Együtt a jövőnkért szeptember – Esélyegyenlőség az iskola falin belül, és kívül

 Együtt a jövőnkért szeptember – Esélyegyenlőség az iskola falin belül, és kívül

 Az ősz, és az új tanév beköszöntével az MVGYOSZ szervezésében ismét elindult az Együtt a jövőnkért című programsorozat, aminek szeptemberi alkalmán az esélyegyenlőség kérdésköre került terítékre.

A kerekasztalbeszélgetést a Google meet nevet viselő kommunikációs platformon keresztül valósították meg.

A programot Velegi Dorottya, az MVGYOSZ szakmai vezetője nyitotta meg, aki az expozéjában az iránti örömét fejezte ki, hogy az ország minden részéről jelentkeztek a civil szervezet tagegyesületeinek képviselői. Egyúttal említést tett arról is, hogy a konferencia ideje alatt olyan újítások kerülnek szóba, amelyek a látássérült emberek inklúzióját elő tudják segíteni. Ez elsősorban a szabadidő minőségi eltöltését, a továbbtanulásra való felkészülést, és a felsőfokú oktatásban résztvevő személyek tudásának bővítését jelenti. Ezt követően Velegi Dorottya kellemes időtöltést kívánt a résztvevőknek.

Ezután Puskás Anett ifjúsági referens vette át a szót, aki tájékoztatta a jelentkezőket arról, hogy a kerekasztalbeszélgetésről kép, és hangfelvétel is készül. Ezen kívül kiemelte azt is, hogy a következő hónapokban jelentős fejlesztésen megy majd keresztül a Jövő kilátásai nevet viselő weboldal. Ennek keretében új, eddig nem taglalt témakörök kerülnek kidolgozásra.

A konferencia első előadását Rajnai Eszter, a Budapesti Gazdasági Egyetem esélyegyenlőségi koordinátora tartotta, aki a fent említett oktatási intézménynek a látássérült fiatalok számára biztosított legfontosabb szolgáltatásait vázolta.

Az előadó, a prezentációja első részében az egyetem felépítését ismertette. A fent említett iskola három karból épül fel, ezek a külkereskedelmi, a kereskedelmi, és vendéglátói, valamint a pénzügyi, és számviteli kar.

Az intézmény munkatársa büszkén beszélt arról is, hogy a Budapesti Gazdasági Egyetem az ország 4. legnépszerűbb felsőoktatási intézménye.

Az iskola leg versenyképesebb képzései közé tartozik többek között az emberi erőforrások, a gazdálkodás, és menedzsment, a kereskedelem, és marketing, a nemzetközi gazdálkodás, a pénzügy, és számvitel, valamint a gazdasági informatikus.

A felsőfokú oktatási intézményben léteznek államilag támogatott, és költségtérítéses kurzusok is. Az egyetem angol, és magyar nyelvű képzéseket is indít, ezek meglehetősen népszerűek a hallgatók körében. Az iskola esélyegyenlőségi koordinátora a látássérültek részére az előadásában a gazdasági informatikus, valamint a pénzügy, és számvitel szakokat ajánlotta.

Fontos tudni, hogy a magyar nyelvű kurzusokra való jelentkezésnek  már nem feltétele a nyelvvizsga megléte.

A Budapesti Gazdasági Egyetem elsősorban olyan képzéseket indít, amelyekkel a fogyatékkal élő emberek a későbbiekben  eltudnak helyezkedni a nyílt munkaerőpiacon. A fent említett felsőfokú oktatási intézménynek számos külső céggel van kapcsolata. Ezáltal, a hallgatók a képzés ideje alatt az egyetemen megszerzett tudást a gyakorlatba is átültethetik. Ennek köszönhetően, a fiatalok sok esetben már egy állásajánlattal a zsebükben hagyják el az iskolát.

Az egyetem, a fentiek mellett nagy figyelmet fordít arra, hogy az ott megszerzett tudás naprakész legyen, és megfeleljen a kor elvárásainak.

Fontos, hogy az egyetemen egyfajta érzékenyítés is zajlik, aminek keretében az oktatási intézmény munkatársai, és a külső cégek vezetői részére az esélyegyenlőségi koordinátor szemléletformáló programokat szervez, aminek a segítségével a résztvevők megismerhetik a különböző fogyatékossággal élő emberek által tapasztalt napi nehézségeket, és azok megoldási lehetőségeit is.

Az iskolában működő, úgynevezett Hallgatói Siker Iroda olyan work-shopokat is szervez, amelyek ideje alatt a fiatalok olyan soft skill-eket szerezhetnek, amelyek alkalmassá teszik őket az állásinterjún való megfelelésre, és az ütőképes önéletrajzok elkészítésére is.

