Együtt a jövőnkért szeptember – Esélyegyenlőség az iskola falin belül, és kívül
Együtt a jövőnkért szeptember – Esélyegyenlőség az iskola falin belül, és kívül
A kerekasztalbeszélgetést a Google meet nevet viselő
kommunikációs platformon keresztül valósították meg.
A programot Velegi Dorottya, az MVGYOSZ szakmai vezetője
nyitotta meg, aki az expozéjában az iránti örömét fejezte ki, hogy az ország
minden részéről jelentkeztek a civil szervezet tagegyesületeinek képviselői.
Egyúttal említést tett arról is, hogy a konferencia ideje alatt olyan újítások
kerülnek szóba, amelyek a látássérült emberek inklúzióját elő tudják segíteni.
Ez elsősorban a szabadidő minőségi eltöltését, a továbbtanulásra való
felkészülést, és a felsőfokú oktatásban résztvevő személyek tudásának bővítését
jelenti. Ezt követően Velegi Dorottya kellemes időtöltést kívánt a
résztvevőknek.
Ezután Puskás Anett ifjúsági referens vette át a szót, aki
tájékoztatta a jelentkezőket arról, hogy a kerekasztalbeszélgetésről kép, és
hangfelvétel is készül. Ezen kívül kiemelte azt is, hogy a következő hónapokban
jelentős fejlesztésen megy majd keresztül a Jövő kilátásai nevet viselő
weboldal. Ennek keretében új, eddig nem taglalt témakörök kerülnek
kidolgozásra.
A konferencia első előadását Rajnai Eszter, a Budapesti
Gazdasági Egyetem esélyegyenlőségi koordinátora tartotta, aki a fent említett
oktatási intézménynek a látássérült fiatalok számára biztosított legfontosabb
szolgáltatásait vázolta.
Az előadó, a prezentációja első részében az egyetem
felépítését ismertette. A fent említett iskola három karból épül fel, ezek a
külkereskedelmi, a kereskedelmi, és vendéglátói, valamint a pénzügyi, és
számviteli kar.
Az intézmény munkatársa büszkén beszélt arról is, hogy a
Budapesti Gazdasági Egyetem az ország 4. legnépszerűbb felsőoktatási
intézménye.
Az iskola leg versenyképesebb képzései közé tartozik többek
között az emberi erőforrások, a gazdálkodás, és menedzsment, a kereskedelem, és
marketing, a nemzetközi gazdálkodás, a pénzügy, és számvitel, valamint a
gazdasági informatikus.
A felsőfokú oktatási intézményben léteznek államilag
támogatott, és költségtérítéses kurzusok is. Az egyetem angol, és magyar nyelvű
képzéseket is indít, ezek meglehetősen népszerűek a hallgatók körében. Az
iskola esélyegyenlőségi koordinátora a látássérültek részére az előadásában a
gazdasági informatikus, valamint a pénzügy, és számvitel szakokat ajánlotta.
Fontos tudni, hogy a magyar nyelvű kurzusokra való
jelentkezésnek már nem feltétele a
nyelvvizsga megléte.
A Budapesti Gazdasági Egyetem elsősorban olyan képzéseket
indít, amelyekkel a fogyatékkal élő emberek a későbbiekben eltudnak helyezkedni a nyílt munkaerőpiacon.
A fent említett felsőfokú oktatási intézménynek számos külső céggel van kapcsolata.
Ezáltal, a hallgatók a képzés ideje alatt az egyetemen megszerzett tudást a
gyakorlatba is átültethetik. Ennek köszönhetően, a fiatalok sok esetben már egy
állásajánlattal a zsebükben hagyják el az iskolát.
Az egyetem, a fentiek mellett nagy figyelmet fordít arra,
hogy az ott megszerzett tudás naprakész legyen, és megfeleljen a kor
elvárásainak.
Fontos, hogy az egyetemen egyfajta érzékenyítés is zajlik,
aminek keretében az oktatási intézmény munkatársai, és a külső cégek vezetői
részére az esélyegyenlőségi koordinátor szemléletformáló programokat szervez,
aminek a segítségével a résztvevők megismerhetik a különböző fogyatékossággal
élő emberek által tapasztalt napi nehézségeket, és azok megoldási lehetőségeit
is.
Az iskolában működő, úgynevezett Hallgatói Siker Iroda olyan
work-shopokat is szervez, amelyek ideje alatt a fiatalok olyan soft skill-eket
szerezhetnek, amelyek alkalmassá teszik őket az állásinterjún való
megfelelésre, és az ütőképes önéletrajzok elkészítésére is.
