Online tájékoztató - épített környezet akadálymentesítése - mit hoznak a jogszabályváltozások
Online tájékoztató - épített környezet akadálymentesítése - mit hoznak a jogszabályváltozások
2025. május 28-án a Mozgássérültek Egyesületeinek Országos Szövetségének szervezésében lezajlott az Online tájékoztató - épített környezet akadálymentesítése - mit hoznak a jogszabályváltozások című konferencia. A programot a Microsoft teams nevet viselő kommunikációs platform, értekezletekre optimalizált felületén keresztül valósították meg, 54 fő részvételével.
A kerekasztalbeszélgetést Bánki Péter nyitotta meg, aki
tájékoztatta a résztvevőket arról, hogy az eseményről hangfelvétel készül, az
erről szóló anyag pedig a későbbiekben publikálásra kerül a MEOSZ internetes
felületein.
Ezt követően átadta a szót a fent említett civil szervezet egyik
munkatársának, dr. Laki Tamásnak, aki a prezentációja elején kifejtette, hogy a
jelen előadás az általa képviselt civil szervezet részéről indított on-line
tájékoztató sorozat egyik alkalmaként tekinthető. A
kerekasztalbeszélgetés-sorozat legfontosabb célja az, hogy átfogó ismereteket
adjon át a fogyatékkal élő emberek érdekvédelméhez kapcsolódó legfontosabb
kérdésekben. Ezek közé tartoznak sok más mellett a pénzbeli ellátások, a
komplex minősítésre vonatkozó ismeretek elsajátítása, vagy az akadálymentesítés
témaköre.
Ezt követően, az előadó elmondta, hogy az általa tartott prezentáció
rövidített formátumban már elhangzott egy, a MEOSZ által megvalósított szakmai
nap keretében.
Ezen felül dr. Laki Tamás említést tett arról is, hogy a
foglalkozását tekintve építészmérnökként tevékenykedik. A fent említett civil
szervezet munkatársa büszkén mesélt arról, hogy pedagógus családból származik.
Jelenleg a MEOSZ érdekvédelmi ügyeinek műszaki területével foglalkozik.
Az előadó tapasztalatai szerint a különböző területeken
dolgozó szakemberek más-más oldalról látják az akadálymentesség kérdéskörét. A
legtöbb esetben a problémát a szerepzavarok, vagy a szereplőknek az akadálymentesítéshez
kapcsolódó ismereteinek hiánya okozza. A fenti probléma megoldása érdekében a
korábbi esztendőkben számos segédlet került kiadásra, ezek között azonban nem
mindig lehet könnyen eligazodni.
Az előadó fontosnak tartotta kiemelni azt is, hogy az
akadálymentesítés megvalósításával a szereplők nem csupán jót cselekednek a
fogyatékossággal élő emberekkel, hanem úgy végzik a munkájukat, ahogy nekik azt
a mérnöki tanulmányaik során megszerzett ismeretek alapján végezniük kell. Fontos
megérteni azt is, hogy a kisebbségekhez való viszonyulással kapcsolatos döntés
a többségi társadalom kezében van. Sajnos az akadálymentesítési tevékenységet
végző szereplők sok esetben nem tartják be a vonatkozó jogszabályokat.
Az épített környezet akadálymentesítésének négy fő területe
van, ezek a közterületek, a középületek, a közlekedési eszközök, valamint a
lakások. Az épített környezet akadálymentességén a mindenki által hozzáférhető
területeket kell érteni. Ennek keretében értelem szerűen olyan szolgáltatásokat
kell biztosítani, amelyek bárki számára akadálymentesen hozzáférhetők. Ez a
hallássérült emberek számára az úgynevezett indukciós hurkok beszerzését, és a
jeltolmács szolgáltatás biztosítását, a látássérült személyek számára pedig a
braille-feliratok elkészítését, valamint a hangos tájékoztatók, és az ügyfélhívó
rendszerek telepítését jelenti.
Dr. Laki Tamás, a prezentációja következő részében az
épített környezet akadálymentesítésének nemzetközi hátterét ismertette. Ennek
keretében többek között kifejtette, hogy léteznek olyan nemzetközi
jogszabályok, amelyek a fogyatékossággal élő emberek jogait foglalják magukban.
Ezek azt deklarálják, hogy a fent említett csoportok másokkal azonos
feltételekkel biztosítják a szolgáltatások igénybevételéhez szükséges fizikai
feltételeket. Ez a közlekedéshez, és a kommunikációhoz való hozzáférhetőséget
jelenti. Ezt az elvet azonban a tapasztalatok szerint nem minden esetben
alkalmazzák az építés során. Ennek oka az, hogy a szereplők nincsenek tisztában
a fent említett alapelvek alkalmazásának módszereivel.
