Együtt a jövőnkért május – Kamaszkor látássérültként
Együtt a jövőnkért május – Kamaszkor látássérültként
2025. május 21-én az MVGYOSZ szervezésében lezajlott az Együtt a jövőnkért című konferencia-sorozat májusi alkalma. Az eseményt a Google meet nevet viselő kommunikációs platformon keresztül valósították meg. A rendezvényt Puskás Anett nyitotta meg, aki a beszédében ismertette a kerekasztalbeszélgetés rövid programját, majd felhívta a résztvevők figyelmét arra, hogy a konferenciáról hangfelvétel készül.
A program első előadását Garai Szilvia, a Gyengénlátók
Általános Iskolájának Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézményének
vezetője tartotta, aki a fent említett szervezet által a gyengénlátó fiatalok, és
szüleik, valamint az őket oktató tanárok részére biztosított szolgáltatásokat
ismertette. Az intézmény három szervezeti egységből épül fel. A Gyengénlátók
Általános Iskolájában normál, és speciális tagozaton tanulnak a fiatalok. Az
oktatási intézményhez kollégium is tartozik, így a vidéken élő látássérült
diákok is gond nélkül folytathatják a tanulmányaikat a fent említett iskolában.
Az épületben fellelhető szobák maradéktalanul megfelelnek az akadálymentesítési
kritériumoknak.
A harmadik szervezeti egység az Egységes Gyógypedagógiai
Intézmény nevet viseli. A létesítmény elsődleges feladata az integrációban lévő
óvodás, és általános iskolás gyermekek segítése. Az intézményből mindössze
kettő létezik az országban. Az egyik Budapesten, a másik pedig Debrecenben található.
A prezentációja második részében az intézményvezető asszony
a szolgáltatások igénybevételének feltételeit ismertette. Ahhoz, hogy egy
gyengénlátó fiatal élni tudjon a létesítmény gyógypedagógus munkatársai által
biztosított szolgáltatásokkal, elengedhetetlen az úgynevezett Szakértői
vélemény megléte. Ezt a fővárosi Pedagógiai Szakszolgálat munkatársai állítják
ki. A dokumentumban rögzítésre kerül többek között a látássérülésmértéke,
valamint a gyógypedagógiai szolgáltatásokra való jogosultság ténye is. A szakértői
véleményt a jelentkezők egy elektronikus levél formájában juttatják el a
központ munkatársai részére.
Fontos tudni, hogy az EGYMI által biztosított
szolgáltatásokat azok a diákok is igénybe vehetik, akik nem rendelkeznek
szakértői véleménnyel, ám ők a komplex ellátási rendszerbe már nem tudnak
bekerülni.
Az előadása harmadik részében Garai Szilvia az Egységes
Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény által biztosított legfontosabb szolgáltatásokat
ismertette. Ezek közül kiemelte a rehabilitációs foglalkozásokat, amelyek fontos
szerepet játszanak a látássérült gyermekek önálló életvitelének
megteremtésében. Az EGYMI munkatársai, a fővárosban tanuló gyengénlátó fiatalok
számára a helyi oktatási intézményekben nyújtják ezt a lehetőséget.
A szolgáltatások igénybevételét egy előzetes konzultáció előzi
meg, aminek keretében a látássérült fiatal, és egy gyógypedagógus munkatárs közösen
határozza meg a célokat, amelyekből rangsort is készítenek. A rehabilitációs
órák tehát egyénre szabott feltételek alapján zajlanak. A foglalkozások ideje
alatt nagy hangsúlyt fektetnek az informatikai eszközök, és a képernyőolvasó
programok használatának elsajátítására. Lényeges, hogy a tanulók a látássérült
emberek számára elérhető applikációk közül többet is megismerjenek annak
érdekében , hogy ki tudják választani a számukra leginkább megfelelő programot.
Lényeges a billentyűkombinációk megtanulása is, ezáltal gyorsabbá válik az
alkalmazások használata.
Az intézmény informatikus munkatársai segítséget nyújtanak
az IOS, és az Android típusú készülékekre elérhető ingyenes applikációk megtanulásában
is. Ezek az eszközök beépített áruházából tölthetők le.
Az EGYMI keretein belül lehetőség van a tíz ujjas gépelés
elsajátítására is, ami a későbbiekben komoly segítséget jelenthet a látássérült
fiataloknak a munkavállalás, és az oktatás területén.
A tájékozódás közlekedés órák ideje alatt a fiatalok
megtanulhatják a hosszú fehérbot használatát, és az úgynevezett látóvezető
technikákat is. Ezen felül az általuk látogatott oktatási intézményhez vezető
útvonalakat is elsajátíthatják.
Garai Szilvia, a prezentációjában megemlítette azt is, hogy
a tapasztalatok szerint a gyengénlátó fiatalok általában tartanak a hosszúfehérbot
használatától. Ennek oka az, hogy félnek a látó osztálytársaik reakciójától. A
fenti problémára megoldást jelenthet olyan jó gyakorlatok megosztása, amelyek a
hosszú fehérbottal való közlekedés előnyeit emelik ki. Ezek rövid videók
megosztásának formájában valósulhatnának meg.
Az EGYMI kötelékében a tanulóknak lehetőségük van a
mindennapos tevékenységek elsajátítására is. Ennek keretében fontos
háztartásvezetési praktikákat, és életvezetési tanácsokat is kaphatnak. Ezáltal
olyan segédeszközöket ismerhetnek meg, amelyek elengedhetetlenek a látássérült
emberek önálló életvitelének megteremtésében. Ezek kedvezményes áron
vásárolhatók meg az MVGYOSZ segédeszközboltjában.
A rehabilitációs foglalkozásokat kiegészítik az úgynevezett
tanulásmódszertani órák, amelyek keretében a diákok fontos tanulási módszereket
sajátíthatnak el. Ezen felül a kommunikációs képességek, a finommotorika,
valamint a számolási készségek fejlesztése is megvalósul.
A vidéken élő diákok részére 2-3 havonta úgynevezett
tömbösített órákat tartanak. Ezek az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani
Intézményben valósulnak meg, két három hetes blokkokban.
Ezen felül, az EGYMI vállalja a tankönyvek digitalizálását
is. Ez általában txt formátumban valósul meg.
Az EGYMI munkatársai kiváló kapcsolatot tartanak fenn a vármegyékben
működő rehabilitációs központokkal. Az intézmények egymást segítve tudnak
együttműködni. Ezen az általuk alkalmazott jó gyakorlatok megosztását kell
érteni.
Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény munkatársai
segítséget nyújtanak a gyengénlátó diákok számára a továbbtanulásban. Ez a
kiválasztott oktatási intézmények vezetőivel való kapcsolatfelvételt, és a
pályaválasztási tanácsadást jelenti.
A létesítmény munkatársai a látássérült gyermeket nevelő
szülők részére gyógypedagógiai konzultációt biztosítanak. Az EGYMI dolgozói sok
esetben egyfajta moderátori szerepet is vállalnak a szülők, és a különböző
oktatási intézmények között, ezzel segítve az érdekérvényesítés megvalósulását.
Ez azért fontos, mert a tapasztalatok szerint a szülőkre sokszor nagy teher
hárul, így egyfajta hírvivői szerepbe kényszerülnek, ennek következményeként sokszor
kerülnek összetűzésbe a tanárokkal.
Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény
munkatársai a tanárok számára gyógypedagógiai tanácsadást tartanak. Ennek
elsődleges oka az, hogy a látássérült fiatalokat oktató pedagógusok sok esetben
komoly információ hiánnyal küzdenek a látássérülés fogalmának, és a tanulás
hatékonyságának összefüggéseiről. Ezért tartják fontosnak, hogy átfogó
ismereteket nyújtsanak a tanárok részére a fenti fogalmak vonatkozásában.
Ezen felül fizikai, és infokommunikációs akadálymentesítési
tanácsokat is nyújtanak az oktatási intézmények részére. Ez magában foglalja a
digitalizációval kapcsolatos ismeretek átadását, ami jelentősen megkönnyíti a
pedagógusok számára a házi feladatok kijelölését.
Ezen felül úgynevezett saját élményű szimulációs
gyakorlatokat is tartanak az oktatási intézmények dolgozói, és diákjai részére.
Ennek keretében a résztvevőknek lehetőségük van megismerkedni a látássérülés
fogalmával, a fehérbottal való közlekedéssel, a Braille-írással, a mindennapos
tevékenységekkel, a beszélő kommunikációs eszközökkel, és a segítségnyújtás
megfelelő formáival való megismerkedésre. Ennek oka az, hogy a gyengénlátás a
tapasztalatok szerint egy nagyon nehezen megragadható fogalom, a fent említett
szimulációs gyakorlatok azonban fontos segítséget nyújtanak a fenti fogalom megértésében.
Az intézmény munkatársai drámapedagógiai módszerekkel
nyújtanak segítséget a látássérülés állapotának elfogadásában.
Az Egy sima, Egy Fordított Alapítvány a Legóval közösen
létre hozott egy projektet, ami a hat tégla nevet viseli. Ez egy interaktív
foglalkozást jelent, amin bárki részt tud venni. A program keretében a
jelentkezők saját tapasztalatokat szerezhetnek az integrációról, valamint a
sajátos nevelési igényű csoportokról. A foglalkozásokat olyan középiskolákban
valósítják meg, ahol nem tanul látássérült diák. Ezáltal felkészítik a
középfokú oktatási intézményeket a vak, és a gyengénlátó tanulók fogadására. A
projekt keretében interaktív előadásokat is tartanak a digitális platformokról,
a környezetvédelemről, valamint a stresszkezelés módszereiről. Ezen felül
játékklubokat is megvalósítanak, amelyek on-line formában zajlanak.
A gyengénlátó diákok körében nagy népszerűségnek örvend a négy
napos időtartamban megvalósuló nyári tábor, ami lehetőséget biztosít a résztvevők
számára a közösségi lét megélésében, és a sorstársakkal való ismerkedésben. A
tábor keretében színes programok valósulnak meg. Az esemény létrejöttének oka
az, hogy a látássérült középiskolás fiatalok nem tudnak kapcsolódni a
kortársaikhoz. A tábor a fenti problémára kíván megoldást nyújtani.
Az EGYMI kötelékében egy zárt facebook-csoport is működik,
ahol az intézmény által megvalósított eseményekkel kapcsolatos információkat
olvashatnak a tagok.
Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény által
biztosított szolgáltatások igénybevétele érdekében vegyük fel a kapcsolatot a
létesítmény vezetőjével az egymi@gyengenlatok.hu
e-mail címen keresztül.
A kerekasztalbeszélgetés második előadását Bíró Boglárka, a
Kamasztér Alapítvány egyik pszichológus munkatársa tartotta. A prezentációja
első részében az előadó röviden bemutatkozott. Ennek keretében kifejtette, hogy
jelenleg okleveles pszichológusként tevékenykedik a Kamasztér Alapítványnál, és
a lakóhelyén működő Családsegítő Központban, ahol többproblémás családokkal
foglalkozik.
Ezt követően Bíró Boglárka a Kamasztér Alapítvány által
biztosított legfontosabb szolgáltatásokat ismertette. Az intézményben
pszichológusok, és mentálhigiénés szakemberek dolgoznak. A létesítmény
munkatársai elsősorban halmozottan hátrányos helyzetű kamaszokkal, és fiatal
felnőttekkel foglalkoznak. Az alapítvány elsődleges célja az, hogy a kamaszokat
hozzásegítsék egy szebb jövő megéléséhez. Az alapítvány 21 éves tapasztalattal
biztosítja a szolgáltatásokat az általa képviselt célcsoportok részére.
Véleményük szerint a siker kulcsa abban rejlik, hogy egy feltétel nélküli,
szeretettel teli, és ítéletektől mentes kapcsolatot alakítsanak ki a
jelentkezőkkel. Fontos, hogy a foglalkozások során nem mondják meg a hátrányos
helyzetű fiataloknak, hogy mit tegyenek, hanem hozzásegítik őket ahhoz, hogy
megtalálják a megoldást a felmerülő problémáikra. A szolgáltatások biztosítása
igényre szabottan zajlik. A konzultációkat tehát egy felmérés előzi meg, aminek
keretében a jelentkezőkkel közösen meghatározzák azokat a célokat, amelyeket el
kívánnak érni a beszélgetések során. Ezek legtöbbször egy on-line platformon
keresztül zajlanak. A fenti cél megvalósítása érdekében az alapítvány
munkatársai egy chat-szobát is létre hoztak, ahol biztonságos környezetet teremtenek
a fiatalok számára a problémáik kibeszélésére. A módszer kifejlesztése a
covid-járvány kitörésének idejére tehető. A vírus miatt ugyanis az oktatás
átkerült az on-line térbe, ami sok bizonytalanságot okozott a halmozottan hátrányos
helyzetű fiataloknak. Ez elsősorban az on-line platformok használatában felmerülő
esetleges nehézségekben jelent meg.
Bíró Boglárka szerint a tapasztalat az, hogy a kamaszok
sokszor nem akarnak beszélni a szüleikkel a problémáikról, ezért a létesítmény
munkatársai teret biztosítanak a számukra a konzultációra. A beszélgetések
minden hétköznap 17, és 20 óra között valósulnak meg. A problémák sok esetben
önértékelési nehézségekben, és a magányosság érzésében nyilvánulnak meg. Ezen
felül előfordul, hogy a fiatalok önsértéssel jelentkeznek be az alapítványhoz.