Az előadása második részében Rajnai Eszter, az egyetemnek az
esélyegyenlőség biztosítása érdekében hozott intézkedéseit ismertette. Ennek
keretében kifejtette, hogy az esélyegyenlőség kérdésköre nem csupán a
fogyatékossággal élő hallgatókra korlátozódik.
A Felsőoktatási Törvény előírja a főiskolák, és az egyetemek
számára, hogy biztosítsák a sajátos nevelési igényű fiatalok részére a
képzésekhez való akadálymentes hozzáférés lehetőségét. Egyúttal, biztosítani
kell nekik azokat, az illetékes Pedagógiai Szakszolgálat által kiadott szakértői
véleményben foglalt kedvezményeket is, amelyeket a középiskolai tanulmányaik
során is megkaptak. Ezek közé tartozik sok más mellett a többletidő, illetve az
írásbeli számonkérésnek a szóbeli feleltetéssel való kiváltása is. Ehhez a
hallgatóknak egy kérvényt szükséges benyújtani, amely egy formanyomtatvány
kitöltésével történik, amelyet a Neptun nevű tanulmányi rendszer felületén kell
beküldeni. Ehhez mellékelni kell az illetékes Pedagógiai Szakszolgálat által
kiállított szakértői véleményt is. A kérvényeket egy bizottság bírálja el,
aminek az elnöke az egyetem esélyegyenlőségi koordinátora.
A bizottság életében részt vesznek többek között a fent
említett felsőfokú oktatási intézmény hallgatói, és oktatói is.
A benyújtást követően 30 napon belül, a bizottság
határozatot hoz a kérvényekre vonatkozóan, az abban foglaltakat az iskola
pedagógusainak be kell tartani.
A fogyatékkal élő hallgatók részére speciális
segédeszközöket is biztosítanak. Ezek közé tartoznak sok más mellett az
adaptált oktatási anyagok, a digitális diktafonok, és a laptopok is.
A prezentációja következő részében Rajnai Eszter az egyetem
által a hallgatók részére biztosított ösztöndíjakról tett említést. A sajátos
nevelési igényű fiatalok részére a felsőfokú oktatási intézményben 3 féle
ösztöndíj áll rendelkezésre. Ezek a szociális, a teljesítmény alapú, valamint a
tanulmányi alapú ösztöndíjak.
A szociális alapú ösztöndíj odaítélése az adott hallgató
szociális helyzetének figyelembe vételével történik. Ennek finanszírozása az
intézmény részére biztosított állami támogatásból zajlik. A szociális alapú
ösztöndíj általában egy szemeszterre szól.
A tanulmányi alapú ösztöndíjat értelem szerüen a tanulmányi
eredmény alapján kaphatja meg a fiatal. Az ösztöndíjak kiosztásának menetét az
egyetem Szervezeti, és működési szabályzata határozza meg.
A másik fontos ösztöndíj a Bursa Hungarica nevet viseli,
amelyet a segédeszközök beszerzésére, és azok karbantartására igényelhetik meg
a hallgatók.
A teljesítmény alapú ösztöndíjak közé tartozik a tanulmányi
ösztöndíj, amely kizárólag a főiskola által előírt tanulmányi átlag felett
adható.
A teljesítmény alapú ösztöndíjak közé tartozik sok más
mellett a tanulmányi ösztöndíj, a kiválósági ösztöndíj, a vállalati ösztöndíj,
és a nemzetközi ösztöndíjak. Az egyetem által biztosított ösztöndíjakról a
Hallgatói Ügyfélszolgálati Csoportnál lehet érdeklődni.
A prezentációja következő részében az esélyegyenlőségi
koordinátor az iskola által biztosított kollégiumi szolgáltatásról beszélt. A
felsőfokú oktatási intézmény korlátozott számban rendelkezik kollégiumi
férőhelyekkel, amelyek kiosztása szociális alapon történik. A kollégiumban
rendelkezésre állnak akadálymentes szobák is, ezeket általában a látás, és a
mozgássérült hallgatók veszik igénybe.
Rajnai Eszter, az előadásában külön kitért az egyetem által
biztosított mentori programokra. Ezek általában a sajátos nevelési igényű
hallgatók számára jelentenek fontos segítséget. A program legfontosabb célja az
első éves hallgatók támogatása. Az egyetem minden karán vannak mentorok, akik
minden esetben a felsőfokú oktatási intézmény felsőbb éves hallgatói közül
kerülnek ki.
Az előadó, a prezentációjában kitért az iskola berkein belül
működő hallgatói szervezetekre is. Ezek közé tartoznak a karokon működő
hallgatói önkormányzatok, a nemzetközi szervezetek, és a szakkollégiumok is.