A fizikai környezet akadálymentesítésének megvalósítására az
Európai Unió részéről különböző irányelvek kerültek kiadásra, ezeket a
tagállamoknak maradéktalanul be kell tartani. Ezeken olyan jogszabályokat kell
érteni, amelyek akadálymentességi, és esélyegyenlőségi kritériumokat is tartalmaznak.
Ezek a törvények olyan szabályokat foglalnak magukban, amelyek többek között a
közlekedési eszközökön való akadálymentes utazás feltételeit szabályozzák. Ez
azt jelenti, hogy az adott fogyatékossággal élő személynek az utazás előtt
mennyi idővel szükséges jelezni az akadálymentes járművön való utazás
szándékát. Fontos tudni azt is, hogy ezek az irányelvek nem határozzák meg a
konkrét megoldásokat, hanem kizárólag néhány viszonyítási pontot jelölnek meg a
szereplők számára. Az irányelvek, az akadálymentesítésre vonatkozó
követelményeket szöveges szinten fogalmazzák meg. Az Európai Unió a fizikai
környezet akadálymentesítésének kérdését tagállami hatáskörbe utalja. Az
épített környezet akadálymentesítéséhez léteznek különböző szabványok, amelyek 2
kategóriába sorolhatók. Ezek a nemzetközi szabványok, és az országosan
alkalmazható szabványok. Ez utóbbiak a Magyar Szabványügyi Testület
jóváhagyását követően kerülnek bevezetésre. Az épületek megtervezésénél a
testület által megfogalmazott előírásokat kel alkalmazni. A jogszabályok
megalkotásánál két féle elvet vesznek figyelembe. Az egyik törvény azt
határozza meg, hogy mit kell megvalósítani, a másik pedig az ehhez szükséges
méreteket adja meg. Ez azonban megköti a tervezők kezét az épületek
megtervezése során. A szabványokban a jogalkotók megjelölik azokat a fontos területeket,
amelyeket kezelni kell a tervezés, és a kivitelezés során. Ez 12 számozott
területből épül fel. A műszaki szabványok mindenre részletes területi követelményeket
határoznak meg.
Dr. Laki Tamás, a prezentációjában a fizikai környezet
akadálymentesítésével kapcsolatosan megfogalmazott jogszabályok magyarországi
hátterét is vázolta. A fenti területtel kapcsolatos törvényeket a TÉKA nevű
jogszabály foglalja magában. Emellett fontos kiemelni az Esélyegyenlőségi
törvényt is, amely jogszabályi szinten fogalmazza meg az esélyegyenlőség
biztosításának feltételeit. Az esélyegyenlőség feltételeinek biztosítását
rendeletek szabályozzák. Ezek közé tartozik sok más mellett az építészeti
törvény, amely alapelvi szinten rögzíti az akadálymentesítés szükségességét. Ez
a jogszabály lényegesen kevesebb szabványügyi előírást tartalmaz, mint az
Európai Unió által megfogalmazott alapelvek. Az Építészeti törvényben foglalt
elveket a jogalkalmazók eddig még nem ültették át a gyakorlati megvalósítás
szintjére. A tapasztalatok szerint az Építészeti törvény korábban meglehetősen
épületcentrikus volt, mára azonban a közterületekre is egyértelmű irányelveket fogalmaz
meg.
Napjainkban a meglévő épületek esetében a részleges akadálymentesítés
elvét is lehet alkalmazni. Ez azt jelenti, hogy minden olyan területet
akadálymentessé kell tenni, amit mindenki használ. Ehhez egy külön tervezési
programot is meg kell határozni. Ennek a TÉKÁNÁL is szigorúbb elveket kell
tartalmaznia. Sok esetben olyan helyzetek is adódhatnak az épületek tervezése
során, amikor a munkáltatói oldalhoz kapcsolódó akadálymentesítési
kritériumokat az Európai Uniós pályázatok tartalmazzák. Az OTÉK kimondja, hogy
az általa nem szabályozott jogszabályok meghatározásakor a fent említett törvénnyel
egyenértékű megoldásokat kel alkalmazni.
Az előadó, a prezentációjában a jogsértés megvalósulásakor
alkalmazandó ügymenetet is ismertette. Egy jogsértés esetén, a panaszos az Ombudsmannhoz
fordulhat, aki a feltételezett jogsértést a meglévő jogszabályok alapján
vizsgálja ki. Erre 30 nap áll a rendelkezésére. Ezt követően a határozatában
felszólítja az adott intézményt a jogsértés azonnali befejezésére, vagy nem
állapít meg konkrét jogsértést.