Az előadása második részében Rajnai Eszter, az egyetemnek az esélyegyenlőség biztosítása érdekében hozott intézkedéseit ismertette. Ennek keretében kifejtette, hogy az esélyegyenlőség kérdésköre nem csupán a fogyatékossággal élő hallgatókra korlátozódik.

A Felsőoktatási Törvény előírja a főiskolák, és az egyetemek számára, hogy biztosítsák a sajátos nevelési igényű fiatalok részére a képzésekhez való akadálymentes hozzáférés lehetőségét. Egyúttal, biztosítani kell nekik azokat, az illetékes Pedagógiai Szakszolgálat által kiadott szakértői véleményben foglalt kedvezményeket is, amelyeket a középiskolai tanulmányaik során is megkaptak. Ezek közé tartozik sok más mellett a többletidő, illetve az írásbeli számonkérésnek a szóbeli feleltetéssel való kiváltása is. Ehhez a hallgatóknak egy kérvényt szükséges benyújtani, amely egy formanyomtatvány kitöltésével történik, amelyet a Neptun nevű tanulmányi rendszer felületén kell beküldeni. Ehhez mellékelni kell az illetékes Pedagógiai Szakszolgálat által kiállított szakértői véleményt is. A kérvényeket egy bizottság bírálja el, aminek az elnöke az egyetem esélyegyenlőségi koordinátora.

A bizottság életében részt vesznek többek között a fent említett felsőfokú oktatási intézmény hallgatói, és oktatói is.

A benyújtást követően 30 napon belül, a bizottság határozatot hoz a kérvényekre vonatkozóan, az abban foglaltakat az iskola pedagógusainak be kell tartani.

A fogyatékkal élő hallgatók részére speciális segédeszközöket is biztosítanak. Ezek közé tartoznak sok más mellett az adaptált oktatási anyagok, a digitális diktafonok, és a laptopok is.

A prezentációja következő részében Rajnai Eszter az egyetem által a hallgatók részére biztosított ösztöndíjakról tett említést. A sajátos nevelési igényű fiatalok részére a felsőfokú oktatási intézményben 3 féle ösztöndíj áll rendelkezésre. Ezek a szociális, a teljesítmény alapú, valamint a tanulmányi alapú ösztöndíjak.

A szociális alapú ösztöndíj odaítélése az adott hallgató szociális helyzetének figyelembe vételével történik. Ennek finanszírozása az intézmény részére biztosított állami támogatásból zajlik. A szociális alapú ösztöndíj általában egy szemeszterre szól.

A tanulmányi alapú ösztöndíjat értelem szerüen a tanulmányi eredmény alapján kaphatja meg a fiatal. Az ösztöndíjak kiosztásának menetét az egyetem Szervezeti, és működési szabályzata határozza meg.

A másik fontos ösztöndíj a Bursa Hungarica nevet viseli, amelyet a segédeszközök beszerzésére, és azok karbantartására igényelhetik meg a hallgatók.

A teljesítmény alapú ösztöndíjak közé tartozik a tanulmányi ösztöndíj, amely kizárólag a főiskola által előírt tanulmányi átlag felett adható.

A teljesítmény alapú ösztöndíjak közé tartozik sok más mellett a tanulmányi ösztöndíj, a kiválósági ösztöndíj, a vállalati ösztöndíj, és a nemzetközi ösztöndíjak. Az egyetem által biztosított ösztöndíjakról a Hallgatói Ügyfélszolgálati Csoportnál lehet érdeklődni.

A prezentációja következő részében az esélyegyenlőségi koordinátor az iskola által biztosított kollégiumi szolgáltatásról beszélt. A felsőfokú oktatási intézmény korlátozott számban rendelkezik kollégiumi férőhelyekkel, amelyek kiosztása szociális alapon történik. A kollégiumban rendelkezésre állnak akadálymentes szobák is, ezeket általában a látás, és a mozgássérült hallgatók veszik igénybe.

Rajnai Eszter, az előadásában külön kitért az egyetem által biztosított mentori programokra. Ezek általában a sajátos nevelési igényű hallgatók számára jelentenek fontos segítséget. A program legfontosabb célja az első éves hallgatók támogatása. Az egyetem minden karán vannak mentorok, akik minden esetben a felsőfokú oktatási intézmény felsőbb éves hallgatói közül kerülnek ki.

Az előadó, a prezentációjában kitért az iskola berkein belül működő hallgatói szervezetekre is. Ezek közé tartoznak a karokon működő hallgatói önkormányzatok, a nemzetközi szervezetek, és a szakkollégiumok is. Ezek működése karonként eltérő.