Ezek működése karonként eltérő.
Az egyetem a korábbi években egy folyóiratot is
megjelentetett, amely a Külker on-line nevet viseli.
Ezen felül, az MVGYOSZ közreműködésével egy, az iskola
oktatói részére készült kisokos is kiadásra került, amiben a pedagógusok
megismerkedhetnek a fogyatékkal élő hallgatókkal való bánásmód legfontosabb
kritériumaival.
Rajnai Eszter, a felsőoktatási intézmény által biztosított
programok közé sorolta sok más mellett a gólyabált, a work-shopokat, a nyílt
napokat, és a szakesteket is.
Az iskoláról további információk olvashatók a www.bge.hu hhonlapon.
A kerekasztalbeszélgetés második előadását Kockás Martin, a
Diversi go nevet viselő egyedi kezdeményezés megálmodója tartotta. A cég
inklúziv városnéző túrákat szervez Budapest területén. A városnéző séták
jelenleg 5 útvonalon működnek. A túra során a résztvevők olyan tapintható
elemekkel is megismerkedhetnek, mint például az adott útvonalon felbukkanó
épületek makettjei. A városnéző séták hossza jelenleg 1,5, és 3 óra között
mozog. A fenti szolgáltatást a fogyatékkal élő emberek vehetik igénybe. A
vállalat kötelékében jelenleg 10 felkészült sétavezető dolgozik. A túravezetők,
a jelentkezést követően egy képzésen vesznek részt, aminek végén az
elsajátított anyagból vizsgát kell tenniük. A kurzus során felkészítik őket
azokra a helyzetekre is, amelyekkel találkozhatnak a fogyatékkal élő emberek
kísérése során. Ennek keretében megismerkednek többek között a látássérülés
fogalmával, és a segítségnyújtás megfelelő formáival.
A cég munkatársai egy akadálymentes honlapot is létrehoztak
az általuk biztosított szolgáltatások népszerűsítésére. A fenti cél
megvalósításához szükséges ajánlásokat az MVGYOSZ juttatta el a részükre.
A vállalat által biztosított szolgáltatásokról, és a túrára
való jelentkezés feltételeiről a www.diversigo.hu
honlapon olvashatnak az érdeklődők.
A konferencia harmadik, egyben utolsó előadását Puskás
Anett, az MVGYOSZ ifjúsági referense tartotta, aki a prezentációja első
részében kitért a látássérült emberek által igénybevehető pályázati
lehetőségekre. A tenderek benyújtása általában egy pályázatkezelő felületen, illetve
személyes, postai, vagy elektronikus úton történik. A pályázatkezelő felületek
közé tartozik sok más mellett az fr nevet viselő platform, amely meglehetősen
népszerű a tendereket benyújtó civil szervezetek körében.
A tender a pályázat kiírásával kezdődik, aminek fontos eleme
a határidő. A pályázatok általában egy meghatározott feltételrendszerrel együtt
kerülnek kiírásra, aminek a jelentkezőknek maradéktalanul meg kell felelni,
ellenkező esetben a benyújtott tender érvénytelen.
A pályázathoz legtöbbször egy adatszolgáltatási
kötelezettség is társul, amit a pályázó félnek kell benyújtani, egy
elektronikus felületen keresztül.
A tendereket a különböző pályázatfigyelő weboldalakon találhatjuk meg. Ezek közé tartozik sok más mellett az eurodesk nevet viselő platform.
A prezentációja következő részében, az előadó a jelenleg
futó tenderekkel kapcsolatos tudnivalókat ismertette.
A fogyatékkal élő emberek számára jelenleg több pályázati
lehetőség is nyitva áll. Ezek közé tartoznak az MVGYOSZ tagegyesületei által
biztosított tanulmányi, és segédeszköz pályázatok, amelyekről a civil
szervezetek honlapján, és hírleveleiben lehet tájékozódni. A pályázatokon való
indulás legfontosabb feltétele a rendezett tagsági jogviszony megléte, valamint
tanulók esetén az iskolalátogatási igazolás. Ha az adott személy egy, a civil
szervezet által kiírt segédeszközpályázaton kíván indulni, akkor a tenderhez
mellékelni kell a készülék megvásárlásakor keletkezett, névre szóló számlát.
az MVGYOSZ tagegyesületei esetében A pályázatok benyújtása
elektronikus formában, személyesen, vagy postai úton zajlik.
Szeptember végén várhatóan kiírásra kerül a Péntek Lajos
Csökkentlátó Gyermekekért Alapítvány pályázata is. A tenderen való indulás
alapfeltétele a 3,5 feletti tanulmányi átlag megléte, és a 18 év alatti
életkor. A pályázat célja a hátrányos helyzetű, középfokú oktatásban résztvevő
fiatalok támogatása.
