Együtt a jövőnkért - Fókuszban a látássérült fiatalok oktatása
Együtt a jövőnkért szeptember
A látássérült fiatalok oktatása
2022. szeptember 28-án, szerdán, a Magyar Vakok és
Gyengénlátók Országos Szövetségének szervezésében lezajlott az Együtt a
jövőnkért című kerekasztalbeszélgetés sorozat szeptemberi, szezonnyitó alkalma,
amin 30 fő vett részt.
A program elején Puskás Anett, az MVGYOSZ ifjúsági referense,
egyben az esemény moderátora köszöntötte a résztvevőket, majd átadta a szót az
MVGYOSZ újonnan kinevezett szakmai vezetőjének, Velegi Dorottyának, aki a
nyitóbeszédében a látássérült gyermekeket nevelő szülők, és szakemberek közti
együttműködés fontosságát hangsúlyozta. Kiemelte, hogy a fenti cél
megvalósítása érdekében hozta létre az általa képviselt civil szervezet az Együtt
a jövőnkért című kerekasztalbeszélgetés sorozatot, amely az érdeklődők magas
száma miatt az évek során egy meglehetősen eredményes projektté nőtte ki magát.
A havi rendszerességgel megrendezésre kerülő konferencia sorozat jó alkalmat
kínál arra, hogy a látássérült fiatalok oktatása során felmerülő problémák
feltárásra kerüljenek, és ezekre megnyugtató megoldások születhessenek.
A fentiek mellett az is lényeges, hogy a vak, és a gyengénlátó
fiatalok, látó társaikkal egyenlő esélyekkel vegyenek részt az oktatásban.
Véleménye szerint figyelembe kell venni azon látássérült
diákok érdekeit is, akik nem kívánják látó társaikkal együtt folytatni a
tanulmányaikat.
A program következő részében Puskás Anett ifjúsági referens
egy érdekes videót mutatott be a résztvevőknek, amely egy magyar, és egy
amerikai tanár viselkedését mutatta be, egy vizsgaszituáció tükrében. A felvétel
tanulsága szerint a videón szereplő osztály egyetlen tagja sem ment át a
szigorlaton. A vizsgával kapcsolatos konzekvenciák levonásánál a magyar
pedagógus meglehetősen szigorúan értékelte a diákok gyenge eredményeit, az
amerikai pedagógus viszont magát hibáztatta a tanulóknak a vizsgán nyújtott rossz
teljesítményéért.
A résztvevők a videóra reflektálva egyet értettek abban,
hogy fontos, hogy a látássérült fiatalok, és tanáraik egyfajta kompromisszumra
jussanak egymás között. A tanulók kötelessége, hogy a lehetőségéhez mérten elsajátítsák
a tanár által leadott tananyagot, ugyanakkor a pedagógusnak szükséges
elmagyarázni az adott anyagrészt abban az esetben, ha azt a fiatalok nem értik.
A fentiek mellett azonban lényeges szem előtt tartani azt a
tényt is, hogy felmentést kell adni a látássérült diákok részére azokból az anyagrészekből,
amelyet a látás hiánya miatt nem képes megoldani.
Erre reagálva egy, a Vakok Iskolájában dolgozó matematika
tanár a függvények tematikáját hozta fel példaként. Ennek keretében többek
között elmondta, hogy az oktatás során a függvények megismerése fontos a vak,
és a gyengénlátó gyermekek számára, azok lerajzolása azonban a vizuális ingerek
hiánya miatt nem válik lehetővé, ezért a gyermekek a fenti tevékenység alól
mentességet kapnak.
Puskás Anett erre reagálva megköszönte az értékes
hozzászólást, majd a válaszában kiemelte, hogy az MVGYOSZ osztja a résztvevők
álláspontját.
Az ifjúsági referens ezt követően a látássérült diákoknak az
oktatás megkezdéséhez szükséges szakértői véleményhez kapcsolódó legfontosabb
információkat ismertette a résztvevők számára. A fent említett dokumentumot a
Látásvizsgáló szakemberei állítják ki a vak, és a gyengénlátó gyermekek
részére. Puskás Anett kiemelt fontosságúnak nevezte a szakértői vélemény
meglétét, tekintettel arra, hogy a látássérült gyermekek ennek hiányában nem
kaphatnak gyógypedagógiai ellátást, és nem vehetnek részt a számukra a törvény által
garantált speciális különórákon sem.
A dokumentum kiállítását a szülők, és a pedagógusok is
kezdeményezhetik. A szakértői véleményben a Látásvizsgálóban dolgozó
szakemberek egyfajta iránymutatást is nyújtanak az oktatók részére a
látássérült gyermekek oktatása tekintetében.
A dokumentumban a szakemberek külön kitérnek a vak, és a
gyengénlátó diákok részére nyújtható mentességekre is, amikről a
kerekasztalbeszélgetés keretében Puskás Anett átfogó ismereteket adott át a
résztvevők számára.
A fentiek mellett fontos tudni azt is, hogy a dokumentumot,
a diák 16 éves koráig 3 évente meg kell újítani.
A szakértői véleménnyel kapcsolatban további információkat
olvashatunk a Látásvizsgáló honlapján.
A prezentációja következő részében az ifjúsági referens a
tantárgyak alól való mentesség, az érettségire való felkészülés, és az adaptált
tankönyvek témakörét járta körül. Ennek keretében elmondta, hogy az ehhez kapcsolódó
tájékoztató szintén megtalálható az Oktatási Hivatal honlapján, és a jövő
kilátásai nevet viselő projekt weboldalán is, a Szakirodalom menüpont alatt.