Ilyenkor egy másodlagos prevenció valósul meg. A legfontosabb cél az, hogy a kamaszok
kikerüljenek a krízishelyzetből, ezen felül konfliktus, valamint stresszkezelési
technikákat sajátítsanak el.
Az alapítvány munkatársai a szülők megsegítésére egy zárt
facebook-csoportot is létrehoztak, Kamaszokra fel címmel. A fent említett
platformon a lelki egészséggel kapcsolatos cikkeket osztanak meg a létesítmény
pszichológusai. Ezen felül havi rendszerességgel szerveznek úgynevezett szülői
klubbokat, ahová olyan szakembereket hívnak meg, akik a kamaszkorral
kapcsolatos előadásokat tartanak a résztvevők számára.
Bíró Boglárka, a prezentációja keretében beszélt a Szívvel
látni című projektről is, amit a Kamasztér Alapítvány munkatársai hoztak létre.
A kezdeményezés célja a munkáltatókkal való kapcsolattartás. Ezzel kívánják
elősegíteni a látássérült fiatalok munkaerőpiacon való elhelyezkedését. Sok
esetben ugyanis a tapasztalat az, hogy a cégek nem foglalkoztatnak vak, és
gyengénlátó munkavállalókat még azokban a munkakörökben sem, amelyeket a
célcsoport tagjai is el tudnak látni. A fenti cél megvalósítása érdekében a
vállalatok vezetőinek szemléletformáló programokat tartanak az alapítvány
munkatársai. A látássérült emberek részére segítséget nyújtanak a munkavállaláshoz
elengedhetetlen készségek, és képességek, valamint a különböző adminisztrációs
rendszerek elsajátításában. Ezek közé tartozik a Microsoft Teams, és a Google
meet elnevezésű kommunikációs platform is.
Ezen felül igény szerint lehetőséget biztosítanak az egyéni,
és a csoportos formában megvalósuló konzultációkra is, a látássérülés
állapotának elfogadása érdekében.
Az alapítvány által biztosított szolgáltatások közé tartozik
még a 3 napos időtartamban zajló nyári tábor, ahol az önismerettel kapcsolatos
előadásokat hallgathatnak meg a résztvevők.
A létesítmény pszichológusával a pszichologus@kamaszter.hu honlapon
keresztül vehetik fel a kapcsolatot az érdeklődők.
A prezentációkat követően Puskás Anett egy, a fiatal
felnőttek munkavállalásával kapcsolatos vitaindító beszélgetésre hívta meg a
résztvevőket. A szakemberek ennek során egyetértettek abban, hogy Fontos, hogy
a vak, és a gyengénláltó fiatalok elfogadják a látássérülés állapotát.
Ezen felül megemlítették azt is, hogy a diákok sokszor
nincsenek felkészülve arra a helyzetre, hogy a nyáriszünetben nem tudnak
munkába állni. A látássérült emberek részére ugyanis nem állnak rendelkezésre a
látó kortársaik számára elérhető diákmunkák. A fenti probléma megoldása
érdekében Puskás Anett elmondta, hogy az MVGYOSZ szakemberei a tavalyi évben
felvették a kapcsolatot a diákmunka szervezetek vezetőivel, a megkeresésükre
azonban érdemi válasz nem érkezett, ezért a tervek szerint az ősz folyamán megismétlik
a kapcsolatfelvételt a megoldás megszületésének reményében.
A beszélgetés során szóba került az az örömteli körülmény
is, hogy a látássérült diákoknak immár lehetősége van az 50 órás közösségi
szolgálatnak az MVGYOSZ tagegyesületeinél való teljesítésére. Ez nagy előrelépésnek
számít a korábbi évek tapasztalataihoz képest.
A vitaindító beszélgetést követően Puskás Anett ifjúsági
referens elmondta, hogy az Együtt a jövőnkért című konferencia-sorozat júniusi,
évadzáró alkalmán közkívánatra ismét az audiónarráció tematikája kerül majd
fókuszba. A rendezvény a tervek szerint a Vakok kertjében zajlik majd le. Az
eseményen a jelentkezőknek lehetőséget biztosítanak többek között a népszerű színészekkel
történő beszélgetésre. A programmal kapcsolatos további információkat az
MVGYOSZ hírlevelében teszik majd közzé.
Ezután a résztvevők feltehették az elhangzottakkal
kapcsolatosan felmerült kérdéseiket, majd Puskás Anett lezárta a beszélgetést.
Pillmann Tünde
Várgesztes, 2025. május 21.