Dr. Laki Tamás, az előadása utolsó részében a fizikai
akadálymentesítés legfontosabb szereplőit ismertette. Ennek keretében
kifejtette, hogy annak az építészmérnöknek, aki egy akadálymentes létesítményt szeretne
építeni, tisztában kell lennie a vonatkozó jogszabályokkal. Az adott épület
kivitelezését végző szakembereknek ismerniük kell a Szabványügyi Testület által
bevezetett szabványokat, ezen felül a törvényi hátteret is. A fogyatékossággal
élő embereket képviselő érdekvédelmi szervezetek az építtetővel egyfajta
párbeszédet kezdeményezhetnek annak érdekében, hogy a létesítmények fizikai
akadálymentesítése maradéktalanul megvalósuljon. Ezeknek a civil szervezeteknek
a tervezés során alapesetben nem lenne dolga, hiszen a szabványokat
jogszabályok határozzák meg, a kivitelező ennek alapján egy megadott feladatot
hajt végre. Az érdekvédelmi szervezeteknek a törvények által nem szabályozott
kérdések megválaszolásában lehet fontos szerepe. Ebben az esetben a
kivitelezővel egy közös álláspontot fogalmazhatnak meg a fenti probléma
megoldására.
A hatóságok a törvényi szabályozások betartását kontrolálják,
és szükség esetén beavatkoznak az adott helyzetbe. A mérnökök részt vesznek az
adott épületre vonatkozó akadálymentesítési programok kidolgozásában, egyúttal
ők készítik elő az épületek megtervezését is.
A kivitelezés során elsőként létrejön egy építési szándék, ezt
követően az adott létesítményt megterveztetik, majd egy engedélyezési folyamat
következik, amelyet egy kivitelezési terv, és egy közbeszerzési folyamat követ.
Az utolsó lépcsőfok a használatbavételi eljárás lefolytatása. Ennek végén az
épület egy működési engedélyt kap, amit az üzemeltetés szakasza követ. A
kiviteli tervezés során egy rehabilitációs mérnök bekapcsolódása is szükségszerű,
akinek nyilatkozni kell arról, hogy megfelel e az adott létesítmény a szabványban
meghatározott feltételeknek. E nélkül ugyanis nem lehet megindítani a
használatbavételi eljárást. A mérnökök a program elejétől fogva fontos részei a
folyamatnak. Az építtető olyan intézményt építtet, amelynek akadálymentesnek
kell lennie minden célcsoport számára. A kivitelezőnek egy felelős műszaki
vezetője van, aki azért felel, hogy az ütemtervben meghatározott rendszer
szerint valósuljon meg az építés. A kivitelezést követően a szakhatóság
kivonul, és ellenőrzi azt, hogy az épület maradéktalanul megfelel -e a
jogszabályban megfogalmazott feltételeknek. Az épület tervező felelős a
létesítményért. Neki elsősorban tervezési kötelezettségei vannak. A műszaki
ellenőrt az építtető bízza meg azzal, hogy a folyamat ideje alatt felügyelje az
építtető terveit, a kivitelezés megkezdése előtt a kiviteli tervek
megfelelőségét, végül, de nem utolsó sorban a már elkészült szerkezet
megfelelőségét is ellenőrzi. A folyamat lezárását követően egy dokumentumot ad
ki, amely a művelet megfelelő ütemben történő lezárásának tényét igazolja.
Ezek a dokumentumok azonban sok esetben nem felelnek meg a
valóságnak. A MEOSZ ezért elkészített egy olyan kiadványt, amely olyan példákat
tartalmaz, amikor egy adott épület nem felelt meg az akadálymentesítési
kritériumoknak. A műemléki épületek esetében is meg kell felelni a fenti, a
fizikai akadálymentesítéshez kapcsolódó feltételeknek.
Fontos tudni, hogy a fogyatékos emberek érdekeit képviselő civil
szervezeteknek elsősorban egyeztetési lehetőségeik vanna, az engedélyeztetésben
nincs szerepük.
Dr. Laki Tamás, az előadását néhány, a TÉKÁBAN meghatározott
szabvány képi megjelenítésével is illusztrálta .
A prezentációt követően, a résztvevők feltehették az
elhangzottakkal kapcsolatosan felmerült kérdéseiket, majd Bánki Péter lezárta a
beszélgetést.
Pillmann Tünde
Várgesztes, 2025. május 28.