A dokumentumban többek között benne foglaltatik az a tény,
hogy az oktatás során, a látássérült diákokat tanító pedagógusoknak az
osztálynaplóban külön rögzíteniük kell azokat az anyagrészeket, amelyek alól a vak,
és a gyengénlátó diákok a szakvélemény alapján mentességet kaptak. A tantárgyak
alól való mentességgel kapcsolatos információkról az utazótanároktól is lehet
tájékoztatást kérni.
A konferencián szóba került a felvételi eljárás témaköre is.
Ezzel kapcsolatban az ifjúsági referens elmondta, hogy az oktatás ideje alatt
alkalmazandó felvételi eljárás során alkalmazandó szabályok szintén megtalálhatóak
az Oktatási Hivatal honlapján. Fontos tudni, hogy az általános iskolába csak
akkor nyerhet felvételt egy látássérült diák, ha az intézmény alapító
okiratában szerepel, hogy az iskola felvehet sajátos nevelési igényű, ezen
belül érzékszervi fogyatékossággal élő gyermekeket. Fontos tudni, hogy a fent
említett alapító okiratokat az oktatási intézmények évente felülvizsgálják,
ezért a felvételi eljárás megindítása előtt a szülőknek érdemes tájékozódni a
szóban forgó iskola honlapján.
Mivel a konferencia teljes időtartama alatt a fent említett
felvételi eljárással kapcsolatosan számos negatív visszajelzés érkezett a szülők
részéről, elsősorban a fent említett dokumentumok fellelhetőségével kapcsolatosan,
ezért Puskás Anett felvetette egy, a véleménye szerint a jelen problémára
megoldást jelentő adatbázis létrehozását, ami azokat az oktatási intézményeket tartalmazza,
amelyek fogadnak vak, és gyengénlátó diákokat. Ehhez az MVGYOSZ
tagegyesületeinek segítségét is kérik majd. A fenti felvetéssel kapcsolatosan
Puskás Anett elmondta, hogy hamarosan felveszi majd a kapcsolatot az MVGYOSZ
tagegyesületeinek elnökeivel.
Az érettségire való felkészüléssel kapcsolatosan az ifjúsági
referens elmondta, hogy a hatályos jogszabályok értelmében a látássérült
tanulók különböző kedvezményeket is igénybe vehetnek a megmérettetés ideje
alatt. Ezek közé tartoznak többek között az adaptált feladatlapok, valamint a
plusz idő igénybevételének lehetősége is. Az adaptált ebben az esetben azt
jelenti, hogy a látássérült tanuló számára érthető formában vannak
megfogalmazva a feladatok.
Fontos, hogy a látássérült diák az érettségi vizsgára való felkészülés
során megismerje az adaptált érettségi feladatlapok felépítését.
A tankönyvek adaptálásának vonatkozásában az ifjúsági
referens kifejtette, hogy a korábbi években az MVGYOSZ kizárólag a
középiskolákban használatos tankönyvek adaptációját végezte. A tavalyi esztendőtől
azonban az egyesület megkezdte az általános iskolai tankönyvek adaptálását is,
Nagyné Berke Mónika szolgáltatásvezető szakmai vezénylete mellett.
Puskás Anett, a fentiek mellett kifejtette azt is, hogy a korábbi
években hatalmas költséget jelentett az alapfokú oktatási intézmények vezetői
számára az adaptált tankönyvek beszerzése, az idei esztendőtől azonban a normál
tankönyvekkel azonos árban vált lehetővé a fenti kiadványok megvásárlása.
Az Együtt a jövőnkért című konferencia sorozat egy korábbi
alkalmán felvetődött a tankönyvek felolvasásának kérdése is, amely meglehetősen
fárasztó tevékenység a látó hozzátartozók számára. A fenti problémára megoldást
jelenthet az a körülmény, hogy nemrégiben elkezdődött a sík írású formátumban
megjelenő tankönyvek felolvasása, amelyek az MVGYOSZ által kifejlesztett Bodor
Tibor Hangoskönyvtár alkalmazáson belül érhetőek el.
Ennek demonstrálására Puskás Anett egy, a földrajz nevet
viselő tantárgyhoz kapcsolódó munkafüzet egyik feladatának felolvastatását
mutatta be. A bemutatót a résztvevők nagy megelégedéssel fogadták. Puskás
Anett, a fentieken kívül megjegyezte azt is, hogy az adaptált tankönyvek beszerzésével
kapcsolatos problémákkal keressék az MVGYOSZ munkatársait az egyesület honlapján
megtalálható elérhetőségek valamelyikén.
A konferencia végén, a résztvevők felvethették az
elhangzottakkal kapcsolatos észrevételeiket. Ahogy azt a jelen dokumentum egy
korábbi részében már említettem, a kerekasztalbeszélgetés teljes időtartama alatt
számos negatív visszajelzés érkezett a felvételi eljárásokkal kapcsolatosan,
ezért Puskás Anett a konferencia végén felvetette, hogy az októberi hónapban lehetőség
szerint egy külön alkalmat szentelnek majd az említett probléma megvitatására.
A fenti felvetést a résztvevők kitörő lelkesedéssel fogadták. Ezt követően
Puskás Anett megköszönte mindenkinek a részvételt, majd lezárta a beszélgetést.
Pillmann Tünde
Várgesztes, 2022. szeptember 29.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése