Együtt a jövőnkért május – Kamaszkor látássérültként

Együtt a jövőnkért május – Kamaszkor látássérültként

2025. május 21-én az MVGYOSZ szervezésében lezajlott az Együtt a jövőnkért című konferencia-sorozat májusi alkalma. Az eseményt a Google meet nevet viselő kommunikációs platformon keresztül valósították meg. A rendezvényt Puskás Anett nyitotta meg, aki a beszédében ismertette a kerekasztalbeszélgetés rövid programját, majd felhívta a résztvevők figyelmét arra, hogy a konferenciáról hangfelvétel készül.

A program első előadását Garai Szilvia, a Gyengénlátók Általános Iskolájának Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézményének vezetője tartotta, aki a fent említett szervezet által a gyengénlátó fiatalok, és szüleik, valamint az őket oktató tanárok részére biztosított szolgáltatásokat ismertette. Az intézmény három szervezeti egységből épül fel. A Gyengénlátók Általános Iskolájában normál, és speciális tagozaton tanulnak a fiatalok. Az oktatási intézményhez kollégium is tartozik, így a vidéken élő látássérült diákok is gond nélkül folytathatják a tanulmányaikat a fent említett iskolában. Az épületben fellelhető szobák maradéktalanul megfelelnek az akadálymentesítési kritériumoknak.

A harmadik szervezeti egység az Egységes Gyógypedagógiai Intézmény nevet viseli. A létesítmény elsődleges feladata az integrációban lévő óvodás, és általános iskolás gyermekek segítése. Az intézményből mindössze kettő létezik az országban. Az egyik Budapesten, a másik pedig Debrecenben található.

A prezentációja második részében az intézményvezető asszony a szolgáltatások igénybevételének feltételeit ismertette. Ahhoz, hogy egy gyengénlátó fiatal élni tudjon a létesítmény gyógypedagógus munkatársai által biztosított szolgáltatásokkal, elengedhetetlen az úgynevezett Szakértői vélemény megléte. Ezt a fővárosi Pedagógiai Szakszolgálat munkatársai állítják ki. A dokumentumban rögzítésre kerül többek között a látássérülésmértéke, valamint a gyógypedagógiai szolgáltatásokra való jogosultság ténye is. A szakértői véleményt a jelentkezők egy elektronikus levél formájában juttatják el a központ munkatársai részére.

Fontos tudni, hogy az EGYMI által biztosított szolgáltatásokat azok a diákok is igénybe vehetik, akik nem rendelkeznek szakértői véleménnyel, ám ők a komplex ellátási rendszerbe már nem tudnak bekerülni.

Az előadása harmadik részében Garai Szilvia az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény által biztosított legfontosabb szolgáltatásokat ismertette. Ezek közül kiemelte a rehabilitációs foglalkozásokat, amelyek fontos szerepet játszanak a látássérült gyermekek önálló életvitelének megteremtésében. Az EGYMI munkatársai, a fővárosban tanuló gyengénlátó fiatalok számára a helyi oktatási intézményekben nyújtják ezt a lehetőséget.

A szolgáltatások igénybevételét egy előzetes konzultáció előzi meg, aminek keretében a látássérült fiatal, és egy gyógypedagógus munkatárs közösen határozza meg a célokat, amelyekből rangsort is készítenek. A rehabilitációs órák tehát egyénre szabott feltételek alapján zajlanak. A foglalkozások ideje alatt nagy hangsúlyt fektetnek az informatikai eszközök, és a képernyőolvasó programok használatának elsajátítására. Lényeges, hogy a tanulók a látássérült emberek számára elérhető applikációk közül többet is megismerjenek annak érdekében , hogy ki tudják választani a számukra leginkább megfelelő programot. Lényeges a billentyűkombinációk megtanulása is, ezáltal gyorsabbá válik az alkalmazások használata.

Az intézmény informatikus munkatársai segítséget nyújtanak az IOS, és az Android típusú készülékekre elérhető ingyenes applikációk megtanulásában is. Ezek az eszközök beépített áruházából tölthetők le.

Az EGYMI keretein belül lehetőség van a tíz ujjas gépelés elsajátítására is, ami a későbbiekben komoly segítséget jelenthet a látássérült fiataloknak a munkavállalás, és az oktatás területén.

A tájékozódás közlekedés órák ideje alatt a fiatalok megtanulhatják a hosszú fehérbot használatát, és az úgynevezett látóvezető technikákat is. Ezen felül az általuk látogatott oktatási intézményhez vezető útvonalakat is elsajátíthatják.

