Minden, ami körülvesz – beszélgetés Ács Rékával
Minden, ami körülvesz – beszélgetés Ács Rékával
2025. május 13-án a Vakok és Gyengénlátók Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Egyesületének szervezésében lezajlott a Minden, ami körülvesz című projekt májusi alkalma, ahol Nemes-Nagy Tünde egyesületi elnök Ács Rékával, Budapest főváros Kormányhivatal Földhivatali Főosztályának Ügyiratkezelési Osztályának, Osztályvezető helyettesével beszélgetett. Az eseményt a Google meet nevet viselő kommunikációs platformon keresztül valósították meg, 18 fő részvételével.
A rendezvényt Nemes-Nagy Tünde nyitotta meg, aki az
expozéjában elmondta, hogy a civil szervezet áprilisban indította el a Minden,
ami körülvesz című projektet azzal a céllal, hogy a látássérült embereket
érintő kérdésekben olyan szakemberektől kapjanak segítséget az érdeklődők, akik
már hosszú évek óta foglalkoznak az adott témával.
A programsorozat áprilisi alkalmán az elnök asszony egy
szertartásvezetőt kérdezett meg azzal kapcsolatban, hogy miként zajlik egy ceremónia
lebonyolítása.
A nyitóbeszédet követően Ács Réka vette át a szót, aki az
általa tartott prezentáció keretében az előzetesen a részére egy elektronikus
levél formájában eljuttatott kérdésekre válaszolt.
Az előadás első részében a Földhivatal feladatai, és az intézmény
kötelékében működő különböző ügyosztályok által végzett legfontosabb
tevékenységek kerültek ismertetésre. Ezzel kapcsolatosan érdemes tudni, hogy a
Földhivatal, mint szervezet a Főispán alá tartozik. Az intézmény számos
osztályra tagolódik. A szervezet legfontosabb feladata az ingatlan
nyilvántartás vezetése, és annak karbantartása.
Ezután a hivatal égisze alatt működő különböző ügyosztályok
által végzett tevékenységek kerültek górcső alá.
A döntés felülvizsgálati Osztály elsősorban a közigazgatási
perekben jár el, ezen felül a telkek kialakítását, és azok felosztását végzi. Az
ügyfélszolgálat legfontosabb feladata a beérkező beadványok átvétele, azok
iktatása, valamint az ügyfelek részére történő adatszolgáltatás. Az ingatlan
nyilvántartási Osztály a tulajdoni lapot érintő legfontosabb változásokat
tartja nyilván, és szükség esetén adatokat is szolgáltat az ügyfelek részére.
Ez e-mailben, és telefonon történik. Ezen felül az adott ingatlant érintő
legfontosabb változásokról hoznak határozatot. Ilyen változás lehet a
tulajdonjog, a jelzálog jog, a hagyaték, vagy a végrehajtási jog.
Az előadása második részében, a Főosztályvezető helyettes
asszony az irat útját ismertette. Az ügyfél, a Földhivatal felkeresését
követően elsőként az ügyfélszolgálattal kerül kapcsolatba. Itt zajlik a
beadvány átvétele, és annak iktatása. A dokumentum benyújtása személyesen,
valamint az Ügyfélkapu plusz, és a DÁP nevet viselő alkalmazásokon keresztül
zajlik. Ezután a beadvány az Ügyiratkezelési főosztályra kerül, ahol elsőként
megtörténik annak intézhető formába történő átalakítása. Ezután a dokumentum
egy ügyintézőhöz kerül, aki határozatot hoz az adott kérdésben. Erre 60 nap áll
a rendelkezésére. A határozatot a Földhivatal munkatársai postai úton juttatják
el az ügyfelek részére.
Ács Réka, az előadásában külön kitért a látássérült
ügyfeleket érintő általános gyakorlatra. Ezzel kapcsolatosan kifejtette, hogy a
vak, és a gyengénlátó embereknek, az ügyintézéshez érdemes egy segítőt magukkal
vinni, aki segítséget nyújt a részükre a beadványhoz kapcsolódó űrlapok
kitöltésében. Ezt a feladatot szükség esetén a hivatalban dolgozó biztonsági őr
is el tudja látni.
A prezentációja harmadik részében a Főosztályvezető
helyettes által végzett legfontosabb feladatok kerültek bemutatásra. Ennek
keretében Ács Réka kifejtette, hogy az Osztályvezető helyettes napi 8 órában
végzi ezt a tevékenységet. A legfontosabb feladatai közé tartozik az
Osztályvezető akadályoztatása esetén annak helyettesítése, a telefonon, és az elektronikus
formában beérkező megkeresések kezelése, az ügyiratok átadása, a dolgozók által
kitöltött jelenléti ívek nyilvántartása, a munkaszervezés, a feladatok
kiosztása, végül, de nem utolsó sorban az állásinterjúkon való részvétel.
Az előadása utolsó részében Ács Réka a fenti bekezdésben
taglalt munkakőrrel történő megismerkedésének történetét vázolta. Ezzel kapcsolatosan
elmondta, hogy a korábbi években a szülei is a közigazgatásban dolgoztak, ezért
nem volt ismeretlen a számára ez a tevékenység. A Osztályvezető asszony büszkén
mesélt arról, hogy először a Vakok és Gyengénlátók Szabolcs-Szatmár-Bereg
Megyei Egyesületénél dolgozott. Többek között az ő nevéhez köthető a Telefotel
nevű szolgáltatás elindításának ötlete.
A covid-járvány kitörése idején a párja Budapesten élt,
ezért Ács Réka a fővárosba költözött, és az ott működő Földhivatalban vállalt
állást. 2025. március 17.től tölti be az Osztályvezetői posztot.
A prezentáció végén, a résztvevők feltehették az
elhangzottakkal kapcsolatosan felmerült kérdéseiket. Ezek a helyrajzi szám
lekérdezésének módszerére, és a tulajdoni lap letöltésének tematikájára terjedtek
ki. A helyrajzi számot, és a tulajdoni lapot a DÁP, valamint az Ügyfélkapu
plusz nevet viselő applikációban, és személyesen, a Földhivatal ügyintézőjétől
lehet megtudni, és elkérni.
A beszélgetést követően ismét Nemes-Nagy Tünde egyesületi
elnök vette át a szót, aki az általa képviselt civil szervezet által rendezett
on-line programokra hívta fel a figyelmet.
Május 26-án kerül lebonyolításra a Betűfalók című
rendezvény, ahol Jókai Mór Sárga rózsa című könyvét dolgozzák fel a résztvevők.
Ugyancsak ezen a napon rendezik meg az Almaórák című beszélgetést, ahol egy, a
mesterséges intelligencián alapuló szoftvert ismerhetnek meg a jelentkezők. Az
eseményeken való részvétel ingyenes, de előzetes regisztrációhoz kötött, melyet
a program napján délig elektronikus formában lehet megtenni a latasserultek@vakegy.hu e-mail címen
keresztül, egy név, és egy aktív e-mail cím megadásával. Ezután Nemes Nagy
Tünde lezárta a beszélgetést.
Pillmann Tünde
Várgesztes, 2025 május 13.