Az egyetem a korábbi években egy folyóiratot is megjelentetett, amely a Külker on-line nevet viseli.

Ezen felül, az MVGYOSZ közreműködésével egy, az iskola oktatói részére készült kisokos is kiadásra került, amiben a pedagógusok megismerkedhetnek a fogyatékkal élő hallgatókkal való bánásmód legfontosabb kritériumaival.

Rajnai Eszter, a felsőoktatási intézmény által biztosított programok közé sorolta sok más mellett a gólyabált, a work-shopokat, a nyílt napokat, és a szakesteket is.

Az iskoláról további információk olvashatók a www.bge.hu hhonlapon.

A kerekasztalbeszélgetés második előadását Kockás Martin, a Diversi go nevet viselő egyedi kezdeményezés megálmodója tartotta. A cég inklúziv városnéző túrákat szervez Budapest területén. A városnéző séták jelenleg 5 útvonalon működnek. A túra során a résztvevők olyan tapintható elemekkel is megismerkedhetnek, mint például az adott útvonalon felbukkanó épületek makettjei. A városnéző séták hossza jelenleg 1,5, és 3 óra között mozog. A fenti szolgáltatást a fogyatékkal élő emberek vehetik igénybe. A vállalat kötelékében jelenleg 10 felkészült sétavezető dolgozik. A túravezetők, a jelentkezést követően egy képzésen vesznek részt, aminek végén az elsajátított anyagból vizsgát kell tenniük. A kurzus során felkészítik őket azokra a helyzetekre is, amelyekkel találkozhatnak a fogyatékkal élő emberek kísérése során. Ennek keretében megismerkednek többek között a látássérülés fogalmával, és a segítségnyújtás megfelelő formáival.

A cég munkatársai egy akadálymentes honlapot is létrehoztak az általuk biztosított szolgáltatások népszerűsítésére. A fenti cél megvalósításához szükséges ajánlásokat az MVGYOSZ juttatta el a részükre.

A vállalat által biztosított szolgáltatásokról, és a túrára való jelentkezés feltételeiről a www.diversigo.hu honlapon olvashatnak az érdeklődők.

A konferencia harmadik, egyben utolsó előadását Puskás Anett, az MVGYOSZ ifjúsági referense tartotta, aki a prezentációja első részében kitért a látássérült emberek által igénybevehető pályázati lehetőségekre. A tenderek benyújtása általában egy pályázatkezelő felületen, illetve személyes, postai, vagy elektronikus úton történik. A pályázatkezelő felületek közé tartozik sok más mellett az fr nevet viselő platform, amely meglehetősen népszerű a tendereket benyújtó civil szervezetek körében.

A tender a pályázat kiírásával kezdődik, aminek fontos eleme a határidő. A pályázatok általában egy meghatározott feltételrendszerrel együtt kerülnek kiírásra, aminek a jelentkezőknek maradéktalanul meg kell felelni, ellenkező esetben a benyújtott tender érvénytelen.

A pályázathoz legtöbbször egy adatszolgáltatási kötelezettség is társul, amit a pályázó félnek kell benyújtani, egy elektronikus felületen keresztül.

A tendereket a különböző pályázatfigyelő weboldalakon találhatjuk meg. Ezek közé tartozik sok más mellett az eurodesk nevet viselő platform.

A prezentációja következő részében, az előadó a jelenleg futó tenderekkel kapcsolatos tudnivalókat ismertette.

A fogyatékkal élő emberek számára jelenleg több pályázati lehetőség is nyitva áll. Ezek közé tartoznak az MVGYOSZ tagegyesületei által biztosított tanulmányi, és segédeszköz pályázatok, amelyekről a civil szervezetek honlapján, és hírleveleiben lehet tájékozódni. A pályázatokon való indulás legfontosabb feltétele a rendezett tagsági jogviszony megléte, valamint tanulók esetén az iskolalátogatási igazolás. Ha az adott személy egy, a civil szervezet által kiírt segédeszközpályázaton kíván indulni, akkor a tenderhez mellékelni kell a készülék megvásárlásakor keletkezett, névre szóló számlát.

az MVGYOSZ tagegyesületei esetében A pályázatok benyújtása elektronikus formában, személyesen, vagy postai úton zajlik.

Szeptember végén várhatóan kiírásra kerül a Péntek Lajos Csökkentlátó Gyermekekért Alapítvány pályázata is. A tenderen való indulás alapfeltétele a 3,5 feletti tanulmányi átlag megléte, és a 18 év alatti életkor. A pályázat célja a hátrányos helyzetű, középfokú oktatásban résztvevő fiatalok támogatása.