Garai Szilvia, a prezentációjában megemlítette azt is, hogy a tapasztalatok szerint a gyengénlátó fiatalok általában tartanak a hosszúfehérbot használatától. Ennek oka az, hogy félnek a látó osztálytársaik reakciójától. A fenti problémára megoldást jelenthet olyan jó gyakorlatok megosztása, amelyek a hosszú fehérbottal való közlekedés előnyeit emelik ki. Ezek rövid videók megosztásának formájában valósulhatnának meg.

Az EGYMI kötelékében a tanulóknak lehetőségük van a mindennapos tevékenységek elsajátítására is. Ennek keretében fontos háztartásvezetési praktikákat, és életvezetési tanácsokat is kaphatnak. Ezáltal olyan segédeszközöket ismerhetnek meg, amelyek elengedhetetlenek a látássérült emberek önálló életvitelének megteremtésében. Ezek kedvezményes áron vásárolhatók meg az MVGYOSZ segédeszközboltjában.

A rehabilitációs foglalkozásokat kiegészítik az úgynevezett tanulásmódszertani órák, amelyek keretében a diákok fontos tanulási módszereket sajátíthatnak el. Ezen felül a kommunikációs képességek, a finommotorika, valamint a számolási készségek fejlesztése is megvalósul.

A vidéken élő diákok részére 2-3 havonta úgynevezett tömbösített órákat tartanak. Ezek az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézményben valósulnak meg, két három hetes blokkokban.

Ezen felül, az EGYMI vállalja a tankönyvek digitalizálását is. Ez általában txt formátumban valósul meg.

Az EGYMI munkatársai kiváló kapcsolatot tartanak fenn a vármegyékben működő rehabilitációs központokkal. Az intézmények egymást segítve tudnak együttműködni. Ezen az általuk alkalmazott jó gyakorlatok megosztását kell érteni.

Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény munkatársai segítséget nyújtanak a gyengénlátó diákok számára a továbbtanulásban. Ez a kiválasztott oktatási intézmények vezetőivel való kapcsolatfelvételt, és a pályaválasztási tanácsadást jelenti.

A létesítmény munkatársai a látássérült gyermeket nevelő szülők részére gyógypedagógiai konzultációt biztosítanak. Az EGYMI dolgozói sok esetben egyfajta moderátori szerepet is vállalnak a szülők, és a különböző oktatási intézmények között, ezzel segítve az érdekérvényesítés megvalósulását. Ez azért fontos, mert a tapasztalatok szerint a szülőkre sokszor nagy teher hárul, így egyfajta hírvivői szerepbe kényszerülnek, ennek következményeként sokszor kerülnek összetűzésbe a tanárokkal.

Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény munkatársai a tanárok számára gyógypedagógiai tanácsadást tartanak. Ennek elsődleges oka az, hogy a látássérült fiatalokat oktató pedagógusok sok esetben komoly információ hiánnyal küzdenek a látássérülés fogalmának, és a tanulás hatékonyságának összefüggéseiről. Ezért tartják fontosnak, hogy átfogó ismereteket nyújtsanak a tanárok részére a fenti fogalmak vonatkozásában.

Ezen felül fizikai, és infokommunikációs akadálymentesítési tanácsokat is nyújtanak az oktatási intézmények részére. Ez magában foglalja a digitalizációval kapcsolatos ismeretek átadását, ami jelentősen megkönnyíti a pedagógusok számára a házi feladatok kijelölését.

Ezen felül úgynevezett saját élményű szimulációs gyakorlatokat is tartanak az oktatási intézmények dolgozói, és diákjai részére. Ennek keretében a résztvevőknek lehetőségük van megismerkedni a látássérülés fogalmával, a fehérbottal való közlekedéssel, a Braille-írással, a mindennapos tevékenységekkel, a beszélő kommunikációs eszközökkel, és a segítségnyújtás megfelelő formáival való megismerkedésre. Ennek oka az, hogy a gyengénlátás a tapasztalatok szerint egy nagyon nehezen megragadható fogalom, a fent említett szimulációs gyakorlatok azonban fontos segítséget nyújtanak a fenti fogalom megértésében.

Az intézmény munkatársai drámapedagógiai módszerekkel nyújtanak segítséget a látássérülés állapotának elfogadásában.

