március 26.