Szeptember elején került kiírásra a Magyar Közigazgatási ösztöndíj Program, amely a 30 év alatti diplomás emberek támogatását tűzte ki célul. A tenderrel kapcsolatos további részleteket az mkoprogram.hu honlapon lehet olvasni. A pályázatban megvalósuló programok Magyarország területén, és külföldi helyszíneken kerülnek lebonyolításra. A tender sikeres megvalósítását egy mentori hálózat is segíti. A pályázaton való indulás egyik alapfeltétele a nyelvtudás megléte.

Az önkormányzatoknál legtöbbször a Bursa hungarica nevet viselő támogatásra lehet igényt benyújtani, aminek a legfontosabb célja a közép, és felsőfokú oktatásban résztvevő sajátos nevelési igényű diákok támogatása. A tenderen való részvétel egyik feltétele az, hogy az igénylőnek az adott településen bejelentett lakcímmel kell rendelkeznie. A pályázathoz e mellett mellékletként kell csatolni az egy főre eső havi jövedelem igazolására szolgáló dokumentumot is. A fenti tenderrel kapcsolatos részletekről az önkormányzatok honlapjain olvashatunk.

A civil szervezetek mellett az oktatási intézmények is írhatnak ki pályázatot, ezekben az esetekben általában tanulmányi ösztöndíjakra lehet igényt benyújtani.

Az egyetemi hallgatók részére nyitva áll az adott oktatási intézményben kiírt szociális ösztöndíjra való pályázás lehetősége. Ezt a diák akkor veheti igénybe, ha a családjában egy krízishelyzet állt elő.

 A következő fontos pályázati lehetőség az Útravaló nevet viseli. Ennek több szakasza van, ezek közé tartozik az út az érettségihez, az út a főiskolára, és az út a diplomához elnevezésű programok. A tender során igénybe vehető támogatások, ahogy azt a nevük is mutatja, az élet különböző szakaszaihoz kapcsolódnak. A pályázaton elsősorban szociálisan rászorult emberek indulhatnak.

Végül, de nem utolsó sorban, az előadó említést tett a Szent Imre Ösztöndíj Programról is, amelyet a sajátos nevelési igényű, felső, és középfokú oktatásban résztvevő diákok vehetnek igénybe. A tender benyújtásának határideje 2024. október 2.

Az előadása utolsó részében, az ifjúsági referens kitért az őszi hónapokban megvalósuló szabadidős programokról is. Ezek között említést tett az Európai Mobilitási hétről, amely jelenleg is zajlik. A rendezvény számos érdekes programmal várja az érdeklődőket. Ezek közé tartozik az elektromos rollerek kipróbálásának lehetősége. Az eseményről további információkat a főváros honlapján olvashatunk.

Szeptember 19-én, csütörtökön kerül lebonyolításra a Szemek megnyitása című program, aminek az MVGYOSZ székháza ad otthont. A rendezvényen dr. Mark Hardacre szemorvos tart előadást a vakság elleni küzdelemről a genetika, az őssejtkutatás, és a bionika területén. Az esemény szervezője az MVGYOSZ, a Vak misszió, és a Bartimeus Kulturális Közhasznú egyesület.

Szeptember 27-én kerül lebonyolításra a Zenés szezonzáró a Vakok Kertjében című rendezvény. A programon számos sportolási lehetőséget próbálhatnak ki az érdeklődők. A programról további részleteket olvashatunk az mvgyosz.hu honlapon.

Szeptember utolsó hétvégéjén kerül megrendezésre a Kutatók éjszakája című rendezvény, ahol a látássérült résztvevők számos akadálymentes előadáson vehetnek részt. E mellett a programon az ország legnépszerűbb egyetemei is képviseltetik magukat.

Az előadásokat követően, a résztvevők feltehették az elhangzottakkal kapcsolatosan felmerült kérdéseiket, és megfogalmazhatták észrevételeiket. Ezek közül kiemelném Veres Katalin hozzászólását, aki szorgalmazta a felnőtt korú látássérült emberek részére elérhető képzések népszerűsítését.

Puskás Anett, a válaszában megköszönte az értékes hozzászólást, és ígéretet tett a fenti témakörrel kapcsolatos tudnivalóknak egy későbbi időpontban történő prezentálására.

Ezt követően, az ifjúsági referens kitért arra is, hogy a júniusban megtartott szezonzáró kerekasztalbeszélgetésen felmerült egy, a látássérült diákok oktatásával kapcsolatos új kérdéskör megvitatásának szükségessége, amire az év egy későbbi szakaszában kerül majd sor.

Ezután Puskás Anett megköszönte mindenkinek a részvételt, majd lezárta a konferenciát.

Pillmann Tünde

Várgesztes, 2024. szeptember 18.