Az Egy sima, Egy Fordított Alapítvány a Legóval közösen létre hozott egy projektet, ami a hat tégla nevet viseli. Ez egy interaktív foglalkozást jelent, amin bárki részt tud venni. A program keretében a jelentkezők saját tapasztalatokat szerezhetnek az integrációról, valamint a sajátos nevelési igényű csoportokról. A foglalkozásokat olyan középiskolákban valósítják meg, ahol nem tanul látássérült diák. Ezáltal felkészítik a középfokú oktatási intézményeket a vak, és a gyengénlátó tanulók fogadására. A projekt keretében interaktív előadásokat is tartanak a digitális platformokról, a környezetvédelemről, valamint a stresszkezelés módszereiről. Ezen felül játékklubokat is megvalósítanak, amelyek on-line formában zajlanak.

A gyengénlátó diákok körében nagy népszerűségnek örvend a négy napos időtartamban megvalósuló nyári tábor, ami lehetőséget biztosít a résztvevők számára a közösségi lét megélésében, és a sorstársakkal való ismerkedésben. A tábor keretében színes programok valósulnak meg. Az esemény létrejöttének oka az, hogy a látássérült középiskolás fiatalok nem tudnak kapcsolódni a kortársaikhoz. A tábor a fenti problémára kíván megoldást nyújtani.

Az EGYMI kötelékében egy zárt facebook-csoport is működik, ahol az intézmény által megvalósított eseményekkel kapcsolatos információkat olvashatnak a tagok.

Az Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény által biztosított szolgáltatások igénybevétele érdekében vegyük fel a kapcsolatot a létesítmény vezetőjével az egymi@gyengenlatok.hu e-mail címen keresztül.

A kerekasztalbeszélgetés második előadását Bíró Boglárka, a Kamasztér Alapítvány egyik pszichológus munkatársa tartotta. A prezentációja első részében az előadó röviden bemutatkozott. Ennek keretében kifejtette, hogy jelenleg okleveles pszichológusként tevékenykedik a Kamasztér Alapítványnál, és a lakóhelyén működő Családsegítő Központban, ahol többproblémás családokkal foglalkozik.

Ezt követően Bíró Boglárka a Kamasztér Alapítvány által biztosított legfontosabb szolgáltatásokat ismertette. Az intézményben pszichológusok, és mentálhigiénés szakemberek dolgoznak. A létesítmény munkatársai elsősorban halmozottan hátrányos helyzetű kamaszokkal, és fiatal felnőttekkel foglalkoznak. Az alapítvány elsődleges célja az, hogy a kamaszokat hozzásegítsék egy szebb jövő megéléséhez. Az alapítvány 21 éves tapasztalattal biztosítja a szolgáltatásokat az általa képviselt célcsoportok részére. Véleményük szerint a siker kulcsa abban rejlik, hogy egy feltétel nélküli, szeretettel teli, és ítéletektől mentes kapcsolatot alakítsanak ki a jelentkezőkkel. Fontos, hogy a foglalkozások során nem mondják meg a hátrányos helyzetű fiataloknak, hogy mit tegyenek, hanem hozzásegítik őket ahhoz, hogy megtalálják a megoldást a felmerülő problémáikra. A szolgáltatások biztosítása igényre szabottan zajlik. A konzultációkat tehát egy felmérés előzi meg, aminek keretében a jelentkezőkkel közösen meghatározzák azokat a célokat, amelyeket el kívánnak érni a beszélgetések során. Ezek legtöbbször egy on-line platformon keresztül zajlanak. A fenti cél megvalósítása érdekében az alapítvány munkatársai egy chat-szobát is létre hoztak, ahol biztonságos környezetet teremtenek a fiatalok számára a problémáik kibeszélésére. A módszer kifejlesztése a covid-járvány kitörésének idejére tehető. A vírus miatt ugyanis az oktatás átkerült az on-line térbe, ami sok bizonytalanságot okozott a halmozottan hátrányos helyzetű fiataloknak. Ez elsősorban az on-line platformok használatában felmerülő esetleges nehézségekben jelent meg.

Bíró Boglárka szerint a tapasztalat az, hogy a kamaszok sokszor nem akarnak beszélni a szüleikkel a problémáikról, ezért a létesítmény munkatársai teret biztosítanak a számukra a konzultációra. A beszélgetések minden hétköznap 17, és 20 óra között valósulnak meg. A problémák sok esetben önértékelési nehézségekben, és a magányosság érzésében nyilvánulnak meg. Ezen felül előfordul, hogy a fiatalok önsértéssel jelentkeznek be az alapítványhoz. Ilyenkor egy másodlagos prevenció valósul meg. A legfontosabb cél az, hogy a kamaszok kikerüljenek a krízishelyzetből, ezen felül konfliktus, valamint stresszkezelési technikákat sajátítsanak el.