Szeptember elején került kiírásra a Magyar Közigazgatási
ösztöndíj Program, amely a 30 év alatti diplomás emberek támogatását tűzte ki
célul. A tenderrel kapcsolatos további részleteket az mkoprogram.hu honlapon
lehet olvasni. A pályázatban megvalósuló programok Magyarország területén, és
külföldi helyszíneken kerülnek lebonyolításra. A tender sikeres megvalósítását
egy mentori hálózat is segíti. A pályázaton való indulás egyik alapfeltétele a
nyelvtudás megléte.
Az önkormányzatoknál legtöbbször a Bursa hungarica nevet
viselő támogatásra lehet igényt benyújtani, aminek a legfontosabb célja a
közép, és felsőfokú oktatásban résztvevő sajátos nevelési igényű diákok
támogatása. A tenderen való részvétel egyik feltétele az, hogy az igénylőnek az
adott településen bejelentett lakcímmel kell rendelkeznie. A pályázathoz e
mellett mellékletként kell csatolni az egy főre eső havi jövedelem igazolására
szolgáló dokumentumot is. A fenti tenderrel kapcsolatos részletekről az
önkormányzatok honlapjain olvashatunk.
A civil szervezetek mellett az oktatási intézmények is
írhatnak ki pályázatot, ezekben az esetekben általában tanulmányi ösztöndíjakra
lehet igényt benyújtani.
Az egyetemi hallgatók részére nyitva áll az adott oktatási intézményben kiírt szociális ösztöndíjra való pályázás lehetősége. Ezt a diák akkor veheti igénybe, ha a családjában egy krízishelyzet állt elő.
Végül, de nem utolsó sorban, az előadó említést tett a Szent
Imre Ösztöndíj Programról is, amelyet a sajátos nevelési igényű, felső, és
középfokú oktatásban résztvevő diákok vehetnek igénybe. A tender benyújtásának
határideje 2024. október 2.
Az előadása utolsó részében, az ifjúsági referens kitért az
őszi hónapokban megvalósuló szabadidős programokról is. Ezek között említést
tett az Európai Mobilitási hétről, amely jelenleg is zajlik. A rendezvény
számos érdekes programmal várja az érdeklődőket. Ezek közé tartozik az
elektromos rollerek kipróbálásának lehetősége. Az eseményről további
információkat a főváros honlapján olvashatunk.
Szeptember 19-én, csütörtökön kerül lebonyolításra a Szemek
megnyitása című program, aminek az MVGYOSZ székháza ad otthont. A rendezvényen
dr. Mark Hardacre szemorvos tart előadást a vakság elleni küzdelemről a
genetika, az őssejtkutatás, és a bionika területén. Az esemény szervezője az
MVGYOSZ, a Vak misszió, és a Bartimeus Kulturális Közhasznú egyesület.
Szeptember 27-én kerül lebonyolításra a Zenés szezonzáró a
Vakok Kertjében című rendezvény. A programon számos sportolási lehetőséget
próbálhatnak ki az érdeklődők. A programról további részleteket olvashatunk az
mvgyosz.hu honlapon.
Szeptember utolsó hétvégéjén kerül megrendezésre a Kutatók
éjszakája című rendezvény, ahol a látássérült résztvevők számos akadálymentes
előadáson vehetnek részt. E mellett a programon az ország legnépszerűbb
egyetemei is képviseltetik magukat.
Az előadásokat követően, a résztvevők feltehették az
elhangzottakkal kapcsolatosan felmerült kérdéseiket, és megfogalmazhatták
észrevételeiket. Ezek közül kiemelném Veres Katalin hozzászólását, aki
szorgalmazta a felnőtt korú látássérült emberek részére elérhető képzések
népszerűsítését.
Puskás Anett, a válaszában megköszönte az értékes
hozzászólást, és ígéretet tett a fenti témakörrel kapcsolatos tudnivalóknak egy
későbbi időpontban történő prezentálására.
Ezt követően, az ifjúsági referens kitért arra is, hogy a
júniusban megtartott szezonzáró kerekasztalbeszélgetésen felmerült egy, a
látássérült diákok oktatásával kapcsolatos új kérdéskör megvitatásának
szükségessége, amire az év egy későbbi szakaszában kerül majd sor.
Ezután Puskás Anett megköszönte mindenkinek a részvételt,
majd lezárta a konferenciát.
Pillmann Tünde
Várgesztes, 2024. szeptember 18.