Az alapítvány munkatársai a szülők megsegítésére egy zárt facebook-csoportot is létrehoztak, Kamaszokra fel címmel. A fent említett platformon a lelki egészséggel kapcsolatos cikkeket osztanak meg a létesítmény pszichológusai. Ezen felül havi rendszerességgel szerveznek úgynevezett szülői klubbokat, ahová olyan szakembereket hívnak meg, akik a kamaszkorral kapcsolatos előadásokat tartanak a résztvevők számára.

Bíró Boglárka, a prezentációja keretében beszélt a Szívvel látni című projektről is, amit a Kamasztér Alapítvány munkatársai hoztak létre. A kezdeményezés célja a munkáltatókkal való kapcsolattartás. Ezzel kívánják elősegíteni a látássérült fiatalok munkaerőpiacon való elhelyezkedését. Sok esetben ugyanis a tapasztalat az, hogy a cégek nem foglalkoztatnak vak, és gyengénlátó munkavállalókat még azokban a munkakörökben sem, amelyeket a célcsoport tagjai is el tudnak látni. A fenti cél megvalósítása érdekében a vállalatok vezetőinek szemléletformáló programokat tartanak az alapítvány munkatársai. A látássérült emberek részére segítséget nyújtanak a munkavállaláshoz elengedhetetlen készségek, és képességek, valamint a különböző adminisztrációs rendszerek elsajátításában. Ezek közé tartozik a Microsoft Teams, és a Google meet elnevezésű kommunikációs platform is.

Ezen felül igény szerint lehetőséget biztosítanak az egyéni, és a csoportos formában megvalósuló konzultációkra is, a látássérülés állapotának elfogadása érdekében.

Az alapítvány által biztosított szolgáltatások közé tartozik még a 3 napos időtartamban zajló nyári tábor, ahol az önismerettel kapcsolatos előadásokat hallgathatnak meg a résztvevők.

A létesítmény pszichológusával a pszichologus@kamaszter.hu honlapon keresztül vehetik fel a kapcsolatot az érdeklődők.

A prezentációkat követően Puskás Anett egy, a fiatal felnőttek munkavállalásával kapcsolatos vitaindító beszélgetésre hívta meg a résztvevőket. A szakemberek ennek során egyetértettek abban, hogy Fontos, hogy a vak, és a gyengénláltó fiatalok elfogadják a látássérülés állapotát.

Ezen felül megemlítették azt is, hogy a diákok sokszor nincsenek felkészülve arra a helyzetre, hogy a nyáriszünetben nem tudnak munkába állni. A látássérült emberek részére ugyanis nem állnak rendelkezésre a látó kortársaik számára elérhető diákmunkák. A fenti probléma megoldása érdekében Puskás Anett elmondta, hogy az MVGYOSZ szakemberei a tavalyi évben felvették a kapcsolatot a diákmunka szervezetek vezetőivel, a megkeresésükre azonban érdemi válasz nem érkezett, ezért a tervek szerint az ősz folyamán megismétlik a kapcsolatfelvételt a megoldás megszületésének reményében.

A beszélgetés során szóba került az az örömteli körülmény is, hogy a látássérült diákoknak immár lehetősége van az 50 órás közösségi szolgálatnak az MVGYOSZ tagegyesületeinél való teljesítésére. Ez nagy előrelépésnek számít a korábbi évek tapasztalataihoz képest.

A vitaindító beszélgetést követően Puskás Anett ifjúsági referens elmondta, hogy az Együtt a jövőnkért című konferencia-sorozat júniusi, évadzáró alkalmán közkívánatra ismét az audiónarráció tematikája kerül majd fókuszba. A rendezvény a tervek szerint a Vakok kertjében zajlik majd le. Az eseményen a jelentkezőknek lehetőséget biztosítanak többek között a népszerű színészekkel történő beszélgetésre. A programmal kapcsolatos további információkat az MVGYOSZ hírlevelében teszik majd közzé.

Ezután a résztvevők feltehették az elhangzottakkal kapcsolatosan felmerült kérdéseiket, majd Puskás Anett lezárta a beszélgetést.

Pillmann Tünde

Várgesztes, 2025. május 21.